חברת החשמל במו"מ לביטול תביעה תמורת חשיפת שחיתות

מנהלת מגעים עם נעים טוקאן, ספק לשעבר שהורשע במתן שוחד לאשר כהן, לשעבר ראש אגף האספקה, וחתם על הסכם עד מדינה ■ על הפרק: ביטול התביעה האזרחית נגד טוקאן בתמורה למידע על מעשי השחיתות בחברה

חברת החשמל מנהלת מגעים עם נעים טוקאן, ספק החברה לשעבר שהורשע במתן שוחד לאשר כהן, לשעבר ראש אגף האספקה בחברה. על הפרק: ביטול התביעה שהגישה נגדו החברה, בתמורה למידע אודות מעשי השחיתות שבוצעו בה.

טוקאן, יצויין, כבר התחייב לחשוף את כל הידוע לו על שחיתות בחברת החשמל, כשחתם על הסכם עד מדינה עם הפרקליטות במסגרת ההליך הפלילי נגד כהן. הוא העיד על השוחד שנתן לכהן, עדות שבעקבותיה הורשע כהן המרצה בימים אלה את מאסרו.

בעקבות ההרשעה הפלילית הגישה החברה תביעה אזרחית נגד כהן וטוקאן, וכן נגד גורמים נוספים שהיו מעורבים בפרשה, ביניהם שותפו לשעבר של טוקאן, רוני ריטבלט.

בעוד שאר הגורמים הגישו כתב הגנה, טוקאן נמנע מכך. פרקליטיו של כהן, עוה"ד גיל עשת ואיריס בן-גד, ופרקליטו של ריטבלט, עו"ד שלום אביטן, פנו לחברה ושאלו אם בכוונתה לדרוש פסק דין בהיעדר הגנה נגד טוקאן, ואם לא - מדוע.

דובר החברה מסר ל"גלובס": "בכוונתנו לטפל בכך לפי הסעדים שעומדים לנו לפי דין". הוא לא השיב לשאלה אם החברה מקיימת מגעים כאמור עם טוקאן.

"קניית עדות"

פרקליטיו של כהן אומרים כי "האפשרות שחברת החשמל תבצע תפנית מלאה כעת ותשתף פעולה עם מי שהיא מייחסת לו נזקים, גניבות ומעשי מירמה, מי שהעיד על עצמו כי הוא נוכל - הינה תמוהה בלשון המעטה, ואינה יכולה לעמוד במבחן ביקורת ציבורית".

לדבריהם, "טוקאן היה מחוייב מכוח הסכם עד המדינה שנחתם עימו לספק את כל המידע הרלוונטי בפרשה זו לפני שנים ארוכות, והיו לו כל ההזדמנויות לעשות כן במהלך עשרות חקירות ועדויות בבית המשפט. כל מידע נוסף שימסור כעת - ככל שימסור - כדי לחלץ עצמו מתביעה אזרחית, מעמיד אותו בפני טענה אפשרית שמסר עדות שקר בבית המשפט בהליך הפלילי וכן להפרת הסכם עד המדינה".

מידע שונה

הם מוסיפים כי "ככל שמתרקם שיתוף-פעולה כלשהו בין החברה לטוקאן, ואין לנו כעת ידיעה רשמית על כך, יש בו כדי להצביע על חוסר ביטחון של חברת החשמל בתביעתה במקרה הטוב, ועד כדי ריח רע של ניסיון לכאורה לקניית עדות תמורת טובת הנאה כספית במקרה הרע".

תחקיר מגזין G חשף באחרונה את העדויות של טוקאן במשטרה, שהצביעה על חשדות לכאורה כי מלבד אשר כהן עובדים נוספים בתוך חברת החשמל קיבלו טובות הנאה בפרשה.

גורמים המקורבים לנושא ומצדדים בהסכם עם טוקאן טוענים כי קיים הבדל מהותי בין המידע שהתבקש טוקאן למסור בהליך הפלילי לעומת האזרחי: בעוד המשטרה התעניינה בעיקר בשוחד שנתן לכהן - בתביעה תידרש החברה להצביע על התמורה שלכאורה נתן כהן לטוקאן, למשל בהטיית מכרזים. זאת, כדי להוכיח את הנזק הכספי שנגרם לה.

לטענתם, גם הפרקליטות הבהירה לחברה כי מוטב שלא תתבע את טוקאן, כיוון שתביעת עד מדינה עלולה לפגוע באפשרות לגייס עדי מדינה בעתיד, מה שיפגע במאבק הכולל בשחיתות.

עו"ד דוד דרעי, פרקליטו של טוקאן, מסר בתגובה כי "קיבלנו אורכה מחברת החשמל להגשת כתב הגנה, לאור העובדה שמדובר בתיק גדול ורציני, ויש צורך להכין חומר רב לצורך ההגנה. כתב ההגנה יוגש בקרוב, כפי שסוכם בין הצדדים".