מיטב: צמיחה של 2.5%, אינפלציה של 2% ופוטנציאל עלייה של 12%-15% בשוק

בכנס שערך בית ההשקעות הציג צבי סטפק את המניות המומלצות שלו ■ באשר לנזקי המשבר, סטפק מבדיל בין שלושה סוגים שונים של נזקים: הווירוס הריאלי-משקי, הווירוס הפיננסי והווירוס הפסיכולוגי

ההזדמנויות הגדולות נוצרות בתקופה של תוהו ובוהו", אמר וורן באפט, ורבים בשוק ההון מצטטים אותו, מאמינים גם הם שהתקופה הנוכחית מייצרת הזדמנויות רבות. אחד מהם הוא צבי סטפק, יו"ר בית ההשקעות מיטב ומנהל ההשקעות הראשי שלו. בכנס יועצים שקיים היום בית ההשקעות, פרס סטפק את תחזיותיו לשנה הקרובה לשוק ההון המקומי והצביע על הזדמנויות ספציפיות בארץ ובעולם.

צמיחה של 2.5%

בהתייחסות לנתונים המאקרו-כלכליים העריך סטפק כי הכלכלה הישראלית תצמח בשנה הקרובה ב-2.5%, עם פוטנציאל לצמיחה של עד 3%. הערכה זו נשענת על הנחת עבודה של התאוששות איטית בכלכלה הגלובלית. "ההערכה שלנו היא שההתאוששות הגלובלית תהיה בצורת U וכי אנחנו עומדים בפני תחתית כפולה", ציין סטפק.

באשר לנזקי המשבר, אותם סטפק מכנה "הווירוסים", הוא מבדיל בין שלושה סוגים שונים של נזקים: הווירוס הריאלי-משקי, הווירוס הפיננסי והווירוס הפסיכולוגי. לדבריו, "עדיין לא יצאנו לגמרי מהווירוסים האלה ואנחנו כרגע סובלים בעיקר מהווירוס הריאלי-משקי, בעקבות הירידה החדה בסחר העולמי. לא היה דבר כזה מעולם וישראל סובלת מזה במיוחד".

נסגר חלון ההזדמנויות באג"ח ובמניות

באשר להזדמנויות בשווקים הפיננסיים, מעריך סטפק כי "ההזדמנויות הגדולות של פעם בדור היו במניות ובאג"ח קונצרניות, והן כבר לא קיימות. המאזניים של הסיכון והסיכוי מאוזנים היום". עם זאת, לדבריו, עדיין קיימות בשוק הזדמנויות ספציפיות, של מניות שמחירן לא משקף את השווי הכלכלי של החברה.

המניות היום לא זולות ולא יקרות. "הפוטנציאל של השוק מהרמה הנוכחית הוא לעלייה של 12%-15% בשנה הקרובה, וזאת בהנחה שהמשק מתאושש מהמצב הנוכחי עם צמיחה של 2.5%-3%. ההסתברות שזה יקרה יחסית גבוהה. מול זה עומד הפק"מ בריבית מאוד נמוכה, שאמנם תעלה בוודאות, אבל מהווה אלטרנטיבה פחות טובה למשקיעים ולא מהווה תחרות לשוק המניות".

סטפק מדגיש עם זאת כי במידה שהכלכלה העולמית תלך לתרחיש של תחתית כפולה, התסריט הזה לא יתממש ואז נראה ירידות שערים.

בקרוב: תיקון במניות

ההתאוששות האחרונה בשוק המניות, הוא מוסיף, הייתה צפויה אבל לא בעוצמתה, ולכן ייתכן תיקון לראלי בתקופה הקרובה. "יש הרגשה בשוק שלא היו מימושים לאורך הראלי האחרון, אבל כן היו מימושים".

אג"ח: סל High Yield

המצב באיגרות החוב דומה לכך, אבל לדבריו יש צורך להבחין בין הדירוגים השונים. "ככל שיורדים בסולם הדירוג ומגיעים לקצה ה-High Yield, הסיכוי גדול מהסיכון וזאת למרות העליות המסחררות". הדברים נכונים, אומר סטפק, לשנתיים-שלוש הבאות.

לפיכך, סטפק ממליץ על בניית סל של אג"ח High Yield, הנושאות תשואת זבל, שייבחר בקפידה, ויעניק בבוא הזמן תשואה טובה למשקיע בהתחשב ברמת הסיכון הקיימת. "סל כזה ייתן יותר מהפיצוי על הסיכון הקיים, וזאת גם בהנחה שחלק מהחברות יגיעו לפשיטת רגל וחלק יגיעו להסדרי חוב", הוא אומר.

אינפלציה: 2% בממוצע

אחד הגורמים שמשפיע על בחירת האג"ח שירכיבו את החלק הסולידי בתיק הוא האינפלציה בשוק, שמשפיעה על הריביות שנושאות האיגרות. סטפק מציין כי מתמחור האג"ח עולה כי שוק ההון צופה ב-2010 אינפלציה של כ-2.6%, והוא מדגיש כי "שוק ההון מעולם לא צפה נכון את האינפלציה והוא נוטה להקצין ולהשליך ממה שקורה כעת על השנים הבאות".

סטפק מעריך כי האינפלציה בשנים הקרובות תהיה 2% בממוצע, ולפיכך, בניגוד למקובל בשוק, הוא נותן עדיפות לאג"ח שקליות ממשלתיות על פני האג"ח צמודות המדד. בתוך הרכיב הצמוד, סטפק ממליץ להצטייד באיגרות חוב קונצרניות בדירוג AA כתחליף לאג"ח ממשלתיות צמודות, כשהמח"מ המומלץ הוא בינוני-ארוך.

הוא מוסיף כי בשווקים הפיננסיים כבר ניכרת ההערכה שהגרוע מכל מאחורינו וכי ההתאוששות הכלכלית החלה. אחד הסימנים לכך הוא ירידה חדה במדד ה-VIX, הידוע בכינויו כ"מדד הפחד", ומשקף את התנודתיות בשוק. בנוסף לכך, נרשמה בשווקים ירידה במרווחי הליבור ובמרווחים בין אג"ח קונצרניות לממשלתיות.

המסקנה המתבקשת: לפזר

הלקח הגדול של המשבר אותו מעביר סטפק למשקיעים הוא "פיזור, פיזור ופיזור", למרות שהוא מכיר בכך שהרבה יותר קל לומר מאשר לבצע. סטפק לא מסתפק בפיזור גיאוגרפי, שהוכח כלא יעיל במשברים גלובליים, אלא ממליץ על פיזור סקטוריאלי, כמו גם פיזור התיק להשקעות אלטרנטיביות, כמו השקעה בזהב ובקרנות גידור, עם דגש לאפיקים בעלי קורלציה שלילית לשוק.

roee-b@globes.co.il

מיטב