ממשל אובמה במתקפה מרוכזת על הבונוסים: "הם מבחילים"

בכירי הבית הלבן הפיצו אתמול את המסר של אובמה: לא ראינו שהמוסדות הפיננסיים מתחילים להלוות כספים לציבור ■ המשפט המדובר ביותר בקהילייה הפיננסית בניו-יורק: "גולדמן זאקס היא דיונון מוצץ דם שדבוק לפנים של המין האנושי" ■ המסר שנקלט בציבור: וול סטריט עושק את מיין סטריט

ממשל אובמה מחריף את מאבקו נגד החלטת המוסדות הפיננסיים הגדולים להעניק בונוסים בשווי מיליארדי דולר לעובדיהם הבכירים. במקביל, מסתמן זעם הולך וגובר במדיה האמריקנית על ה"הפקרות" בבנקים נוכח הגידול המתמיד בשיעור האבטלה במשק. המסר שנקלט בציבור הוא: וול סטריט עושק את מיין סטריט.

הבית הלבן שיגר אתמול (א') את תותחיו הגדולים לתכניות הראיונות של יום א' ברשתות הטלוויזיה הגדולות עם מסר פופוליסטי כמעט אחיד: בעת שהבנקים מחלקים לעובדיהם מתנות שמתאפשרות רק בזכות משלמי המיסים, שיעור האבטלה בקרב משלמי המיסים האלה הולך וגדל.

"הבונוסים הם מבחילים", אמר דייוויד אקסלרוד, יועצו הבכיר של הנשיא ברק אובמה והאסטרטג שהתווה את המסלול לניצחון אובמה בבחירות. לדבריו, הבנקים צריכים לעשות יותר כדי לפתוח את ברזי האשראי לציבור ובה בעת להפסיק את מאמציהם לבלום את יזמת הממשל לסדרת רגולציות על המגזר הפיננסי. אקסלרוד דיבר בתכנית "השבוע" באי.בי.סי.

"הבנקים צריכים לחשוב על מה שהם עושים והם צריכים להבין שלפני שנה חלק גדול מהמוסדות הפיננסיים פירפר על עברי פי פחת, ואז הממשל והציבור חשו לעזרתם", אמר אקסלרוד. "על הבנקים מוטלת אחריות והם חייבים לשאת באחריות הזו".

ממשל אובמה הולך למעשה על חבל דק מאוד בהתנהלותו כלפי הבנקים. מצד אחד, הממשל הטיל את כל משקלו בתמיכה בתכניות החילוץ למגזר הפיננסי, בניגוד לדעת הקהל. בה בעת, הבית הלבן מנסה להישען על הזעם הציבורי נגד אמריקה התאגידית ומשגר חיצים מורעלים נגד הבונוסים הענקיים ומקבליהם. אובמה עצמו נשא שני נאומים שבהם תקף בחריפות את הבנקים.

אנליסטים מציינים, שבנקים ומוסדות פיננסיים רבים אחרים רשמו רווחים גדולים בזרועות הסחר וההשקעה שלהם השנה, אך חלק גדול מהצלחה זו נובע לא רק ממאות מיליארדי הדולרים שהזרימו משלמי המיסים אלא גם ממדיניות פדרל ריזרב ששומרת על רמה נמוכה של שערי הריבית הפדרלית.

ראש מטה הבית הלבן, רם עמנואל, אמר אתמול, בראיון בסי.אן.אן., כי החברות הפיננסיות מנסות לחמוק מהאחריות שמתחייבת מתפקידן "בזמן הקצר שבו הצליחו לקיים מצב של נורמליות בגלל מה שהממשל עושה כדי לסייע להן".

"לא זו בלבד שהחברות הפיננסיות באו לבקש תמיכה במסגרת תכנית החילוץ... עכשיו הן מנסות להיאבק ביזמה להקים גוף ממשלתי להגנה על צרכנים פיננסיים והן יוצאות נגד סוג ההגנות שימנע הישנות מצב שבו הכלכלה תידרדר לתהום בגלל פעולות של וול סטריט והשוק הפיננסי", אמר עמנואל.

"הסיכונים שהבנקים לקחו הובילו את הכלכלה לשלב שקרוב למיתון גדול", הוסיף עמנואל. "כיום יש הרבה עסקים קטנים ברחבי ארה"ב שראויים לקבל אשראי, אך הם אינם יכולים לקבל את האשראי שנחוץ להם כדי לצמוח; בה בעת, אנו עדים לכך שכמה מאותם מוסדות פיננסיים שקיבלו סיוע ממשלם המיסים מוציאים עתה עשרות מיליוני דולרים על מאמצי לובינג בקונגרס כדי לבלום את הרפורמות במערכת הרגולטורית".

ואילו ואלרי ג'ארט, יועצת בכירה לאובמה, אמרה, בראיון ל"פגוש את העיתונות", כי בעוד שכספי תכנית החילוץ הפיננסי אשתקד בלמו את גלישת הכלכלה למיתון עמוק, "שיעור האבטלה מוסיף להיות גבוה מדי".

אך דומה שהנזק הכבד ביותר למוניטין של המוסדות הפיננסיים, שעדיין נמצא בשפל המדרגה בלאו הכי, נובע ממטחי ביקורת עזים באמצעי תקשורת בארה"ב. לדברי בעל הטור פרנק ריץ' בניו יורק טיימס, המשפט המצוטט ביותר על נושא פיננסי לקוח ממאמר של מייק טאיבי ברולינג סטון, בשבוע שעבר, בזו הלשון: "גולדמן זאקס היא דיונון מוצץ דם שדבוק לפנים של האנושות ויונק כל דבר שמריח מכסף". ליד משפט כזה, מחווירות אפילו ההתבטאויות הקשות ביותר של אנשי הבית הלבן.