הדולר ירד ב-0.15% ושערו היציג נקבע על 3.69 שקלים

האירו עלה ב-0.15% ושערו היציג נקבע על 5.555 שקלים ■ בזירת מט"ח העולמית, מתחזק הדולר מול הליש"ט על רקע נתוני תמ"ג מאכזבים בבריטניה ■ ביום ב' הקרוב - החלטת ריבית בנק ישראל לחודש נובמבר

הדולר נעל את שבוע המסחר הבין-בנקאי (ו') בירידה של 0.16% ושערו היציג נקבע על 3.692 שקלים. האירו עלה ב-0.175% ל-5.555 שקלים.

בזירת מט"ח העולמית, מתחזק הדולר מול הליש"ט לאחר שקריאת התמ"ג בבריטניה אכזבה קשות כשהצביעה על ירידה של 0.4% ברבעון השלישי לעומת צפי לעלייה של 0.2%.

ברקע המסחר בזירה המקומית עומדת לנגד עיני הסוחרים החלטת הריבית של בנק ישראל, שתתקבל ביום ב' הקרוב.

אמש פרסם ישיר בית השקעות תחזית בנוגע לגובה הריבית. להערכת כלכלני בית ההשקעות, הנגיד לא ישנה את הריבית ויותירה ברמה של 0.75% באומדן הסתברות של 80%. הסיבה העיקרית להשארת הריבית על כנה היא מדד חודש ספטמבר, שירד ב-0.3%, עובדה המאותתת על הפחתה בלחצי המחירים. בין הסיבות הנוספות שמונה ישיר ניתן למצוא: צפי למספר מדדים נמוכים בחודשים הקרובים העשויים לנוע סביב ה-0% בממוצע, היחלשות הדולר (3.7 שקלים) ואי שינוי הריבית המוניטארית במדינות המערב.

מאידך, משאירים בישיר פתח , בהסתברות של 20%, להעלאת ריבית ב-0.25% מהסיבות הבאות: נתוני ההבזק של הלמ"ס לחשבונאות הלאומית, מהם עולה כי הצמיחה בשנת 2009 תסתכם ב-0% ושיעור האבטלה לאוגוסט (7.6%), שירד זה החודש השלישי ברציפות.

לאומי: השקל יחלש; פועלים: השקל יסחר במגמה מעורבת

בסקירה השבועית של בנק לאומי חוזים בבנק את המשך היחלשותו מול השקל כתוצאה משילוב בין העלייה בתיאבון לסיכון לבין הסנטימנט השלילי כלפי הדולר בעולם.

בבנק הפועלים מעריכים בסקירתם כי השקל צפוי להיסחר בתקופה הקרובה במגמה מעורבת, כשבראש ובראשונה הוא יושפע מהתפתחויות במסחר בדולר ובשוקי המניות ברחבי העולם. כמו כן, יושפע השקל מגורמים מקומיים מנוגדים. מחד, הגורם העיקרי התומך בהיחלשות השקל הוא רכישות הדולרים על ידי בנק ישראל. מאידך, בין הגורמים התומכים בהתחזקות השקל ניתן למנות את הגידול בעודף בחשבון השוטף, הכלכלה היציבה בישראל ואת הציפיות להעלאת ריבית נוספת ע"י בנק ישראל ובעקבותיה, הרחבת הפער בין הריבית השקלית והדולרית.

לאור האמור לעיל, ממליצים בפועלים להחזיק מט"ח בשיעור של כ- 10%, תוך פיזור מטבעי כולל אירו וליש"ט, על חשבון הדולר, בעקבות הירידה באטרקטיביות של המטבע האמריקאי כמטבע מקלט.

בנק ישראל: ממשיכים לעקוב מקרוב אחר ההתפתחויות בשוק המט"ח

ועוד השבוע: בכנס שערך בתחילת השבוע בנק ישראל לדילרים וסוחרים בשוק המט"ח אמר הנגיד פישר כי בבנק ישראל ימשיכו לעקוב מקרוב אחר ההתפתחויות בשוק המט"ח וכי את התקופה הנוכחית של התערבות בשוק המט"ח מכנים בבנק "חריגה",ואך צופים שהשוק ישוב ויתקרב למצב ששרר בו בעשור 1998-2008, אז הבנק לא התערב כלל בשוק המט"ח או שהצורך בהתערבות בנק ישראל יתעורר רק במקרים נדירים, בנסיבות חריגות במיוחד.

בבנק ישראל המשיכו לטעון כי אין יעד ספציפי לשער החליפין של השקל. "בנק ישראל פועל בשוק המט"ח במצבים של תנודות חריגות בשערי החליפין, שאינן משקפות שינויים מהותיים בתנאים הכלכליים, או במצבים בהם שוק המט"ח אינו מתפקד כיאות או שהוכח שנגרם בו כשל שוק", נמסר מבנק ישראל.

[לאתר המט"ח]