כבישי ישראל בעוד 5 שנים: תוכנית מע"צ החדשה בהיקף 20 מיליארד שקל

כביש החוף ישודרג לאורך 20 ק"מ, בשני קטעים, ויהפוך לכביש עם 3 נתיבים לכל כיוון ■ כביש 1 ירושלים-ת"א ישודרג בקטע בין שער הגיא למוצא, לאורך 16.5 ק"מ, ככביש ראשי שיכלול 3 נתיבים ■ לידיעת הנהגים

אחרי שנים ארוכות בהן ניתנה עדיפות להקמת כבישים חדשים במרכז הארץ, תוכנית הפיתוח החדשה של החברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה) חושפת מאמץ ניכר להתמקדות בשדרוג הכבישים באזור הגליל והנגב. כך עולה מטיוטת הצעת תוכנית החומש של מע"צ לשנים 2010-2014, שהוצגה בשבוע שעבר בכנס המתכננים של החברה ונחשפת כאן לראשונה. בחברה מדגישים שמדובר בטיוטה ראשונה, שטרם אושרה סופית.

התוכנית שהוצגה ע"י המהנדס אדולפו וורוביוף, ראש אגף הנדסה במע"צ, כוללת השלמת הפיתוח של כבישי הצפון המרכזיים, והמשך שדרוג כבישי הנגב כהיערכות לקראת הקמת עיר הבה"דים והעברת מחנות צה"ל לדרום. לעומת זאת, באזור המרכז מתבססת התוכנית כמעט אך ורק על שדרוג מחלפים וכבישים קיימים.

מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, אלכס ויז'ניצר, ציין בכנס כי בחומש האחרון (2004-2009) השקיעה מע"צ כ-20 מיליארד שקל בתשתית הכבישים. לדברי ויז'ניצר, היקף ההשקעה בחומש הקרוב בתשתית הכבישים צפוי להיות דומה, כלומר מדובר בהשקעה של כ-4 מיליארד שקל בשנה בממוצע (כולל אחזקת הכבישים).

לדבריו, בחומש הקרוב תימשך הפרטת אחזקת הכבישים בשיתוף הסקטור הפרטי, זאת בהמשך למכרז האחרון לאחזקת הכבישים בצפון הארץ (270 ק"מ), בו זכתה סולל בונה מקבוצת שיכון ובינוי.

בנימין נתניהו / צלם: עמוס בן גרשום לע

אזור הצפון:

כביש 65 - כביש 65 נתפס כיום כנקודת תורפה המעכבת את התנועה לצפון, ובמע"צ רואים חשיבות רבה בפרויקט. בקטע מואדי ערה לעפולה (20 ק"מ) הכביש ישודרג לכל אורכו ויהפוך לכביש ראשי דו מסלולי. בשלב הראשון יוקמו מפרידונים לכל אורך הכביש במטרה לפתור את בעיות הבטיחות הקשות. מצומת דוברת לצומת גולני (17 ק"מ) הכביש יורחב לדו מסלולי עם שני נתיבים לכל כיוון.

כביש 85 - הכביש בין צומת גולני לצומת עמיעד ישודרג לכל אורכו (21 ק"מ) ויהפוך לכביש דו מסלולי. הפרויקט נמצא בשלבי אישור בות"ל והחל תכנון מפורט.

כביש 79 - הכביש בין צומת סומך - המוביל - נצרת (באורך של 17.5 ק"מ) יהפוך לכביש ראשי דו מסלולי, עם מפרידונים לכל אורך הכביש. בהתאם לתוכנית, יישמר תוואי למעבר רכבת קלה עתידית (חיפה-נצרת).

כביש 66 - מצומת תשבי לצומת מגידו, באורך של 14 ק"מ, יהפוך לכביש דו מסלולי והפרדה לכל אורך הכביש. הפרויקט נועד לתת מענה לגידול בתנועה ולפתור את בעיית הבטיחות הקשה בכביש בו אירעו תאונות רבות בשנים האחרונות.

