קרנית פלוג: "אנחנו יוצאים מהמשבר מהר ממה שהערכנו"

ראש מחלקת המחקר בבנק ישראל בכנס "מעלה": "גברים ערבים נוטים לפרוש משוק העבודה בגיל מוקדם יחסית, כי לרוב הם מועסקים במקצועות פיזיים"

"הייתי אומרת שאנחנו יוצאים מהמשבר מהר יותר ממה שהערכנו לפני חצי שנה. החולשה העיקרית מתבטאת כרגע בשוק העבודה. השונה בין המיתון הזה למיתון של שנת 2000 הוא שהפעם אנחנו רואים אבטלה נרחבת באוכלוסיות חזקות, בעלות השכלה. המיתון הזה מתאפיין בפגיעה רחבה. מצד שני, אני חושבת שתמיד בתקופה של גידול באבטלה, לאוכלוסיות קשות יותר קשה להשתלב. יש לעבוד קשה יותר כדי לשלב את האוכלוסיות החלשות" - כך אמרה היום קרנית פלוג, ראש מחלקת המחקר בבנק ישראל, בכנס "מעלה".

"קצת אינפורמציה על איך נראים שיעורי התעסוקה ישראל בהשוואה בינלאומית", המשיכה פלוג. "השיעורים בישראלים נמוכים, שיעורי התעסוקה של גברים ישראליים בגין 25 ל-64 הם 78% (כולל חרדים וערבים) לעומת ממוצע מדינות OECD שהאחוז בהם עומד על 83%. באוכלוסיית החרדים הוא רק 39% ושיעור הערבים הוא 72%. גברים ערבים נוטים לפרוש משוק העבודה בגיל מוקדם יחסית כי לרוב הם מועסקים במקצועות פיזיים"

"התמונה בקרב הנשים שונה. שיעורי ההשתתפות של נשים בישראל ובעולם זהים - 65%. האוכלוסיה של הנשים שאינן חרדיות וערביות גבוה משיעור הממוצע ב-OECD ועומד על 73%". "מאז 2002 יש עלייה מתונה של שיעור תעסוקה של גברים".

עוד אמרה פלוג כי "המגמות הדמוגרפיות נגזרות מהלמ"ס, ואנחנו צופים ששיעור ההשתתפות הכולל יהיה יותר נמוך ב-2030 והמשמעות היא התרחקות ברמת החיים מהמדינות המפותחות אך אם נעשה מאמץ בתחומי התשתיות וההשכלה, אולי נהיה במצב טוב יותר".