אובמה - שנה אחרי: עדיין מתעקש להוכיח "YES WE CAN"

בראש הצעדים ההיסטוריים - הזרמת כ-787 מיליארד דולר למשק האמריקני ■ זכייה בפרס נובל לשלום ■ מ-70% תמיכה ביום השבעתו לנשיא ל-29% תמיכה היום

שנה חלפה מאז נבחר ברק אובמה להיות הנשיא השחור הראשון של ארה"ב, הניצחון אשר עורר ב-4 בנובמבר 2008 תקווה חדשה בלבם של האמריקנים. המוטו הבלתי נשכח של אובמה בקמפיין הבחירות היה "YES WE CAN". שנה אחרי, למרות כל הספקות, אובמה עדיין מתעקש: "כן, אני יכול".

בשנה האחרונה, אובמה נקט בכמה צעדים היסטוריים ובראשם ההחלטה להשקיע 787 מיליארד דולר להמרצת המשק האמריקני, ובכך אולי הציל את המשק האמריקני והכלכלה העולמית מפני מיתון עמוק וקשה יותר. אובמה גם מוביל את ארה"ב בימים אלה לרפורמה משמעותית בבריאות, אותה רוצים הדמוקרטים מזה 60 שנה.

בהקשר המקומי, מאז כניסתו לבית הלבן פתח אובמה במאמצים רבים להתניע את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים, קיים ביקורים רשמיים במדינות ערביות ושיגר מסר פייסני לעולם המוסלמי בנאומו הידוע במצרים מוקדם יותר השנה. הוא אף ביטל את תוכניתו של ג'ורג' בוש להציב את צבא ארה"ב במזרח אירופה ובכך שיפר את היחסים עם רוסיה. בנוסף, אובמה מקדם בימים אלו יוזמה להפחתת מלאי הנשק הגרעיני בעולם.

עדיין, אובמה טרם השיג הסכם או הישג משמעותי בקידום השלום העולמי. למרות זאת בחודש שעבר, הוא זכה בפרס נובל לשלום ללשלוםשנת 2009. כנראה, שהוועדה אכן האמינה כי אובמה "כן יכול" להשיג שלום.

"לעתים נדירות בלבד מצליח אדם, כמו שאובמה הצליח, ללכוד את תשומת לבו של העולם ולהציג לתושביו תקווה לעתיד טוב יותר", כתבה הוועדה. "הדיפלומטיה שלו מבוססת על ההבנה שהאנשים המנהיגים את העולם צריכים לעשות זאת על בסיס ערכים וגישות המשותפים לרוב האוכלוסיה", הוסיפה בנימוקיה.

הדילמה הקשה ביותר העומדת בפני אובמה היום היא אפגניסטן. ביקורת קשה נמתחת על הססנות הנשיא לקבל את דרישת הצבא ולשלוח 40 אלף חיילים נוספים לאפגניסטן. לגבי האתגר הקשה ביותר שעומד בפני הנשיא, מלבד הסוגייה הכלכלית, ההיא איראן וההתחמשות הגרעינית שלה. אם יתקדם בנושא זה יירשם לזכותו הישג לא מבוטל.

אהדת האזרחים בארה"ב לאובמה השתנתה לאורך השנה, הסקרים מדווחים כי ביום השבעתו לנשיא ב-20 בינואר השנה, נהנה אובמה מ-70% תמיכה. אולם, בחודש יולי החלה הירידה הגדולה בסקרים ובאמצע אוקטובר היא הגיעה ל-50%. כיום, אחרי הקרב על הרפורמה בבריאות והביקורת על מדיניותו באפגניסטן, רק 29% מהאמריקנים עדיין נחשבים ל-"אוהדי" אובמה כאשר 39% מתנגדים לו.