שרי האוצר במרחב האירו: המצב של הדולר מזיק להתפתחות הכלכלית

נשיא הבנק האירופי המרכזי הביע תמיכה בממשל האמריקני, שהתחייב לשמור על דולר חזק מאז פברואר התחזק האירו ב-20% לעומת הדולר

נשיא הבנק האירופי המרכזי וכמה שרי אוצר אירופים הביעו שלשום (ב') "חששות" מן התנודות בשוקי המטבע, ותמכו בעמדת הממשל האמריקני בעד דולר חזק, לאחר שהאירו עלה לשיא של 14 חודשים מול המטבע האמריקני.

"תנודתיות מוגזמת בשערי החליפין מזיקה להתפתחות הכלכלית", אמר נשיא הבנק האירופי, ז'אן-קלוד טרישה, בהופעה בלתי-מתכוננת מראש בפני עיתונאים אתמול, בתום כינוס שרי האוצר של מדינות מרחב האירו בלוקסמבורג. שר האוצר של לוקסמבורג, ז'אן-קלוד יונקר, הוסיף: "זו בעיה שמטרידה אותנו".

נגד תנודתיות מוגזמת

האירו התחזק בכמעט 20% מול הדולר מאז פברואר, והפך את הייצוא של מרחב האירו ליקר יותר עבור צרכנים מחוץ למרחב, כשהוא מאיים על ההבראה מהמיתון החריף. שר האוצר האמריקני טימותי גייתנר אמר בתחילת החודש ש"חשוב מאוד" שלארה"ב יהיה דולר חזק.

"כולנו מציינים לפנינו בתשומת לב רבה את ההצהרות של הרשויות בארה"ב בנוגע לתמיכתן בדולר חזק", אמר טרישה. הוא חזר גם על עמדת מדינות G7 לפיה "תנודתיות מוגזמת והתפתחויות בלתי-מסודרות בשוק המטבע מזיקות להתפתחות הכלכלית".

טרישה אמר עוד ש"אנחנו חוזרים ומדגישים את האינטרס המשותף לנו ולשותפינו בעלי המטבעות הניידים העיקריים במערכת מטבע יציבה וסולידית. מרחב האירו וה-ECB יחזרו על העמדה הזו, שעליה חזרו באחרונה גם הרשויות בארה"ב".

טרישה ויונקר אמורים לבקר בסין לפני תום השנה, יחד עם נציב האיחוד האירופי לנושאים מוניטריים חואקין אלמוניה, כדי לדון בנושאי מטבע. השלושה הגיעו לבייג'ין לפני שנתיים כדי לשכנע את שלטונות סין לבצע ייסוף מהיר יותר של היואן הסיני. בקשתם לא נענתה אז על-ידי ראש ממשלת סין, וון ג'יאבאו.

יונקר, שמכהן בו זמנית כראש ממשלת לוקסמבורג וכשר האוצר שלה, אמר אתמול שמוקדם עדיין לדבר על מה שיאמרו האורחים מאירופה לעמיתיהם הסינים הפעם. יונקר אמר עוד, שהכלכלה האירופית עדיין חלשה מכדי לבטל את שערי הריבית הנמוכים ואת תוכניות התמריצים הממשלתיות.

ממשלות שונות באירופה מוציאות מיליארדי אירו על המרצת כלכלותיהן, וה-ECB מלווה לבנקים כמה כסף שהם רוצים למשך שנה ורוכש אג"ח עם ביטחונות במאמץ לחדש את האשראי בשווקים.

צמצום בהדרגה

"יש סימני התאוששות ברורים, אך יש עדיין איזון בין הסימנים החיוביים והשליליים", אמר יונקר. לדבריו, אם התחזיות העדכניות של הנציבות האירופית שיפורסמו בחודש הבא יצביעו על "הבראה אמיתית", ניתן יהיה לצמצם בהדרגה את תוכניות התמריצים הממשלתיות משנת 2011 ואילך.

כלכלת מרחב האירו כמעט שלא התכווצה ברבעון השני של השנה. גרמניה וצרפת חזרו לצמיחה צנועה. לפי תחזית קרן המטבע שפורסמה בתחילת החודש, התוצר הגולמי של מרחב האירו יתרחב ב-0.3% בשנת 2010. השנה צפויה נסיגה של 4.2% בתוצר של מרחב האירו. תחזית קודמת מיולי דיברה על נסיגה של 4.8%.
[לטבלת שערי חליפין][לאתר המט"ח]