חדשות רעות: הצריכה הפרטית בארה"ב ירדה ב-0.5% בספטמבר

זאת, בעקבות הפסקת תוכנית התמרוץ של ממשל אובמה לענף הרכב ■ בשוק ציפו לירידה של 0.5% בספטמבר, כך שהנתון לא הפתיע

תוכנית התמרוץ של ממשל אובמה לענף הרכב ("מזומן תמורת גרוטאה") הסתיימה - והצריכה הפרטית בארה"ב חוזרת להיחלש. לפי נתונים שפרסם היום (ו') הממשל בארה"ב, הצריכה הפרטית ירדה ב0.5% בחודש ספטמבר, לעומת עלייה של 1.4% באוגוסט. האנליסטים בוול סטריט ציפו כי הנתון יעיד על ירידה של 0.5% בצריכה הפרטית בספטמבר, כך שהנתון לא הפתיע את השוק.

הסבר נוסף לירידה בצריכה הפרטית הוא קיפאון בהכנסה הפרטית של משקי הבית. ההכנסה נותרה ללא שינוי בספטמבר לאחר עלייה של 0.1% באוגוסט, מה שמראה שהבעיות בשוק העבודה האמריקני ממשיכות לפגוע בצרכנים. הקיפאון במשכורותיהם של האמריקנים וסיומן הקרב של תוכניות התמרוץ מעלים את החשש בארה"ב שמא הצריכה הפרטית תמשיך לדשדש בחודשים הבאים.

הצריכה הפרטית מהווה כ-70% מסך צמיחת התמ"ג בארה"ב, ומכאן חשיבות הנתון. רק אתמול התבשרנו כי ארה"ב יצאה מהמיתון ברבעון השלישי וצמחה ב-3.5%, בעיקר הודות לתוכניות ההתערבות המאסיביות של הממשל. עם זאת, כלכלנים רבים בארה"ב טוענים כי לאחר שהתוכניות הללו יגיעו לסיומן, הצמיחה תחזור לדשדש. אחד מאותם מתריעים בשער הוא ביל גרוס, "מלך האג"ח" העומד בראש קרן האג"ח פימקו, אשר פרס בחודשים האחרונים את משנת "הסדר החדש" שלו לכלכלה האמריקנית. "הסדר החדש" של גרוס כולל צריכה פרטית חלשה בגלל האבטלה הגבוהה, מה שיעיב על הצמיחה הכלכלית לאחר תום תוכניות החילוץ של הממשל.

נזכיר כי בנתוני הצמיחה שפורסמו אתמול נודע, כי הצריכה הפרטית זינקה ב-3.4% ברבעון השלישי - הקצב המהיר ביותר מזה כשנתיים. אולם, כאמור, להתערבות הממשל היה חלק גדול בכך, ותוכניות אלו מסתיימות אט אט. תוכנית ה"מזומן תמורת גרוטאה" שהקפיצה את מכירות כלי הרכב כבר הסתיימה, ובחודש הבא תגיע לסיומה גם התוכנית לעידוד רכישות בתים, במסגרתה מעניק הממשל הטבת מס בגובה 8,000 דולר לכל מי שקונה את הבית הראשון שלו. בשבוע שעבר התבשרנו על האטה בקצב התחלות הבנייה בארה"ב, מה שמראה שגם הקבלנים מתחילים להיערך ליום שאחרי עידן תוכניות הסיוע הממשלתיות.