קופות החולים מחזרות אחר החרדים על חשבון כלל הציבור

יואל ליפשיץ, סמנכ"ל משרד הבריאות והמפקח על קופות החולים: "הבדיקה שלכם מלמדת שהקופות שיקרו לי" ■ בישובים חרדיים הקופות מוזילות משמעותית את המחיר ובחלק מהמקרים כלל לא גובות תשלום

על העובדה שחברת אגד מפעילה קווים במחירים מוזלים לאוכלוסייה החרדית נאמר כבר רבות, אבל ספק עד כמה הציבור יודע שגם קופות החולים מעניקות הנחות מפליגות לחרדים תוך אפליית שאר הציבור - וזאת למרות שחוק ביטוח בריאות ממלכתי מחייב את הקופות בשירותים שוויוניים לכל.

בדיקה שערך עיתון "גלובס" מעלה כי בעוד שהקופות גובות ברוב הישובים בישראל 50-69 שקל עבור ביקור במוקדי החירום שלהן הפועלים בערבים ובסופי השבוע, בישובים חרדיים הקופות מוזילות משמעותית את המחיר ובחלק מהמקרים כלל לא גובות תשלום.

כך למשל, כאשר התקשרנו למוקד החירום שפועל עבור מבוטחי קופ"ח כללית בכפר סבא, נאמר לנו כי התשלום עבור הביקור הוא 68 שקל. ואולם, כאשר התקשרנו אל המוקד של הכללית בישוב ביתר עילית, נאמר לנו כי הביקור אינו כרוך בתשלום - חינם אין כסף.

כך עלה גם כשהתקשרנו אל המוקד של קופ"ח לאומית בהרצליה. שם ציינו כי התשלום עבור ביקור עומד על 66 שקל. לעומת זאת, במוקד של לאומית בבני ברק אמרו כי הביקור יהיה בחינם. "כבר ארבע שנים שאני עובד פה ומעולם זה לא היה בתשלום", סיפר לנו אחד העובדים במוקד.

האפליה הזאת חוזרת על עצמה גם בשאר הקופות: לפי המוקד של קופ"ח מאוחדת בתל אביב (הפועל על ידי חברת "ביקורופא"), התשלום עבור ביקור במוקד עומד על 51 שקל. לעומת זאת, במוקד של מאוחדת בישוב בית שמש, אין תשלום בכלל.

מה קורה במכבי? אותו דבר. במוקד של קופ"ח מכבי ברחוב יגאל אלון בת"א, נאמר לנו כי התשלום עבור ביקור עומד על 69 שקל. לעומת זאת, במוקד של מכבי בישוב החרדי מודיעין עילית, עלות הביקור היא 15 שקל בלבד. "מתאם קשרי הקהילה", שזו פונקציה שקיימת במכבי רק בסניפים חרדיים, הסביר כי מדובר במוקד מצומצם שפועל כל הלילה ושיש בו רופא ואחיות. אם יש צורך ברופאים מומחים כמו אורטופד וכדומה, עלינו לפנות למוקד אחר.

במוקד של מכבי בבני ברק, הפועל על ידי עמותת "עזר מציון", גילינו תופעה אחרת. שם ציינו כי הביקור כרוך בתשלום של 90 שקל, אולם "הקופה מעניקה 50% החזר" - 45 שקל. כשחזרנו שוב אל המוקד בת"א ושאלנו אם גם שם ניתן לקבל החזר, נענינו בשלילה. במילים אחרות - הפער בין ת"א לבני ברק, למרות הנסיעה הקצרצרה, הוא 24 שקל.

תביעה במאות מיליוני שקלים

מי שער לתופעה הפסולה הזו, המנוגדת לחלוטין לקבוע בחוק, הוא סמנכ"ל משרד הבריאות ומי שמפקח על קופות החולים, עו"ד יואל ליפשיץ. לפני מספר חודשים פנה אל ליפשיץ עו"ד רמי בביאן, שביקש להתריע בפניו על כוונתו להגיש תביעה ייצוגית נגד קופות החולים, לאחר שהתברר לו התנהלותן המפלה בנושא מוקדי החירום.

