נתניהו: צריך להקים שואב אבק שישאב את המוחות הישראלים בחו"ל

רה"מ הבהיר כי בכוונתו לקדם הקמת קרנות יהודיות, שיגרמו למדענים ישראלים ויהודים ברחבי העולם לשוב לישראל ■ בירך את שר החינוך על כך ששנת הלימודים נפתחה "ללא שביתות, ללא ויכוחים ובאווירה שקטה"

"צריכים להקים כאן שואב אבק, שישאב את המוחות הישראלים שנמצאים באוניברסיטאות המובילות בחו"ל", כך אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במהלך ישיבת הממשלה השבועית שבחלקה הוקדשה לשנת הלימודים האקדמית שנפתחה היום (א'). נתניהו הבהיר כי בכוונתו לקדם הקמת קרנות יהודיות, שיגרמו למדענים ישראלים ויהודים ברחבי העולם, שבחרו לפעול מאוניברסיטאות שונות בעולם, לשוב לישראל.

"אנחנו מדינה קטנה עם כיסים גדולים של כסף יהודי בעולם, ויש לנו את הראש היהודי. בארץ יש כשבע אוניברסיטאות ושפע מכללות, שאותן יש לתגבר בהון האנושי הזה מן המובילים בעולם. בארצות הברית הקרנות האלה שואבות את המוחות הגדולים בעולם. לא נפגע בסגל האקדמי בישראל, אלא נפעל בתיאום איתו", הוסיף ראש הממשלה. "זה מה שעושים ב-MIT, בסן דייגו ובהרווארד. זו הדרך לשאוב את המוחות היהודים הגדולים", אמר.

נתניהו בירך את שר החינוך, גדעון סער, על כך ששנת הלימודים נפתחה "ללא שביתות, ללא ויכוחים, באווירה שקטה, שהיא דרושה לרכישת השכלה גבוהה". לדבריו, "הייתה כאן הסכמה של כל הגורמים, של הסגל האקדמי, של האוניברסיטאות, של הממשלה, וזה איננו מקרי. זה פרי של מדיניות מכוונת וגם נגזרת נוספת של עסקת החבילה במשק, שאנחנו מנסים להגיע בשולחן עגול ומרובע להסכמות בין הגורמים השונים, כדי להצעיד את המשק, את החינוך וגורמים אחרים קדימה".

גישה שיתופית

שר החינוך ויו"ר המל"ג, סער, הציג בפני שרי הממשלה יחד עם יו"ר ות"ת, פרופ' מנואל טרכטנברג, את מצב מערכת ההשכלה הגבוהה. "ברור שלא ניתן יהיה להגיע למצב שיבטיח את העתיד של ההשכלה הגבוהה, שהוא בעצם עתיד המדינה כולה, אלא בגישה שיתופית", אמר סער. "ראינו את הנכונות ואת הגישה הזו בהסכמות שהושגו בנושא השקיפות של נתוני השכר, באור הירוק, שנתנה המועצה המתאמת של ארגוני הסגל למתווה של ויתור זמני על תוספת השכר מצד הסגל ותוספת תקציבית מקבילה מצד המדינה, מודל שבינתיים כבר אומץ על-ידי האוניברסיטה העברית".

סער הוסיף כי יהיה צורך להגיע למהלך רחב יותר שיטפל בבעיות העומק של המערכת: הבעיה התקציבית, בריחת מוחות, שכר הלימוד, מודל תקצוב חדש ובעיית הפנסיה.