רה"מ הפלסטיני סלאם פיאד: יש לנו "כמעט בנק מרכזי"

מכריז שוב על הקמת מדינה פלסטינית ב-2011: "אנו מחויבים להשלים הקמת מוסדות ממלכתיים בתוך שנתיים ■ "כבר יש לנו רשות מוניטרית שהיא כמעט כמו בנק מרכזי; יש לנו מערכת פיננסית ציבורית שמנוהלת היטב"

סלאם פיאד, ראש הממשלה הפלסטיני, מכריז שלפלסטינים יש "כמעט בנק מרכזי" ומצהיר שוב, שמדינה פלסטינית תקום ב-2011.

בראיון לושינגטון פוסט ולניוזוויק, אמר פיאד: "נטלנו על עצמנו מחויבות לנוע במסלול של השלמת המוסדות הממלכתיים. פירושו של דבר: היכולת למשול על עצמנו ביעילות בכל התחומים של פעילות ממשלתית בתוך שנתיים".

האם פירוש הדבר בנק מרכזי, כבישים? נשאל פיאד.

תשובתו: "הכוונה היא לכל הדברים האלה. יש לנו עתה רשות מוניטרית שהיא כמעט כמו בנק מרכזי. יש לנו מערכת פיננסית ציבורית שמנוהלת היטב. מערכת זו זכתה לא רק באמונם של הפלסטינים אלא גם, ללא ספק, באמון התורמים שלנו, לרבות ובמיוחד ארה"ב".

הוא הוסיף, כי הכלכלה הפלסטינית צומחת עתה בשיעור שנתי של 8% "אם לא למעלה מזה". ושהמדינה הפלסטינית העתידית לא תהיה תלויה לנצח בסיוע מבחוץ. "אין זה ריאלי לצפות שהעולם ימשיך להזרים אלינו מזומנים".

"הרעיון הוא, שבתוך שנתיים אנשים מכל פינה על פני כדור הארץ יבחנו אותנו ולא ייתקשו להגיע למסקנה שלפלסטינים יש מדינה", אמר פיאד.

שאלה: האם אתה חושב שהפלסטינים צריכים להכריז על מדינה עצמאית ב-2010?

תשובה: "אמרתי שזו תהיה תכנית הממשלה הפלסטינית. היא תיטול על עצמה מחויבות להגיש מדינה, (לפחות) מבחינת יכולותיה, בתוך שנתיים. זה חדש בפוליטיקה הפלסטינית. בדרך כלל, כאשר קמה ממשלה חדשה, הנורמה היתה, שהממשלה הזו תכריז על תכנית, על רשימת דברים שהיא היתה רוצה להשיג, אך לא היה מדובר על תכנית של ממש".

פיאד הכריז בראשונה על התכנית להכריז על הקמת מדינה פלסטינית בנאום שנשא ביוני השנה באוניברסיטת אל קודס במזרח ירושלים.

בתשובה לשאלה האם יש מקום להשוות בינו לבין הציונים הראשונים, שהקימו את המוסדות הממלכתיים הראשונים זמן רב לפני קום המדינה,אמר פיאד: "אני חוזר ואומר לאנשים, שישראל לא נוסדה ב-1948. ישראל הכריזה על עצמה כמדינה ב-1948. מוסדות המדינה עמדו על כנם לפני 1948".

"אנו רוצים להקים את פלסטין כמדינה ערבית עצמאית, דמוקרטית, פרוגרסיבית ומודרנית, עם ריבונות מלאה על שטחה, עם הגדה המערבית ועזה בתוך גבולות 1967 ועם ירושלים המזרחית כבירתה", אמר פיאד. "פלסטין תדחה אלימות ותיטול על עצמה מחויבויות לדו-קיודם עם שכנותיה".