ליפשיץ הבהיר כי על פניו הקופות עוברות על החוק ולכן עליהן לשלם. ואכן, באוגוסט האחרון הוגשה כנגד קופ"ח כללית בקשה לאישור תובענה ייצוגית על סך כ-194 מיליון שקל. הסכום, שנראה על פניו מופרז, אמור לשקף את פער הגביה בין כלל הישובים לאלה החרדיים. תביעה דומה על סך 50 מיליון שקל הוגשה נגד קופ"ח מאוחדת וייתכן כי בקרוב יוגשו תביעות דומות כנגד מכבי וקופ"ח לאומית.

במכתב ששלח ליפשיץ לפני כחודשיים אל מנכ"לי קופות החולים, הוא הזהיר כי "גביית סכום שאינו אחיד מאוכלוסיות או ממגזרים שונים ושלא על בסיס קריטריונים שוויוניים, אלא על בסיס מקום גיאוגרפי או מגזר מסוים, פסולה לחלוטין ונוגדת את חבות הקופה לנהוג שוויון בין מבוטחיה". חלק מהקופות טענו בפני ליפשיץ כי רק בשבתות לא נגבה כסף מהחרדים ובאחת הקופות טענו כי בזמן שהן הפסיקו להיטיב עם החרדים, קופות אחרות המשיכו כרגיל. רק במאוחדת לא הכחישו את הדבר וביקשו "לבחון את הסוגיה".

ליפשיץ אמר היום (ג') ל"גלובס" כי "הבדיקה שלכם מוכיחה כי חלק מהקופות פשוט שיקרו לי". לדבריו, ייתכן כי קופות החולים יישרו קו עם החוק רק אם הן "יחטפו" מבית 'המשפט, שיאלץ אותן לשלם פיצויים של מיליונים בגין האפליה. ליפשיץ הוסיף כי אם קופות החולים מצפות שהוא יעמוד לצידן בנושא התביעה הייצוגית, הרי שהן טועות: "אם אני אתערב בתביעה אז אני דווקא אעמוד לצד התובעים וזה בטח לא יעזור לקופות". *

מנצלים את כוחם כקהילה

החיזור של קופות החולים אחר החרדים לא התחיל מאתמול והוא נובע בעיקר בשל המאפיין הקהילתי שלהם. החרדים ידועים כצרכנים נבונים שמנצלים את הכוח שלהם כקבוצה, כשחוסר שביעות רצון עשוי להוביל אף לחרם כנגד קופה זו או אחרת.

ליפשיץ מנסה כבר שנים להילחם בתופעת המאעכרים שפועלים במגזר החרדי ומעבירים עשרות ואף מאות מבוטחים מקופה לקופה, אך בינתיים זכה להצלחה חלקית בלבד. מה שבעיקר מרגיז אותו כעת היא העובדה כי על אף שהוגשה נגד הקופות תביעת ענק, הקופות לא טרחו ליישר קו ולבצע גבייה אחידה. תגובות

מקופת חולים כללית נמסר כי גובה דמי ההשתתפות העצמית של לקוחות הכללית במוקדי הלילה בכל הארץ הוא 68 שקל. בעקבות מידע שהגיע על מס' מקומות בודדים בהם ניגבה סכום שונה, ניתנה עוד בחודש ספטמבר הנחייה חד-משמעית לגבייה אחידה של דמי ההשתתפות, לרבות פרסום הודעה ללקוחות בדבר התעריף המעודכן. אנו מודים לך על הפניית תשומת הלב למוקד הלילה בביתר עילית. המחוז הרלוונטי יודע והונחה לפעול מיידית לתיקון הגבייה במקום.

מקופת חולים מכבי נמסר כי "קיים הבדל ניכר בשירותים הניתנים במוקדים השונים ובימים אלה אנו שוקדים על הסדרת נושא הגביה בהתאם לאופי השירות בכל מוקד".

מקופת חולים לאומית נמסר כי המנכ"ל ניסים אלון החליט אתמול ליישר קו בין כל המוקדים ולגבות החל מה-1 בדצמבר 36 שקל בלבד ללא יוצא מן הכלל - זאת בעיקר בשל התוצאות הכספיות הטובות לשנת 2008. ממאוחדת נמסר כי "אנו בוחנים את פער הגבייה".