ועדת הכספים תוקפת משפחת עופר: "שפרו הסדר החוב בצים"

מנכ"ל צים ל-"גלובס": "נוצר מצב שהאחריות נופלת על כתפיהם של 4% מבעלי המניות" ■ ח"כ כרמל שאמה קרא להקים ועדת חקירה פרלמנטארית בנושא הסדר החוב של צים והסדרי חוב עתידיים במשק

ועדת הכספים של הכנסת קראה היום לצים לשפר את עיסקת דחיית החובות עם מחזיקי האג"ח. מנכ"ל צים, רפי דניאלי, הבטיח לשקול את הבקשה, אולם לא הבטיח שיגיב בחיוב. בסביבתו של דניאלי הביאו פליאה על החלטת הוועדה וציינו כי מדובר בהחלטה "מוזרה" מכיוון שהתקבלה לאחר שבעלי האג"ח כבר הצביעו בעד העסקה.

דניאלי אמר ל"גלובס" היום, כי "הדיון היה ענייני, חברי הכנסת הבינו את המשבר בענף הספנות בכלל ובצים בפרט. עצם התמיכה בצים ובעובדים מחזקת את הצורך במציאת פתרון להמשך קיומה של צים", אמר.

דניאלי הוסיף כי "זה לא סביר ש-96% מבעלי המניות בחברה תומכים בהסדר ובהזרמה ובגלל תקנות, רגולציות והנחיות, נוצר מצב שהאחריות נופלת על כתפיהם של 4%".

בדיון, שיזמו חברי הכנסת כרמל שאמה ושלי יחימוביץ', קרא שאמה להקים ועדת חקירה פרלמנטארית בנושא הסדר החוב של צים והסדרי חוב עתידיים במשק. "בכל החברות הגדולות במשק יש מוטו מוביל כשיש קצפת הם לבד נהנים מהקצפת וכשיש חצץ אז הציבור צריך לעכל ולגרוס. הסיפור של צים זה לא רק בעיה נקודתית אנחנו צריכים לבנות מנגנון בכנסת ולייצר משפך, לכל החברות ולכל בעלי האינטרסים יש יועצים משפטיים ולציבור יש אותנו אנחנו ח"כ נציגיו וצריכים לפעול למענו", אמר שאמה.

עוד ציין ח"כ שאמה כי "בסיפור הסדר החוב של צים נמצאים כל רכיבי השקשוקה וריחותיה, עלינו כנבחרי הציבור לדאוג שאף אחד לא מתכוון לבשל את זה כדי שהציבור יבלע את עלות ההסדר והסיכונים הכרוכים בו. לא ניתן שכספי הציבור יהיו כרית הביטחון של עשירי ישראל, חברת אפריקה ישראל מתנהגת כחברה פרטית ומשפחת עופר לא מכניסה את היד לכיס שלהם אלא רק של הציבור, לא צריך להיות גאון כלכלי ע"מ להבין שהעסקה לא אופטימאלית אני מקווה שמנכ"ל צים יפנים את ההמלצה של ועדת הכספים ע"מ לשפר את העסקה בהצבעה הצפויה מחר".

יחימוביץ אמרה כי מדובר בהסדר, כי "כל כולו לטובת משפחת עופר שאינה מזרימה כלל כסף מכיסה אלא מהחברה לישראל שגם לה הציבור שותף ולכן הוא זה שמממן". לדבריה, "אם צים תיפול הציבור ישלם גם בגלל האג"ח של צים וגם בגלל חלקו בחברה לישראל. ואם צים תינצל - משפחת עופר היא זו שתרוויח. כשהם מרוויחים הרווח הוא שלהם, כשהם מפסידים ההפסד הוא שלנו".

יחימוביץ' הוסיפה כי הכרחי שתהיה עסקה ושצים תחיה "אבל משפחת עופר מתבקשת לשפר את תנאי העסקה כפי שקרה באפריקה ישראל".