כביש 75 - מצומת העמקים לטבעון, באורך 5 ק"מ, יהפוך לכביש ראשי דו מסלולי. בקטע נוסף, בין צומת רמת ישי לנהלל, באורך של 6 ק"מ, יורחב הכביש לדו מסלולי, תוך הסדרת הצמתים לאורכו.

כביש 4 - שדרוג הכביש בקטע בין כרי נעמן לעין המפרץ (4 ק"מ), לכביש עם 3 נתיבים. הפרויקט כולל ביצוע הפרדה מפלסית בכפר מסריק.

מחלף יגור - ביצוע מחלף יגור במטרה לפתור את עומסי התנועה בצומת יגור במפגש הכבישים 70-75.

אזור המרכז - ירושלים

כביש 2 - כביש החוף ישודרג לאורך 20 ק"מ, בשני קטעים נתניה-אולגה ושפיים-וינגייט, ויהפוך לכביש עם 3 נתיבים לכל כיוון. בנוסף, הכביש ימוחלף לכל אורכו בקטעים האמורים. הפרויקט נועד לתת מענה לעומסי התנועה הכבדים בין נתניה לשפיים.

כביש 1 - שדרוג כביש ירושלים-ת"א בקטע בין שער הגיא למוצא, לאורך 16.5 ק"מ, ככביש ראשי שיכלול 3 נתיבים לכל כיוון, תוך שדרוג המחלפים הקיימים והוספת חדשים. הפרויקט נועד לתת מענה לגידול בנפח התנועה ולבעיות הבטיחות בנסיעה מת"א לירושלים.

כביש 38 - שדרוג הכביש בקטע שבין שער הגיא לבית שמש, באורך 9 ק"מ, לכביש ראשי דו מסלולי. ביצוע הפרדה לכל אורך הקטע, הנחשב לנקודת תורפה מבחינה בטיחותית.

כביש 411 - סלילת כביש חדש, לאורך 4 ק"מ, בקטע בין צומת גבירול לכביש 40 (צומת בילו) ככביש דו מסלולי.

כביש 57 - ביצוע כביש עוקף כפר יונה ומחלף השרון, לאורך 10 ק"מ, עד החיבור לכביש 4. הפרויקט נועד להקל על הפקקים בצומת השרון (בית ליד) ולשפר את הנגישות לכביש 6.

אזור הדרום:

כביש 31 - הרחבת הכביש מלהבים לערד, באורך 45 ק"מ, לכביש ראשי דו מסלולי. מדובר בפרויקט המרכזי והגדול באזור הדרום, שנועד לשפר את הנגישות לדרום ולתת מענה לגידול הצפוי בתנועה.

כביש 40 - המשך שדרוג כביש 40 עד החיבור לאזור צומת הנגב ועיר הבה"דים. חלקו הראשון נמצא כבר בביצוע.

מחלף אשדוד צפון - ביצוע מחלף אשדוד, לאורך 5 ק"מ, על מנת לשפר הנגישות לנמל אשדוד. מדובר במחלף חדש על כביש 4 בין אשדוד ליבנה, שיתחבר בעתיד לנמל ולאזור התעשייה הצפוני באשדוד.

כביש 7 - שדרוג כביש 7 בין גדרה לאשדוד, ומחלוף הכביש לאורך של 3 ק"מ, במטרה לספק חיבור ישיר לנמל אשדוד.

קידום תכנון:

בנוסף, כדי לא להשאר עם צנרת ריקה, מתכננת מע"צ להוציא לתכנון מוקדם מאות ק"מ כבישים, שהמרכזיים בהם שדרוג כביש 4 בקטע שבין גן רווה - רעננה - חדרה, שדרוג כביש 40 בקטע קריית גת - קריית מלאכי, שדרוג כביש 44 מצומת בית דגן לניר צבי, סלילת כביש עוקף עפולה מזרח (65) ושדרוג כביש 89 מכברי לנהריה. כמו כן, יקודם תכנון להקמת מחלפים חדשים למעלה אדומים, כפר חב"ד וקריית גת דרום.

בחברה הלאומית לדרכים סירבו להתייחס, ואמרו כי מדובר בטיוטה בלבד.

lior-b@globes.co.il