בקרוב: הרחבה משמעותית בייבוא רכבים חדשים מארה"ב

במסגרת הצו המתיר ייבוא מקביל שאושר היום, יאושר ייבוא מיצרן מכוניות המיוצרות בארה"ב אשר אינן משווקות בישראל ■ שר התחבורה ישראל כץ: "המהלך יחסוך לציבור בין 500 מיליון ל-1.2 מיליארד שקל"

משרד התחבורה יציג בשבוע הבא בפני איגוד יבואני הרכב, איגוד לשכות המסחר והמועצה הישראלית לצרכנות, את הנוסח הסופי של צו הפיקוח על מצרכים ושרותים, המתיר יבוא מקביל של כלי רכב. כך הודיע היום (ג') שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ. על פי הצו החדש יותר יבוא רכב שלא רק ישירות מיצרן הרכב, כפי שיש חובה כיום, אלא גם מ"דילרים" בתנאים מסוימים.

השר כץ מסר כי בכוונתו לערוך "שימועים" לאיגודי הרכב ולמועצה הישראלית לצרכנות ובסופם יועבר הנוסח הסופי של הצו לועדת הכלכלה של הכנסת לקראת אישורו בוועדה ופרסומו ברשומות.

החידוש המרכזי בצווי הייבוא החדשים הוא היתר לייבא באופן ישיר או מקביל כלי רכב אמריקנים, שמיוצרים בארצות הברית על ידי יצרנים לא-אמריקנים כגון טויוטה, הונדה, ניסן, סובארו, יונדאי ועוד. בענף מעריכים כי הדבר יביא ל"מבול" של דגמים חדשים שיגיעו ארצה מארצות הברית ושיווקם לא הותר עד כה. עם זאת הצווים לא יאפשרו ככל הנראה לייבא רכב, שמיוצר ביפן או באירופה אך נמכר בארצות הברית.

יצויין, כי מספר יבואני רכב כבר ערוכים כיום לייבא דגמים חדשים מארה"ב, וייתכן כי אפילו ייבאו במקביל דגמי מותגים אחרים, שאותם לא ייבאו עד כה, וזאת באמצעות חברות בנות שיפעלו כיבואניות מקבילות.

לדברי שר התחבורה מדובר באחת הרפורמות החשובות ביותר שבוצעו בענף הרכב בשנים האחרונות. "על פי ההערכות פתיחת ענף הרכב ליבוא מקביל צפויה לחסוך לציבור בין 500 מיליון ל-1.2 מיליארד שקל, בשנה הנובע מהצמצום הצפוי ברווחי היבואנים", אמר כץ.

הצו כולל דרישות נוספות המתייחסות לאיתנות פיננסית, הכוללת בין היתר, מחזור מכירות שנתי של כלי רכב בהיקף של 5 מיליון יורו לפחות. היבואן המקביל יידרש להציג למשרד התחבורה בין היתר ערבויות בנקאיות מתאימות והוכחת הון עצמי.

על פי הרפורמה גם לאחר פתיחת ענף הרכב ליבוא מקביל ימשיך משרד התחבורה לפקח על נושא ה- Recall (קריאה חוזרת) לכלי הרכב המיובאים באמצעות היבוא המקביל.