ה-OECD לישראל: הפחיתו את מיסי הקנייה על רכב חדש

הארגון ממליץ לישראל להסב חלק גדול מהמס הישיר על רכב חדש למיסי חניה, דלק, זיהום אוויר ועוד ■ מס הקנייה על רכב חדש בישראל עלה לאחרונה מ-76% ל-90% במסגרת "המיסוי הירוק" שנכנס לתוקף באוגוסט

הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (oecd) מותח ביקורת על מדיניות מיסוי הרכב של ישראל. לדברי הארגון, מס הקנייה שמוטל על רכב בישראל, גבוה בצורה חריגה ואינו תואם את המקובל במדינות המפותחות.

ל"גלובס" נודע כי הארגון ממליץ לישראל להסב חלק גדול מהמס הישיר על רכב למיסוי על השימוש היחסי ברכב כמקובל במערב כגון מיסוי דרך, מיסי חניה, מיסוי דלק, זיהום אוויר ועוד.

הביקורת נמתחה על ישראל במסגרת טיוטת דו"ח ביקורת של הארגון שסקר תחומים שונים של מדיניות המס בישראל כחלק מתהליך השימוע של ישראל לקראת הצטרפותה ל-OECD. הדו"ח התקבל בשבוע שעבר.

מס הקנייה על רכב חדש בישראל עלה לאחרונה מ-76% ל-90% במסגרת "המיסוי הירוק", שנכנס לתוקף באוגוסט. נטל המס הכולל על כלי רכב חדשים בישראל נע כיום בין 110% ל-117% בהתאם למדינת המוצא והוא השני בגובהו מבין המדינות המתועשות בעולם.

בענף הרכב מעריכים כי בעקבות הביקורת יפעל האוצר לגיבוש מדיניות ארוכת טווח להפחתת מס הקניה על רכב והמרתו במיסוי על השימוש בו. צעד ראשון בכיוון עשוי להתרחש כבר בתחילת ינואר כאשר מס הקניה יופחת ב-5% או יותר כחלק מחבילת צעדים, שבמסגרתם תבוטל גם ההטבה על מערכות בקרת יציבות.

עם זאת, כדי להגיע לסטנדרטים המקובלים במערב תצטרך ישראל להפחית בטווח הארוך את מס הקניה לשיעור של 60% ומטה. בענף מציינים כי נושא המיסוי על רכב נחשב "תחום ליבה" של ה-OECD, הן בשל השפעתו הסביבתית והן בשל העובדה, שרבות מהחברות בארגון הן יצואניות של כלי רכב. באוצר סירבו להתייחס לנושא.