הפסיכיאטר הצבאי שרצח 12 בבסיס בארה"ב - ממוצא פלסטיני

נידאל מאליק חסאן נולד בווירג'יניה להורים ילידי עיירה ליד ירושלים ■ בניגוד לידיעות קודמות, חסאן לא מת בחילופי הירי אלא נפצע ומצבו יציב ■ מפקד הבסיס אינו מוציא מכל אפשרות טרור כמניע, אך הנתונים הזמינים עתה אינם מצביעים על כך

נידאל מאליק חסאן, הפסיכיאטר הצבאי החשוד שרצח אמש (ה') 12 חיילים ואזרחים ופצע 31 בבסיס פורט-הוד בטקסס, הוא ממוצא פלסטיני. חסאן, בן 39, נולד בעיר רואנוק, בהרי בלו-רידג' בווירג'יניה, למהגרים פלסטיניים ילידי עיירה קטנה ליד ירושלים. אחד משני אחיו חי בירושלים. כך מגלים הבוקר (ו') אמצעי תקשורת בארה"ב.

בשלב זה טרם ברור אם הרצח ההמוני היה פעולת טרור. מפקד הבסיס, ליטננט גנראל רוברט קון, אמר לפנות בוקר במסיבת עיתונאים, כי בעוד שאינו יכול להוציא מכלל אפשרות שהרצח היה בעל אופי טרוריסטי, הנתונים הזמינים עתה אינם מצביעים על כך.

בניגוד לידיעות הראשוניות, חסאן לא נהרג בחילופי אש עם חיילים שירה לעברם באחד מבנייני הבסיס. הוא נפצע מכמה יריות שירתה לעברו חיילת, אך נותר בחיים. הוא עצור עתה בבית-חולים צבאי ומפקד הבסיס תיאר את מצבו כ"יציב". אחר כך אמר: "מותו (של חסאן) אינו ממשמש ובא". הגנראל ציין, כי חסאן "אינו מדבר עתה עם הרופאים".

הרצח ההמוני בפורט-הוד זעזע את ארה"ב. הנשיא אובמה אמר הלילה, כי מעשי הרצח הם "התפרצות מזויעה של אלימות... מספיק רע שחיילים אמריקניים נופלים בשדה הקרב. זה מחריד שנפתחת עליהם אש בבסיס צבאי על אדמת ארה"ב". ככל שידוע, זה הרצח ההמוני הגדול ביותר אי פעם בבסיס צבאי אמריקני.

המהומה בבסיס הולידה חרושת שמועות שלפיהן כמה אנשים נעצרו כחשודים בהשתתפות בירי ושחקירתם נמצאת בעיצומה. בתוך כמה שעות שחררו כל העצורים ומפקד הבסיס אומר עתה, שלפי כל הסימנים היה זה מעשה של "יורה בודד".

חסאן גדל וחונך בארה"ב ובשלב זה אין כל מידע שהיו לו קשרים עם גורמים ערביים. הוא למד בבית-ספר תיכון בווירג'יניה ולאחר הלימודים התגייס לצבא, למרות התנגדות הוריו. הוא למד במכללה ובבית-ספר לרפואה על חשבון הצבא, התמחה בפסיכיאטריה, ושירת בבית-החולים הצבאי וולטר ריד, בוושינגטון. במסמכים אישיים בתיקו האישי, הוא לא פירט את השתייכותו הדתית או את העדפתו לדת זו או אחרת, אך דודן שלו אמר לניו יורק טיימס כי חסאן הוא מוסלמי אדוק, אם כי הוא מעולם לא הביע דעות אנטי-אמריקניות.

הדודן סיפר, שחסאן נחרד מהאפשרות שיישלח לעיראק או באפגניסטאן, לאחר שהצבא הודיע לו כבר לפני שנים שעליו להתכונן להצבה בחזית. עוד קודם לכן, היו לו מחשבות שניות על שירותו הצבאי, לאחר שחיילים הציקו לו בגלל היותו מוסלמי. אבל לאחר שטיפל בעשרות חיילים שסבלו מהלם קרב ומבעיות נפשיות אחרות בעקבות שירות באחת משתי החזיתות, חסאן ידע מה מצפה לו בעיראק או באפגניסטן.

"הוא היה מבועת מעצם הרעיון שיישלח לשירות קרבי", אמר הדודן. "הוא עשה כל מה שהיה אפשר לעשות, כדי לחמוק מהחזית". לפני כמה שנים הוא שכר עורך-דין שבדק אפשרויות חוקיות לשחרר את מרשו מהצבא לפני תום חוזהו, מפני שסבל הטרדות בגלל היותו מוסלמי. אך עורך-הדין מצא, כי גם אם יחזיר חסאן לצבא את הכספים שהושקעו בלימודיו האקדמאיים, הוא לא ישוחרר.

קודם לכן היו ידיעות, שאף.בי.איי. היה מודע לכמה פוסטים באינטרנט שעליהם היה חתום מישהו שהציג עצמו כנידאל חסאן. הפוסטים עסקו בפיגועי התאבדות והציגו אותם באור חיובי. באחד הפוסטים מצא נידאל חסאן קווי דמיון בין עוז רוחו של חייל שמטיל את עצמו על רימון כדי להציל את חבריו, לבין מחבלים מתאבדים שמקריבים את עצמם כדי להגן על מוסלמים.

"אם מחבל מוסלמי יכול להרוג 100 חיילי אויב לאחר שהצליח להפתיע אותם, זה ייחשב כניצחון אסטרטגי", כתב נידאל חסאן. מכל מקום, אף.בי.איי לא הצליח לוודא, שכותב הפוסטים הוא אכן אתו נידאל מאליק חסאן שחשוד בביצוע הרצח ההמוני.