הפורום הכלכלי העולמי: בריטניה המרכז הפיננסי המוביל; ישראל במקום 28

עם זאת, בריטניה מדורגת במקום ה-37 מבין 55 מדינות ביציבות המערכת שלה, מתחת למדינות כמו ניגריה ופנמה ■ הדירוג נקבע לפי מידת הקלות שבה יכול אדם לקבל נגישות למימון, והקלות או הקושי של המדינה ללוות כספים בשווקים הבינלאומיים

בריטניה הוכתרה כמרכז הפיננסי המפותח ביותר בעולם, כשהיא מדיחה מהצמרת את ארה"ב, אך היא גם אחד המרכזים הפחות יציבים בעולם. כך עולה מדו"ח היציבות הכלכלית העולמית של הפורום הכלכלי העולמי.

עם זאת, בריטניה מדורגת במקום ה-37 מבין 55 מדינות ביציבות המערכת שלה, מתחת למדינות כמו ניגריה ופנמה. הפער בין הפיתוח הפיננסי של בריטניה לבין היציבות הפיננסית שלה נובע מכך שהדירוג של המדינות מורכב ממגוון רחב של קריטריונים.

דירוג הפיתוח נקבע לפי מידת הקלות שבה יכול אדם לקבל נגישות למימון, והקלות או הקושי של המדינה ללוות כספים בשווקים הבינלאומיים. אף שהמדינות המתעוררות התקדמו בטבלת ההתפתחות הפיננסית, הציון הכללי שלהן נפגע, בגלל ההיקף המצומצם יחסית של השירותים הבנקאיים שלהן לעסקים. באופן אירוני, היציבות הפיננסית שלהן היתה גבוהה יותר מזו של המדינות המפותחות הגדולות.

הכלכלן נוריאל רוביני, ממחברי הדו"ח, הוסיף: "המדינות המתפתחות הפגינו עמידות חזקה יחסית בקריטריון היציבות הפיננסית. זוהי גם תוצאה של הפקת לקחים מהשגיאות של המשברים הפיננסיים הקודמים, אך זה משקף גם את העובדה שהן פחות מורכבות, ושהמערכות הפיננסיות שלהן פחות משולבות במערכת העולמית".

גרמניה וצרפת הודחו מרשימת עשרת המרכזים הפיננסיים הגדולים ביותר במונחי התפתחות, אך ציוניהן בסעיף היציבות הפיננסית היו גבוהים יותר מאלו של בריטניה וארה"ב, והן נחשבות לכלכלות יציבות מבחינה פיננסית כמו כלכלות מתעוררות יציבות.

ישראל הגיעה בדירוג הפיתוח הפיננסי העולמי למקום ה-28 הודות לביצועים סבירים בכל הקטגוריות. נקודות החולשה היו מטבע פחות יציב (מקום 47 בדירוג מבין 55 מדינות), וסיכון מסוים למשבר של חובות ריבוניים (מקום 30). נקודות החוזק של ישראל הם רמה גבוהה של יציבות בנקאית (מקום 11) ורמה גבוהה של גילוי נאות (מקום 15) של הבנקים, בניגוד למדינות אחרות במזרח-התיכון.

המערכת הבנקאית ושוקי המניות הם המתווכים הפיננסיים החזקים ביותר בישראל, במקומות ה-26 וה-15. הגישה של קמעונאים למימון בישראל (מקום 14) עולה על הגישה למטרות מסחריות (מקום 19), בניגוד לביצועי מדינות מזרח תיכוניות אחרות בתחום הגישה למימון.