אתרי השוואת מחירים: לזאפ יש יותר מוצרים; האם "כמה" ידביק את הפער?

"גלובס" השווה בין שני האתרים וגילה כי הוותק של "זאפ" מקנה לו יתרון במגוון המוצרים, באמינות המחירים ובמבחר האפליקציות ■ לאתר "כמה" החדש יש עוד מה להדביק - אך הוא מבטיח לעשות זאת בקרוב

את חוויית השופינג מתחיל דור הגוגל יותר ויותר מול מסך המחשב: לא משנה אם הקנייה הסופית תתבצע בשתי ידיים או בהקלקת אצבע, את מאגר הנתונים הבלתי נדלה לומד הצרכן לנצל מראש להשוואת מחירים ולבדיקת מוצרים ואלטרנטיבות.

כשעלה על הפטנט אתר ההשוואות "זאפ", הפועל כבר קרוב לעשור, הרעיון עוד היה בחיתוליו. היום הצלבת מידע ראשונית היא דבר מתבקש. אבל מה עושים כשיותר מאתר אחד מציע שירותי השוואה? גם כאן, פתאום מתבקשת בדיקת כדאיות מסוג מעט שונה: מי מגיש לנו את המידע האמין ביותר בדרך הנוחה ביותר, ומי מציג את המבחר הרחב ביותר לצד הדרך המהירה לצמצום אפשרויות.

עם עלייתו לאוויר של אתר "כמה" (www.kama.co.il) מבית יד2 בספטמבר האחרון, גם אם בגירסת הרצה ראשונית ולא בזו הסופית, ביקשנו לבדוק מקרוב את המתחרה הצעיר והאמביציוזי מול זה הוותיק, אתר www.zap.co.il.

לצורך הבדיקה, מלבד ניווט ממושך באתרים, הרצנו השוואה של 8 מוצרים מקטגוריות שונות, השווינו את התוצאות ובדקנו את מידת זיקתן למוצע בפועל באתרי הסחר.

ידידותיות: יתרון לזאפ

בשני האתרים ניכרת השקעה רבה בעיצוב ובממשק, ואפשר אפילו להצביע על קווי דמיון מסוימים במראה הכללי. בזאפ הלכו על מראה נקי יותר לעין, לעומת צבעוניות-מה ב"כמה". החלוקה הקטגורית ברורה (עם הבדלים קלים בהגדרות), ורק החיפוש עצמו רושם נקודת יתרון לזאפ, המאפשרת חיפוש טקסט חופשי ולא רק בחירה מתוך הקטגוריות הקיימות.

מ"כמה" נמסר כי "באתר 'כמה' ישנן עשרות קטגוריות שכרגע נמצאות בשלבי פיתוח, וחלקן ישולבו בעת השקת האתר, כולל מנוע חיפוש חופשי משוכלל".

מאגר נתונים: יותר חנויות ב"כמה"

אתר זאפ מתהדר ב-995 חנויות וב-945 אלף מוצרים. "בכמה" מצליבים נתונים של כ-800 אלף מוצרים במעל ל-1,400 חנויות. ההבדל ניכר במהלך החיפוש: מצד אחד, מוצרים מסוימים שחיפשנו לא נמצאו עדיין ב"כמה", הנעדרת למשל קטגוריית "ספרים" (או אינה מציעה עדיין מוצר חדש יחסית כמו windows 7). מצד שני, בלא מעט מקרים מציג "כמה" רשימת חנויות ארוכה יותר וטווח מחירים רחב יותר, העשוי לכלול גם מחיר זול יותר מזה המוצג בזאפ.

באתר זאפ מסבירים כי "בישראל קיימות 1,100 חנויות למסחר אלקטרוני (היתר הן כפילויות של חנויות קיימות). כ-1,000 מתוכן מוצגות בזאפ, והיתר ברובן הורחקו מהאתר בשל אי-אמינות צרכנית".

דירוג גולשים: הוותק עושה את שלו

מעל 55 אלף ביקורות ודירוגים של גולשי זאפ - הן לחנויות והן למוצרים, בכתב ובסקירות מצולמות שהועלו לאתר - הן ללא ספק מאגר מכובד שנדרשו שנים לצבירתו. כדי להתגבר על האתגר הזה יינצל אתר "כמה" את שיתוף-הפעולה שלו עם "וואלה שופס" (שיתוף-פעולה שב"כמה" מבטיחים כי אינו משפיע על קידומו של זה) להצגת דירוגי הגולשים באתר הסחר הוותיק - דירוגים שאמינותם נחשבת גבוהה בשל העובדה שלהעלאתם נדרשת חשבונית קנייה באתר של המוצר אותו מדרגים.

