"תוכניות הממשל למאבק בעיקולים בארה"ב אינן מספיקות"

כך לפי דו"ח חדש של פאנל בקונגרס, שדוחק באוצר לבחון אותן מחדש, להרחיבן ולהוסיף להן רעיונות חדשים

תוכניות ממשלתיות שמטרתן להלחם במשבר עיקולי הבתים בארה"ב נראות יותר ויותר כבלתי הולמות ויש לבחון אותן מחדש, להרחיבן ולהוסיף להן רעיונות חדשים. כך נכתב היום (ו') בדו"ח שפרסם הקונגרס, ושעליו מדווחת סוכנות "רויטרס".

שוק הדיור בארה"ב שקוע בבוץ עמוק, כאשר עיקול מתרחש מדי 13 שניות. הבוץ הזה הורס מיליארדי דולרים במונחי שווי נכסים ומאיים לחנוק את התאוששות הכלכלה. הפאנל בקונגרס שמפקח על תוכנית ה-TARP אמר כי משבר העיקולים התפשט אל מעבר למשכנתאות הסאב פריים ואל שוק משכנתאות הפריים. "עלייה באבטלה, מחירי הבתים, שנותרים ללא שינוי או אפילו יורדים, והעלאת הריבית המשכנתאות הצפויה במשכנתאות בריבית משתנה - מאיימים כולם לגרש מיליון תושבים נוספים מבתיהם", נכתב בדו"ח.

עוד נכתב כי "הפאנל דוחק באוצר לשקול מחדש את קנה המידה, הפרופורציות והקביעות של התוכניות, אשר עוצבו על מנת לצמצם את ההשפעה הכלכלית של עיקולים, ולשקול האם יש לאמץ תוכניות חדשות, או חיזוקים לתוכניות הקיימות".

הדו"ח מותח ביקורת חריפה על 2 תוכניות מרכזיות - לדברי חברי הפאנל, נראה שתוכנית ה-HAMP, אשר מפחיתה את תשלום המשכנתא החודשי בכדי לסייע ללווים הניצבים בפני עיקול, לשמור על בתיהם, אינה מצוידת בכדי להתמודד על האופי המשתנה של משבר הדיור. התוכנית השנייה נקראת HARP, והיא עוזרת לבעלי בתים שחייבים לבנק יותר משווי הבתים שלהם, לקבל הלוואות נוחות יותר.

הפאנל מונה 5 חברים - רפובליקנים ודמוקרטים - ובראשו עומדת פרופ' אליזבת' וורן מאוניברסיטת הארוורד, הידועה בביקורת על ה-TARP. דו"ח אוקטובר מלווה בהצהרה של אחד מחברי הפאנל, ג'ב הנססרלינג, שאמר כי המסקנה של הדו"ח היא כי 2 התוכניות נחלו כישלון.

האוצר מקווה שתוכנית HAMP תמנע 4 מיליון עי קולים, אך הדו"ח מטיל ספק בהשגת היעד הזה. הבעיה "הבעיה היא שתוכנית ה-HAMP מוגבלת לסוגים מסוימים של משכנתאות ואינה מוכנה לקראת גל העיקולים הבא שהולך לפקוד את השוק, בעקבות העלאת הריביות במשכנתאות בריבית משנתה".