מדען אמריקני נעצר כחשוד בניסיון לרגל למען ישראל

כתב האישום נחשף אמש בבית משפט בוושינגטון ■ משרד המשפטים האמריקני אינו טוען כי ממשלת ישראל, או מישהו מטעמה, ביצע עבירה כלשהי ■ החשוד ניסה להעביר מידע לאדם שלדעת החשוד הוא איש מודיעין ישראלי ■ מדובר במבצע עוקץ של ה-FBI

מדען אמריקני, שעבד בעבר בסוכנות החלל של ארה"ב (נאס"א), משרד האנרגיה ומשרד ההגנה נעצר בחשד שניסה לרגל למען ישראל. כך מסר אמש (ב') משרד המשפטים בוושינגטון.

לפי כתב האישום, שנחשף בבית-משפט פדרלי בבירה, המדען הוא ד"ר סטוארט דייוויד נוזט, בן 52, מצ'ווי-צ'ייס, מרילנד, פרבר של וושינגטון. הוא קיבל דוקטוראט באסטרונומיה מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס. לפי הביוגרפיה שלו באתר האינטרנט של נאס"א, מילא נוזט תפקיד מרכזי בפיתוח מכ"ם הידוע בשם המקצועי Clementine Bistatic Radar. מכ"ם זה גילה מים בקוטב הדרומי של הירח וניתן לעשות בו שימוש למעקב אחר טילים בליסטיים.

בכתב האישום נאמר, כי נסיון הריגול שמיוחס לנוזט מתמצה בכך שהוא ניסה, ביודעין ובמכוון, ליצור קשר עם אדם שהחשוד האמין שהוא איש מודיעין ישראלי, ולהעביר לידיו מידע מסווג הקשור לביטחון הלאומי של ארה"ב.

כתב האישום אינו טוען שממשלת ישראל, או מישהו מטעמה, ביצע עבירה כלשהי על החוק האמריקני. למעשה, מכתב האישום עולה שמדובר במבצע עוקץ של אף.בי.איי. ושלישראל אין כל חלק בפרשה. לא היה אפשר להשיג תגובה משגרירות ישראל. וושינגטון פוסט ציין, כי השגרירות הישראלית נמנעה מתגובה.

נוזט נעצר אתמול ע"י אף.בי.איי והוא אמור להופיע היום לפני שופט. אם יורשע, הוא צפוי לעונש מרבי של מאסר עולם.

"הפעילות המיוחסת לנאשם בכתב האישום היא חמורה וכתב האישום צריך לשמש כאות אזהרה לכל מי ששוקל לפגוע בביטחון הלאומי על מנת להפיק רווח", אמר אמש דייוויד קריס, עוזר לשר המשפטים האמריקני לענייני ביטחון לאומי.

לפי כתב האישום, ב-3 בספטמבר השנה התקשר לנוזט בטלפון אדם שהציג עצמו כאיש מודיעין ישראלי. למעשה זה היה סוכן סמוי של אף.בי.איי. במהלך השיחה הסכים נוזט להיפגש עם המטלפן בבית מלון בוושינגטון. הפגישה אכן התקיימה, לטענת כתב האישום, ונוזט הביע במהלכה הסכמה לעבוד למען המודיעין הישראלי.

החשוד אמר לבן שיחו, לפי כתב האישום, שהוא מחזיק בסיווג ביטחוני גבוה ביותר ושיש לו גישה למידע על לווייניים אמריקניים. הוא אמר, שיהיה מוכן לענות על שאלות בנושא זה תמורת תשלום.

סוכן אף בי.איי אמר לו, לדברי המסמך, שהמוסד ידאג לקבוע הסדר התקשרות שיאפשר לנוזט יוכל להעביר מידע לתיבת דואר של המוסד. נוזט הסכים להעביר למוסד מידע באופן סדיר ושוטף וביקש לקבל, נוסף לכסף, גם דרכון ישראלי, לפי כתב האישום.