רמת עדכון: זאפ מהיר יותר

אין חשוב, באתר השוואות, מרמת עדכון שתבטיח אמינות, כזו שנשארת עם יד על הדופק ורגישה תמידית לשינויים במחירים. בדיוק בנקודה הזאת נראה כי ל"כמה" יש בהחלט למה לשאוף: ב-5 מתוך 8 מוצרים שבדק "גלובס" נמצא חוסר דיוק - לעתים משווע - בין מחירים המוצגים באתר לבין המציאות בזירת המכירות עצמה. התוצאה עלולה להיות בעייתית לשני הכיוונים: או החמצת מחיר נמוך יותר - או אכזבה ממחיר לא נכון שהובטח.

ב"כמה" מדגישים כי האתר פועל בגירסת בטא ועובר שיפורים מתמידים עד להשקתו הסופית בפני הקהל הרחב: "האתר כרגע מעודכן אחת ל-3 ימים, ובקרוב הוא יעודכן אחת ליום. לאחר השקתו, הוא יעודכן מספר פעמים ביום".

יש לציין כי גם זאפ אינה מושלמת, ולמרות רמת עדכון מרשימה נמצאו גם בה טעויות קלות (אך תוקנו מהר יותר). בזאפ מציינים כי המחירים מתעדכנים 6 עד 8 פעמים ביממה, ומוסיפים: "איננו מכירים פערים בין המחירים המוצגים בזאפ למחירים באתרי הסחר. גם אם יימצאו פערים, הם מתעדכנים במהלך סריקת המחירים הבאה ותוך שעות אחדות".

עזרים: קרב צמוד

כחלק משיתוף-הפעולה של "כמה" עם "יד2" ואתר "כמה זה", הוא מציג קישורים לאתרים הללו, בהם ניתן לבדוק קניית מוצרים מוזלים מיד שנייה או להשוות מחירי שירותי תקשורת שונים, בהתאמה. בזאפ, מנגד, העלו בשנים האחרונות השוואת מוצרי תקשורת, ביטוח ומוצרים פיננסיים. לזאפ, שעברו כבר מזמן את שלב הפיתוח הראשוני, יתרון טכנולוגי עם אפליקציות סלולריות לכל המכשירים, אפליקציית iPhone, שירות השוואת מחירים ב-SMS ושירות WAP. באתר מבטיחים להציע "השוואות מפתיעות ושירותים נוספים" במהלך 2010.

תכנים נוספים: מבצעים ב"כמה"

בשני האתרים ניתן למצוא מדריכי קנייה שונים (ב"כמה" המאגר עדיין מצומצם, בזאפ מדובר בקרוב ל-70 מדריכי קנייה). בשניהם יש הבלטה של מוצרים פופולריים במיוחד, וב"כמה" מוצגים בקדמת הבמה גם מוצרים במבצעים שונים.

בשני האתרים ניתן ליצור רשימת מוצרים למעקב אישי, כשבזאפ ניתנת אפשרות מעקב אוטומטי אחר מחירים שמשתנים. עוד בזאפ - בלוג השוואתי-צרכני בשיתוף אתר "פרייסל".

תגובות

* איתן זינגר, מנכ"ל זאפ: "זאפ הוא אתר השוואת המחירים, המוצרים והשירותים, הגדול והמוביל בישראל, אשר שם לו למטרה להיות האוטוריטה המעניקה ערך לצרכן בתהליך קבלת החלטת הרכישה. זאפ מעניק שירות מדי חודש ל-1.6 מיליון גולשים, הנהנים ממידע מכ-1,000 אתרי מסחר שונים במגוון רחב של תחומים".

* אהוד רייזל, סמנכ"ל "כמה": "אתר 'כמה' עלה לאוויר בגירסת בטא. המטרה הראשונית היתה ליצור רישום של כל בעלי החנויות המקוונות בישראל, ובמהלך החודש האחרון הגענו להסכמי התקשרות עם מאות רבות של חנויות. הגירסה המוצגת כרגע אינה מיועדת לגולשים אלה לבעלי העסקים, ולכן האתר עדיין לא לווה בקמפיין פרסום ובקישוריות מאתר יד2.

"אתר 'כמה' שם לעצמו למטרה לתת לגולש הכי הרבה תוצאות רלוונטיות בהשוואת מחירים עם מרב האינפורמציה הפרוסה ברשת האינטרנט. אנו מאמינים כי בחודשים הקרובים האתר ייחשף לציבור הגולשים ויהווה אלטרנטיבה ראויה לזאפ.

"על אף שאין אנו חושבים שנכון להשוות גירסת בטא של אתר עם אתר הפועל כ-10 שנים בנוגע לרלוונטיות תוצאות, אפשר כבר היום לראות כי באתר 'כמה' יש מגוון רחב יותר של מוצרים וכמות גדולה יותר של ספקים שניתן להשוות ביניהן מאשר באתר זאפ. המרוויח העיקרי מהשקת האתר יהיה הצרכן הישראלי, שיזכה סוף-סוף לאלטרנטיבה בתחום השוואת המחירים".

22