בדיקת "גלובס": סל הקניות השנה זול ב-8% מאשר בשנה שעברה

מפירות התחרות: השוואה בין סל זהה של מוצרים שביצע אתר פרייסל עבור "גלובס" מגלה כי כל 4 הרשתות שנדגמו הורידו מחירים בהשוואה לנובמבר 2008 ■ הירידה החדה ביותר - במגה בול ובשופרסל דיל

מסתבר כי השנה אנחנו משלמים פחות מאשר בשנה שעברה על סל מוצרים זהה - כך עולה מבדיקת "גלובס" באמצעות אתר פרייסל (www.pricesal.co.il) ב-4 מרשתות המזון המובילות (שופרסל דיל, מגה בול, רמי לוי וחצי חינם).

הירידה בהשוואה לנובמבר 2008 עומדת על 8% בממוצע, כאשר שיעור הירידה הגדול ביותר נרשם במגה בול ובשופרסל דיל ועמד על 11% ו-10% בהתאמה. בחצי חינם וברמי לוי הייתה ירידה של 5.5% ו-5% בהתאמה.

את ירידת המחירים השנה מגבה גם מדד המחירים לצרכן: מנובמבר 2008 ועד ספטמבר 2009 (מדד המחירים המעודכן נכון להיום) נרשמה ירידה של 1.7%.

דוד עידן, מנהל אתר פרייסל, רואה בירידת המחירים פועל יוצא של התחרות הערה בענף, אותה הוא מגדיר "טירוף מחירים" שמכתיבות הרשתות המוזלות כמו רמי לוי ומחסני כמעט חינם, לצד השקת מגה בול, הפורמט המוזל של רשת רבוע כחול. לדבריו, "מאוד משמח לראות כי הירידה חלה על מוצרי הבסיס השכיחים בעגלות הקנייה הממוצעות, וכי השוק התנהל כמצופה בענף תחרותי ופועל לטובת הצרכן".

כאן יש לציין היבט נוסף - התחזקותו של המותג הפרטי מגבירה גם היא את התחרות. הספקים עושים מאמץ "לתת פייט" לרשתות השיווק, המטפחות את המותגים הפרטיים על חשבון מוצרים מובילים. יש להניח כי גם לזה יש השפעה ישירה על המחיר, ולראיה - בימים אלה מפרסמת אסם כי היא מגדילה את התכולה במוצריה ללא שינוי במחיר.

מעניין לציין כי השוואת מחירים דומה שנערכה בנובמבר 2008 העלתה ממצא הפוך: ביחס לסל הקניות הזהה של חודש נובמבר 2007, נרשמה אז עלייה ממוצעת של 11%. עליית מחירי הסלים אז בלטה ב-4 הרשתות וחלה על מרבית המוצרים שנכללו ברשימה. בין הסיבות שהובילו לעליית המחירים היו עליית מחירי המזון בשווקים העולמיים (אורז למשל) ועלייה של כ-5% במדד המחירים לצרכן מנובמבר 2007.

הזולים: רמי לוי ושופרסל דיל

את הסל הזול ביותר ממשיך להציע רמי לוי (365 שקל), כשהסל של שופרסל דיל מסתכם ב-5 שקלים יותר - כ-370 שקל. אחריהם, עם פער של 4.50 שקלים בלבד, ממוקם הסל של מגה בול. הסל של חצי חינם, בהתאם לבדיקה הנוכחית, יצא היקר בהשוואה והסתכם בכ-387 שקל.

הפערים בין הסל הזול לעומת הסל היקר עמדו על כ-6%. לשם ההמחשה - הפערים בין הסל הזול אשתקד (ברמי לוי) לבין הסל היקר (במגה בול) עמדו על כ-8%, וב-2007 עמדו הפערים בין שתי הרשתות הללו על 12%.

המסקנה: התחרות פועלת לטובת הצרכן תוך צמצום הפערים בין הרשתות. וכך, כאשר "רובין הוד" בסגנון רמי לוי "מגיע לשכונה" ומגדיר מחדש את המחירים על המדף - לא נותר לרשתות המתחרות אלא ליישר קו, גם אם בהדרגה.

"כשאני פותח סניף במתחם מסוים, הלקוחות של כל הרשתות מרוויחים. באזורים בהם אין סניף של רמי לוי, המחירים יקרים בכ-20%", אומר לוי. גם הוא מסביר את ירידת המחירים ביחס לשנה שעברה כפועל יוצא של התחרות, אך מוסיף היבט נוסף: מבצעים וקידומי מכירות שעורכים הספקים.