ב-10 בספטמבר, הפקידו סוכני אף.בי. איי. בתיבת הדואר המוסכמת מכתב שבו התבקש נוזט לענות על שורת שאלות הקשורות בלוויינים אמריקניים. נאמר עוד בכתב האישום. הסוכנים אף מסרו לחשוד 2000 דולר במזומנים. המספר הסידורי של השטרות תועד.

ב-16 בספטמבר צולם נוזט במצלמת וידיאו כשהוא מניח מעטפת מנילה בתיבת הדואר המוסכמת, נאמר עוד בכתב האישום. הסוכנים מצאו במעטפה מסמך בן עמוד אחד שבו היו תשובות לשאלות שהחשוד קיבל קודם לכן, וכן כונן זעיר מוצפן של מחשב. לפי כתב האישום, אחת מהתשובות הכילה מידע שמסווג כסודי ושעוסק ביכולות של אב טיפוס של מערכת לאיסוף מידע מלוויינים. נוסף לכך, נוזט הציע לגלות מידע סודי נוסף על נשק גרעיני, לוויינים צבאיים ומערכות נשק חשובות אחרות.

ב-17 בספטמבר השאירו סוכנים בתיבת הדואר סדרת שאלות נוספת וכן 9000 דולר במזומן, לפי כתב האישום. ב-1 באוקטובר, הניח החשוד בתיבת הדואר מעטפה ובה לתשובות לשאלות החדשות. התשובות, לפי כתב האישום, הכילו מידע שמסווג כ'סודי' ו'סודי ביותר' על לוויינים אמריקניים, מערכות אתראה מוקדמת, אמצעי הגנה מפני התקפה גדולה, אמצעי גמול על התקפה כזו וכן מידע על רכיבים משמעותים באסטרטגיה הביטחונית של ארה"ב.

השאלה הגדולה היא מדוע בחרו חוקרי אף.בי.איי בישראל ובמוסד כפיתיון לנוזט. תשובה אפשרית ניתן למצוא במסמכים שהופקדו בבית-המשפט בוושינגטון. לפי מסמכים אלה, שנחשפים היום (ג') בוושינגטון טיימס, עבד נוזט כיועץ לתעשיה ביטחונית ('חברה אירו-חללית' במינוח האמריקני), בבעלות ממשלת ישראל, בין השנים 1998 ו-2008. לפי המסמכים, סיפק נוזט תשובות לשאלות טכנולוגיות שהציגו לו מעסיקיו פעם בחודש. הוא קיבל שכר קבוע שהסתכם ב-225 אלף דולר.

לפי קטעים מתמליל השיחות בין נוזט לסוכני אף.בי.איי., אמר נוזט שסוכני המוסד מעולם לא התקשרו אליו לפני מבצע העוקץ. "לא כל יום מגייס אותי המוסד", אמר נוזט לפי התמליל. "אגב, ידעתי שהיום הזה יגיע". (בכך הוא התייחס לניסיון "הגיוס" של סוכני האף.בי.איי).

מסמכי בית-המשפט מראים, כי נוזט היה מושא של חקירה פלילית פדרלית על רקע טענות כאילו הוא הונה את נאס"א כאשר שימש יועץ לסוכנות החלל באמצעות מלכ"ר, Alliance for Competitive Technology, שהחשוד הקים. ב-2007 ערכו סוכנים פדרלים חיפוש בביתו ובמשרד החברה.

לפי המסמכים, טס נוזט ל"מדינה זרה A", ששמה לא צוין, ב-6 בינואר השנה, כשברשותו שני כונני מחשב זעירים. בשובו לארה"ב, לא הצליח סוכן של המכס למצוא את הכוננים שהיו ברשותו של נוזט כאשר יצא לחו"ל.

לפני נסיעתו לחו"ל, אמר נוזט לעמית שאם השלטונות האמריקניים 'ינסו להשליך אותו לכלא' (בקשר לעבירה פלילית שאינה קשורה לנסיון הריגול), הוא (נוזט) יעקור מארה"ב לישראל או למדינה זרה אחרת (לא ישראל) ו"יספר כל מה שהוא יודע', נאמר במסמכים.