צים מול מעלות: מה יקרה לדירוג החברה לאחר אישור ההסדר?

מעלות: אם הסדר החוב יאושר, הדירוג יעלה ב-6 רמות אך יש להיזהר מרמת המינוף הגבוהה של החברה והתלות בתנאי השוק החלשים ■ סמנכ"ל הכספים של צים: מעלות שמרנים מדי

מה יקרה לדירוג האג"ח של צים, חברת הספנות שבשליטת החברה לישראל , במידה והסדר החוב בה יאושר? תשובה לשאלה זו מספקת היום (ג') חברת הדירוג S&P מעלות, בתגובה לפניית סמנכ"ל הכספים של צים, אלון רווה. מתגובת S&P עולה, כי במידה והסדר החוב, אשר אמור להתבסס על פי המתווה עליו הסכימו צים והמוסדיים באחרונה, אכן יאושר, דירוג האג"ח של צים יעלה ב-6 רמות לדירוג B, עם תחזית דירוג "יציבה".

הדירוג הנוכחי של S&P לסדרות א', ב' ו-ג' של אגרות החוב של צים עומד על CC עם השלכות שליליות. צים גייסה במהלך השנים 2005-2006 סכום של 1.3 מיליארד שקל בהנפקת אג"ח פרטיות שאינן נסחרות בבורסה, אולם החברה נקלעה לקשיים פיננסיים בשל המשבר בענף ההובלה העולמי והירידה בדמי ההובלה, מה שהביא אותה להעריך כי היא תיקלע לגירעון בהון החוזר בהיקף של כמיליארד דולר עד שנת 2013.

S&P מציינת בתשובתה לפניית רווה, כי הסדר החוב ישפר את הנזילות של צים ויאפשר לה להתמקד בשיפור מיצובה בשוק ובשיפור מצבה הפיננסי בטווח הארוך. למרות זאת, S&P מציינת כי "פרופיל הסיכון של צים עדיין חלש וצפוי להיוותר חלש, מה שמשקף ביצועים תפעוליים חלשים הכוללים תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת, מינוף גבוה ותלות גבוהה בתנאי השוק החלשים".

רווה עצמו מסר בתגובה להערות האנליסטים, כי "זהו דירוג אינדיקטיבי בלבד שנועד לספק מידע ושקיפות מלאה למחזיקי אגרות החוב ולבעלי המניות של החברה. לדעתנו, הדירוג שמרני מאוד ואינו משקף את השיפור הדרמטי שיחול במצבה הפיננסי של צים עם השלמת התוכנית. מעל 50 בנקים ומוסדות פיננסים שחתומים על תוכנית ההבראה, הכוללת מימון חדש בהיקף של מעל חצי מיליארד דולר לרכישת האוניות החדשות, הם ההוכחה הטובה ביותר לרצינות התוכנית ולסיכויי הצלחתה. ההתאוששות של צים תמיד תהיה תלויה בתנאי השוק אבל התוכנית מקנה לחברה גמישות פיננסית גבוהה למשך מספר שנים".

"התאוששות לא נראית באופק"

הדו"ח של מעלות מצטרף לחוות הדעת של מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, יוסי בכר, אותה פרסמה החברה לישראל בתחילת החודש. חוות הדעת של בכר נועדה מהו טווח התשואות שעשויה להניב השקעה של 350 מיליון דולר, אותם אמורה להזרים החברה לישראל לצים במסגרת הסדר החוב. בכר מצא כי התשואה עשויה להגיע ל-30-40%.

בחזרה לעמדת מעלות - האנליסטים כותבים כי 10-15% מתעשיית ההובלה העולמית למעשה קפואה, מה שמדגיש את תנאי השוק החלשים. "התעשייה תמשיך לסבול מעודף מכולות למשך מספר שנים", כותבים אנליסטים. הם גם מתייחסים להיבט התחרותיות בענף ואומרים כי צים הידרדרה למקום ה-17 בעולם לעומת המקום ה-11 בשנת 2000. לדבריהם, "הפיגור של צים הוא בעיקר בגלל העיכוב בהשקעות חדשות בתחילת העשור, בשעה שמתחרות אחרות הצטיידו בספינות חדשות ומתקדמות יותר".

כזכור, צים צופה התאוששות של שוק ההובלה העולמי החל מ-2011. במעלות משבחים את מאמצי ההנהלה להעביר את הסדר החוב וכן את נכונותם של בעלי השליטה, משפחת עופר, להכניס את היד לכיס ולהזרים הון לחברה, אולם במקביל האנליסטים מדגישים כי צים תלויה מאוד בהתאוששות שוק ההובלה העולמי ומציינים כי "להערכתנו, התאוששות כזו לא נראית באופק".