דנקנר יצטרך להפיץ מניות כור ודסק"ש כדי להשאירן במעו"ף

גם אפריקה ישראל, שכעת שווי השוק שלה הוא הנמוך ביותר במדד המעו"ף, עלולה לצאת ממנו בעדכון הקרוב בעוד כחודשיים, כשבמקומה צפויה להיכנס גזית גלוב

האם אפריקה ישראל תמצא את עצמה מחוץ למדד המעו"ף ובמקומה תיכנס שותפות הקידוחים אבנר ? קשה להאמין שמישהו היה חושב שתסריט כזה הוא אפשרי לפני שנה, אבל כעת תרחיש כזה, בעת בעדכון המדדים הקרוב שייערך בעוד כחודשיים, נראה כיום מציאותי יותר מבעבר.

שינוי הרכב מדדי הבורסה שייערך בסוף דצמבר צפוי לכלול מספר תמורות מעניינות. כאמור, הנפילה במניית אפריקה ישראל בחודשים האחרונים, שנבעה מכניסת החברה לתהליך הסדר חוב, עלולה להביא ליציאת מניית אפריקה מהמדד המוביל, לאחר שנים ארוכות בהן היא הייתה אחת החברות הבולטות בו.

כאמור, עוד מוקדם להכריז כי אפריקה תצא ממדד המעו"ף. גם לפני כחצי שנה היה נראה כאילו היא כבר עושה את דרכה אל מחוץ לו, אולם אז במהלך עליות מהיר של 150% במשך חודשיים, היא הצליחה להגיע לשווי השוק הנדרש על מנת להישאר במדד. נראה כי גורלה של מניית אפריקה יהיה תלוי לא מעט בהתקדמות גיבוש הסדר החוב בחברה, ובמתווה שעליו יוחלט.

אפריקה ישראל איננה המניה היחידה שעלולה לצאת למצוא את עצמה מחוץ למדד. גם חברות כמו הראל השקעות , בז"ן ואורמת מתנדנדות נכון לעכשיו. מנגד המועמדות שעשויות לעשות קאמבק אל תוך המדד, לאחר שנגרעו ממנו בעדכונים קודמים, הן גזית גלוב , וריפון וכלל ביטוח . נראה כי דרכה של גזית גלוב בחזרה למעו"ף בטוחה למדי, שכן שווי השוק שלה הוא 5.2 מיליארד שקל, לעומת 2.8 מיליארד שקל בלבד לאפריקה ישראל - החברה בעלת השווי הנמוך ביותר במדד.

אולם לא רק שווי השוק יקבע את עתיד המניות במדדים. בשבוע שעבר הודיעה הבורסה, כי היא מעלה שוב את רף אחזקות הציבור ל-25%, כתנאי לכניסה למדד המעו"ף. זאת לאחר שבמהלך המשבר הורידה הבורסה את הרף ל-20%. כעת הוא יחזור לרמת טרום המשבר (בשאר מדדי הבורסה הרף יישאר 20%), כששאר כללי הכניסה למדדים יישארו כפי שהיו, ושווי השוק של חברה שמועמדת להיכנס למדד, צריך להיות גבוה ב-20% מהחברה הקטנה ביותר במדד זה.

מגדל ביטוח עלולה לצאת מהמעו"ף

בעקבות השינוי בשיעור אחזקות הציבור במדד המעו"ף, בעלי עניין במספר חברות שירצו שהחברות שבשליטתן יישארו במדד, יצטרכו להפיץ חלק ממניותיהם לציבור. כך, לדוגמא, מגדל ביטוח , שחזרה למדד בשנה החולפת, תיאלץ לעבור למדד ת"א 75, במידה שבעלות העניין בה, בנק לאומי וחברת הביטוח ג'נרלי, לא יירדו בשיעור אחזקתן בחברה, וימכרו מניות בהיקף של 280 מיליון שקל. בעבר הן סירבו לבצע מהלך כזה, וכך מצאה את עצמה מגדל, הנסחרת היום לפי שווי של כ-6.4 מיליארד שקל, במדד היתר.

דנקנר עלול להישאר בחוץ

מי שעוד צריך לבחון היטב את העניין הוא נוחי דנקנר, שאם לא יקטין את אחזקותיו בדסק"ש או בכור , עלול למצוא עצמו ללא נציגות של אף אחת מחברות האחזקה שלו במדד המעו"ף.

כדי להשאיר את כור במדד, יצטרך דנקנר למכור מניות בהיקף של כ-70 מיליון שקל, ובהיקף של 67 מיליון שקל בדסק"ש. בדסק"ש, אגב, צפויים לפקוע בשבוע הבא כתבי אופציה למניות שהנפיקה החברה, הנמצאים היום סביב הכסף, ובמידה שכולם יומרו למניות החברה אחזקות הציבור בה יעברו את הרף הנדרש.

לגבי כור המצב שונה. דנקנר הגדיל בשנה החולפת את אחזקותיו בחברה בצורה משמעותית, כאשר רכש במסגרת הנפקות זכויות שערכה כור מניות מעבר לחלקו היחסי בחברה. כך הגדילה דסק"ש משמעותית את חלקה בידיבידנדים השמנים שחילקה כור, בגין הרווח בהשקעה בקרדיט סוויס, ולא בטוח כי דנקנר ירצה להקטין את אחזקתו בחברה זו.