חוזה של מיליוני דולרים לאלטייר הישראלית עם MiO

זהו שלב ראשון בהסכם עם החברה הטייוואנית, שהכנסותיו צפויות להתקבל כבר ב-2009 ■ אלטייר תזכה לחשיפה עם מותג מוכר למדי בעולם התקני התקשורת הניידים ■ ערן אשד, ממייסדי החברה: "זו סנונית שמבשרת שוק שעתיד לגדול"

מעט יותר משנתיים לאחר שהשיגה את אחד החוזים המשמעותיים בעולם התקשורת של הדור הרביעי, עם ספקית התקשורת הסלולרית היפנית ווילקום, חותמת חברת הסטארט-אפ אלטייר (Altair) על עסקה נוספת, הפעם בטייוואן.

זהו שלב ראשון בהסכם בין החברות, העתיד לספק הכנסות של כמה מיליוני דולרים לאלטייר החל מהשנה הנוכחית. בהמשך, לחוזה פוטנציאל הכנסות של עשרות מיליוני דולרים.

אלטייר הוקמה ב-2005 על ידי עודד מלמד, ערן אשד ויגאל ביטרן, יוצאי ליבית שנרכשה בידי TI בשנת 1999 תמורת כ-360 מיליון דולר. החברה מפתחת שבבי תקשורת לדור הרביעי של התקשורת האלחוטית, מתוך כוונה שניתן להתאים אותם יחסית בקלות לתקנים המתקדמים של הדור הרביעי, ה-WiMAX וה-LTE.

אלטייר הייתה בין הסטארט-אפים המבטיחים של "גלובס" לשנה 2008-2009. החברה תספק את שבבי התקשורת בטכנולוגיית WiMAX עבור ההתקנים הניידים של חברת MiTAC, בעלת המותג MiO, שאמור להיות מושק בתחילת 2010.

הממשלה הטייוואנית הכריזה לפני מספר שנים על כוונתה להשיק רשת של שירותים מתקדמים במדינה, שתיתמך על-ידי תשתיות תקשורת מסוג WiMAX נייד, תחת פרויקט לאומי בשם "M-Taiwan". מעורבות הממשלה הטייוואנית מתבטאת גם במי שחותם על הצ'קים - ההסכם במסגרתו עובדת אלטייר נעשה במימון הממשלה הטייוואנית, שסבסדה את הקמת הרשתות וכעת גם את פיתוח ההתקנים שיאפשרו להשתמש בהם. במסגרת זאת, עבדה אלטייר עם MiTAC כמה חודשים כדי להשיק התקן שייקרא MiBuddy, ויפנה לזירת התקני האינטרנט הניידים שתציע החברה תחת המותג MiO.

דומיננטיות בשוק נישה

עבור אלטייר, ההסכם הנוכחי צנוע בהרבה מזה שנחתם לפני כשנה וחצי עם ווילקום היפנית. התמורה מההסכם ההוא מסתכמת אמנם בכ-30 מיליון דולר, אך ההישג הפעם הוא חשיפה יחסית נרחבת שמקבלת החברה עם מותג מוכר יחסית - הגם שלא מהמובילים - של עולם התקני התקשורת הניידים.

"טייוואן היא רק הלקוחה הראשונה", אומר ערן אשד, סמנכ"ל השיווק והפיתוח העסקי של אלטייר, ומספר שבחברה מתכוונים להמשיך עם הפתרון שפיתחו גם לשחקנים ברשתות WiMAX ניידות אחרות, כגון Clearwire בארה"ב, Yota ברוסיה וביפן. "שבבי התקשורת להתקני WiMAX ניידים הם שוק נישה, אבל שחקן דומיננטי יכול להתפרנס בו יפה", מוסיף אשד.

במידה שהביקושים יהיו גבוהים, מצפים באלטייר כי העסקה הנוכחית תהיה רק שלב ראשון, כאשר בהמשך היא צפויה לספק רכיבים למכשירים עתידיים של MiTAC אשר יושקו בחודשים הקרובים. באלטייר התמחו ביצירת שבבים קטנים בעלי צריכת הספק חשמל נמוכה יחסית. מנתוני החברה עולה, כי השבבים שפיתחה צורכים כחמישית מההספק החשמלי של שבב רגיל בעל פונקציונליות דומה, וקטנים ממנו בחצי.

ה-WiMAX יוצא מהדיכאון

אשד מעריך כי הסיבה לזכייה הנוכחית הייתה היכולת של החברה לספק שבבים עם צריכת חשמל מצומצמת יחסית, שמתאימה להתקנים ניידים מסוג MID. לגבי המשך הדרך, אומר אשד כי "זו סנונית שמבשרת שוק שלא היה קיים עד כה, ויכול לגדול, אך יש חוסר ודאות גדול לגבי האימוץ של טכנולוגיית ה-WiMAX. קשה להגיד מתי זה אמור לקרות. עם זאת, אחרי הרבה זמן של דיכאון, יש סימנים חיוביים גם עבור ה-WiMAX וגם מהצד הכלכלי".