רשות המסים תבדוק את התשלומים לעובדי מדינה בחו"ל

להערכת גורמים ברשות מדובר באלפי שליחים, והעובדה שהסוגייה אינה מוסדרת גורמת להפסד של מאות מיליוני שקלים למדינה מדי שנה

רשות המסים, בהנהלת יהודה נסרדישי, נכנסת לבדיקה לעומק של התשלומים שמשלמים משרדי הממשלה לשליחיהם בחו"ל, לרבות שגרירים, ותבצע ביקורת שומתית בתיקי הניכויים של המשרדים הרלוונטיים - כך נודע ל"גלובס".

נודע, כי הרשות תבדוק באיזה אופן משלמים משרדי הממשלה לשליחים את התשלומים השונים עבור הוצאות שונות במסגרת השהייה בחו"ל, כמו הוצאות לימוד לילדים. במקרים רבים ההוצאות משולמות מחוץ לתלוש המשכורת, במזומן, ולכן נחסך מס. זאת, למרות שההוצאות הללו אמורות עקרונית להיכלל בתלוש המשכורת ולהיות מגולמות.

להערכת גורמים ברשות, מדובר באלפי שליחים, והעובדה שהסוגייה אינה מוסדרת גורמת להפסד של מאות מיליוני שקלים למדינה מדי שנה.

"כל נושא השליחים הוא שערורייה אחת גדולה, וצריך אחת ולתמיד לעשות סוף לנושא הזה. כיום חלק גדול מהתשלומים שמקבלים השליחים משולם מחוץ לתלוש. צריך לזכור כי כל הטבה שתחול על עובדי המדינה המשמשים שליחים בחו"ל, תגולגל גם על השליחים של החברות הפרטיות", מציינים הגורמים.

לדבריהם, משרדי הממשלה השונים מפעילים לחצים להעלות את תקרת ההוצאות לשליחים בחו"ל. כיום השליחים ממוסים בשיעור נמוך, יחסית לתושבים הישראלים. זאת, מאחר שחלק גדול מהוצאותיהם - בהן הוצאות טיפול בילדים, הוצאות לימודים, הוצאות רפואיות והוצאות שהייה - מוכרות לצורכי מס.

בנוסף, משרדי הממשלה לוחצים כי אוכלוסיית השליחים תיהנה מהרפורמה במס בישראל, וכי שיעורי המס החלים עליהם יותאמו לאלה הנהוגים בישראל. כתוצאה מכך, יחול עליהם שיעור מס נמוך יותר, שכן כיום, בניגוד לעבר, שיעור המס בישראל נמוך לעומת מדינות אחרות. בזמנו מונתה לנושא ועדה בראשות סמנכ"ל לעניינים מקצועיים לשעבר ברשות, גידי בר-זכאי, שקבעה כי השליחים בחו"ל ישלמו מס כפי שמשולם בישראל.

לדברי גורמים ברשות, אם תתקבל בקשה זו וכן הבקשה להכרה מלאה בהוצאות, התוצאה היא שהשליחים ישלמו מס כולל בשיעור של 10%-12% בלבד.