מריל לינץ': "הדולר ימשיך להיחלש - אך משבר מטבע לא סביר"

להערכתם, לא רק שהירידה האחרונה של המטבע האמריקנית היא "צנועה", היא לא יצרה נזק היקפי משמעותי שעלול להתפרש כמשבר ■ צופים כי התמ"ג בישראל יציג השנה 0% צמיחה, והריבית תעלה ל-1.25%

"אנחנו מסכימים כי הדולר ככל הנראה ימשיך להיחלש בחודשים הקרובים, אך להערכתנו משבר במטבע הוא לא סביר". כך אומרים כלכלני מריל לינץ' מבית בנק אוף אמריקה בסקירה מעודכנת על השווקים הגלובליים - האיומים, החששות לגבי ההתאוששות והתחזיות הכלכליות להמשך.

האנליסטים מציינים, כי על רקע מאמצי ההתאוששות של הכלכלות הגלובליות, עולה חולשתו של הדולר לראש סדר העניינים, סוגייה שמעניינת גם בהקשר של השוק הישראלי. להערכתם, לא רק שהירידה האחרונה של המטבע האמריקנית היא "צנועה", היא לא יצרה נזק היקפי משמעותי שעלול להתפרש כמשבר.

היחלשות המטבע האמריקני בעולם מגבירה את הצריכה של מוצרים בתוך ארה"ב ופוגעת בצמיחה מחוצה לה, אומרים הכלכלנים, ומוסיפים כי ההשפעות האלה הן שוליות ולא צפויות לפגוע יתר על המידה בכלכלה החזקה בעולם.

במקביל, במריל לינץ' צופים לחץ על שוק אגרות החוב בארה"ב בשנה הקרובה, בגלל היחלשותו של הדולר. "ככל שתאוות הסיכון חוזרת, על רקע התגברות הביטחון של המשקיעים בשיקום הכלכלות, כך פוחתים הביקושים לאג"ח.

כלכלת ישראל תציג השנה צמיחה אפסית

לגבי כלכלת ישראל, במריל לינץ' צופים כי התמ"ג יציג השנה 0% צמיחה, ויצמח ב-2.5% ב-2010 וב-4% ב-2011. לגבי שיעור הריבית הבסיסית במשק, הכלכלנים צופים כי היא תעלה ל-1.25% עד סוף השנה, ול-3% עד סוף 2010.

במריל סבורים כי ההתאוששות הגלובלית ממשיכה בדרך הנכונה ומנתונים מאקרו-כלכליים אחרונים שפורסמו בארה"ב, עולה כי הכלכלות באסיה ככל הנראה יתאוששו מהר יותר מארה"ב, שמצידה תשתקם לפני הכלכלות באירופה.

אותם נתונים מארה"ב הביאו את הכלכלנים במריל לינץ' לעדכן מטה את תחזית הצמיחה של כלכלת ארה"ב ברבעון השלישי ל-2.2% מתחזית קודמת לצמיחה של 2.6%. עם זאת, ברבעון הרביעי הכלכלנים צופים כי הכלכלה האמריקנית תצמח ב-4.2% לעומת תחזית קודמת של 3.6%.