שתיקה רועמת בעקבות הפגישה בין נתניהו לאובמה בבית הלבן

וול סטריט ג'ורנל מגלה הבוקר, מפי פקידי ממשל, כי הבית הלבן עיכב עד הרגע האחרון מתן אישור רשמי לפגישה בין נתניהו לאובמה כדי ללחוץ על ראש הממשלה לנקוט עמדות גמישות יותר לקידום תהליך השלום

הפגישה הלילית בין ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא ברק אובמה הסתיימה לפנות בוקר (לפי שעון ישראל) בשתיקה רועמת. בניגוד למבול התדרוכים, הראיונות וההצהרות שהיה חלק בלתי נפרד מביקורים של ראשי ממשלת ישראל בבית הלבן מזה שנים רבות, הסתפקה הלילה ארה"ב בהודעה לקונית וצוננת, בת 50 מילה, על הפגישה. היא לא כללה אפילו רמז על תקווה להתקדמות בתהליך השלום.

בניגוד לפגישות העבר, לא היו מצלמות טלווזיזיה, לא היה אפילו פוטו-אופ בתחילת הפגישה. פמליית ראש הממשלה ביטלה פעמיים תדרוך לכתבים ישראליים. דוברים ישראליים, שהתבקשו להרחיב מעט את הדיבור על ההודעה הקצרה שפרסמו האמריקנים, אמרו: "לרוע המזל, אין לנו מה להוסיף".

על רקע האיפול, מיוחסת חשיבות רבה לנאום שעומד לשאת הערב, לפי שעון ישראל, רם עמנואל, ראש מטה הבית הלבן, בעצרת הכללית של הפדרציות היהודיות בוושינגטון. עמנואל ממלא את מקומו של הנשיא, שנאלץ לבטל הופעתו בכנס בגלל השתתפותו בטקס אזכרה לחללי הפיגוע ההמוני בבסיס פורט-הוד, בטקסאס.

בהודעה הרשמית נאמר: "הנשיא וראש הממשלה נתניהו דנו במספר נושאים הקשורים ליחסים הבילטרליים בין ישראל לארה"ב. הנשיא חזר ואישר את מחויבותנו החזקה לבטחון ישראל, ודן בשת"פ ביטחוני במגוון של נושאים. הנשיא וראה"מ גם דנו באיראן וכיצד להתקדם לקראת שלום במזה"ת".

חלקים מהשיחה, שנמשכה כשעה ו-50 דקות, מתוכן כשעה בארבע עיניים, תוארו כמתוחים, לפי מקורות בוושינגטון. המקורות הדגישו כי הפגישה נערכה בצל איומו של נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, להתפטר בגלל הקיפאון בתהליך השלום ולגרום בכך, למעשה, להתפוררותה של הרשות. על רקע זה, בולטת מאוד העובדה כי ההודעה המשותפת לא כללה אפילו רמז על מאמץ להתקדמות בתהליך. למעשה, בהודעה לא נכללה אפילו המילה "פלסטיני" פעם אחת.

עוזר למחוקק על גבעת הקפיטול, שמעורה ביחסי ישראל ארה"ב, אמר הלילה ל"גלובס": "no news is bad news”. לדבריו, ההודעה האמריקנית "נודפת צינה" ("ברררר", כלשונו הציורית) וקרוב לוודאי שהיא מעידה, יותר מכל, על מפח נפש של הממשל מהעדר התקדמות. הוא הדגיש עם זאת, על סמך שיחות עם פקידי ממשל, שהאשם אינו מוטל על כתפי ישראל בלבד, אלא, במידה שווה, גם על כתפי הרשות.

וול סטריט ג'ורנל מגלה הבוקר, מפי פקידי ממשל, כי הבית הלבן עיכב עד הרגע האחרון מתן אישור רשמי לפגישה בין נתניהו לאובמה כדי ללחוץ על ראש הממשלה לנקוט עמדות גמישות יותר לקידום תהליך השלום. בפגישה השתתף גם שר הביטחון, אהוד ברק.

בתדרוך היומי לכתבים בבית הלבן, נשאל הדובר, רוברט גיבס, האם העדר סיקור טלוויזיוני של הפגישה מצביע על כוונת הממשל להצניע את את העדר ההתקדמות בתהליםך השלום. תשובת הדובר: "אפשר בהחלט להניח, שהנשיא אינו מפחית מחשיבות תהליך השלום במזה"ת רק בגלל חסרונן של מצלמות טלוויזיה".

דומה שנתניהו העריך שהשיחה עם אובמה עומדת להיות קשה והוא ניסה לפייס ולרכך מראש את בן שיחו בנאום שנשא בכנס הפדרציות, כמה שעות לפני הפגישה. הוא חלק שבחים רבים לנשיא, אולי במענה לביקורות שנשמעו בישראל על הבית הלבן בגין השיהוי יוצא הדופן לאישור הפגישה. במאמץ למנוע רושם של קרע בין ירושלים לוושינגטון, טרח ראש הממשלה להציג את אובמה כידיד גדול לישראל. "אני מצדיע לנשיא אובמה על תמיכתו האיתנה בביטחון ישראל", אמר ראה"מ באחת ההזדמנויות. במקביל הוא הפנה קריאה נרגשת להנהגה הפלסטינית "להפסיק את המו"מ על המו"מ" ולהתיישב "מיד" לדיונים רציניים על התקדמות לשלום.

במקביל, אמר "פקיד ישראלי בכיר" לסוכנות רויטרס, כי נתניהו "פתוח לעסקים" ושישראל מכונה לגלות "נדיבות בהגבלת" הבניה בהתנחלויות.

נראה שמטחי הריכוך האלה לא עזרו נוכח המציאות הקרה של השאלות שהציג נשיא ארה"ב בפגישה. לפי הערכות בערוצי החדשות בכבלים, הוסיך נתניהו להתנגד לדרישת אובמה להקפאה מוחלטת של התרחבות ההתנחלויות.

ועם זאת, יש ניחושים דווקאיים ברשת שהפרופיל הנמוך של הפגישה נועד דווקא להסוות קבלת החלטות חשובות של החמרת הצעדים נגד איראן וזו הסיבה לכך שההודעה האמריקנית ממעיטה בהתיחסות לתהליך השלום.

כמה שעות לפני הפגישה, אירח אובמה בבית הלבן בכירים בממסד הפדרציות היהודיות, כ"פיצוי" על ביטול השתתפותו בעצרת שלהם. בהתבטאות פומבית לפני האורחים, נמנע הנשיא מלגעת בנושאים ישראלים והעדיף להתרכז בפוליטיקה פנים אמריקנית, ובמיוחד הרפורמות בשירותי בריאות. אולם כמה משתתפים "כפו" עליו שאלות בנושאי ישראל. בשלב זה טרם דלפו תשובותיו.