ירידה של כ-30% במחירי המוצרים

במחירים של חלק מהמוצרים ניכרת ירידה משמעותית ביחס למחירי אשתקד. כך, למשל, שניצל צמחי של זוגלובק, שמחירו השנה בשופרסל דיל 27 שקל - לעומת 35 שקל מחירו בנובמבר 2008 (ירידה של 23%). במגה בול נותר המחיר כ-34 שקל, וברמי לוי ובחצי חינם המחיר ירד מ-33 שקל ל-29 שקל השנה (ירידה של 13%).

דוגמה נוספת למוצר שמחירו ירד בצורה משמעותית: אבקת כביסה סנו מקסימה (2.5 ק"ג) - מ-30 שקל ל-22 ברמי לוי (ירידה של 27%) ומ-32.50 שקל לכ-25 שקל במגה בול (ירידה של 24%).

ירידה בולטת גם במחיר לחבילת חיתולי האגיס: המחיר השנה נע בין 50 שקל (שופרסל דיל) ל-59 שקל (חצי חינם) - לעומת טווח של 64-66 שקל בנובמבר שעבר (ירידה של כ-15%).

מגמת הירידה אינה גורפת בכל מחירי המוצרים, חלקם נותרו כשהיו וחלקם עלו. לדוגמה: תה ארל גריי של ויסוצקי, שנמכר ב-21 שקל כיום - לעומת ב-19 שקל בשנה שעברה בחצי חינם ובמגה בול.

מי הוריד, מי העלה?

כמצופה ממגה בול שהושקה בתחילת השנה, היא זו שגם הורידה מחירים במספר הרב ביותר מבין המוצרים שנבדקו: מתוך 23 מוצרים, מחיריהם של 16 ירדו מ-2008 ל-2009.

שופרסל דיל הוזילה מחירים ב-14 מהמוצרים שבסל, רמי לוי הוזיל מחירים ב-12 מוצרים, וחצי חינם - ב-11 מוצרים.

יש לציין כי בבדיקת 2008 - אז השינוי במחירים היה כזכור לכיוון מעלה, השינוי היה גורף: כך שמתוך 27 מוצרים, עלו מחיריהם של 20-26 מוצרים בכל אחת מן הרשתות.

מיישרים קו לשני הכיוונים? מצד אחד, שופרסל ומגה הוזילו את מחיריהן במטרה לצמצם פערים מול רמי לוי וחצי חינם; ומצד שני, לפי הבדיקה הנוכחית, המספר הרב של המוצרים שמחיריהם עלה ביחס לשנה שעברה נמצא ברמי לוי: מחיריהם של 8 מוצרים מהרשימה עלו (אם כי בפערים נמוכים למדי). בחצי חינם מחיריהם של 5 מוצרים עלו ביחס לשנה שעברה, ובמגה בול ובשופרסל דיל המחיר של 4 מוצרים בכל אחת עלו ביחס לשנה שעברה.

מדלגים על 2008

ואכן, מגה בול זולה ממגה: השוואה למחירי הסלים ב-2007 מגלה כי סך מחיר הסל במגה בול (אז מגה) היה היחיד שירד: מ-384.75 שקל לכ-375 שקל (ירידה של כ-3%), אלא שחשוב להדגיש כי לצד השינוי בפורמט של תת-הרשת, הסל של מגה בבדיקה שנערכה לפני שנתיים (עם אותה רשימת מוצרים) היה היקר מבין 4 הרשתות - ובפערים משמעותיים. 3 הרשתות האחרות - שופרסל דיל, חצי חינם ורמי לוי - העלו את מחיר הסלים מ-2007 ביחס למחירים בכ-5%.

תגובות

* שופרסל: "הרשת מציעה את הסל הזול ביותר בהתייחס לאלפי פריטים ולאורך זמן".

* רבוע כחול: "רשת מגה בול שהושקה השנה התחייבה להעניק ללקוחותיה שיטת קניות חדשה, המציעה את סל הקניות הזול ביותר בפריסה ארצית ובמחירים קבועים לאורך כל השנה".

* רמי לוי: "אני שמח שאנחנו עומדים בהבטחה להיות הכי זולים היכן שנהיה".

*חצי חינם: לא נמסרה תגובה.

כך בדקנו

גם השנה המחירים נבדקו 4 רשתות שיווק: שופרסל דיל, מגה בול, חצי חינם ורמי לוי. בדומה לאשתקד - סוקרי אתר פרייסל, המתמחה בהשוואת מחירים בין רשתות, ביקרו בסניפים באזור חולון (וברמי לוי שבמתחם מודיעין) בתחילת נובמבר.

הסל כלל 23 מוצרים בקטגוריות השונות - זהים לאלה שנבדקו ב-2008 וב-2007 (3 מוצרים "נעדרים" מהסל של שנה שעברה משום שלא נמצאו על מדפי כל הרשתות ביום הבדיקה השנה).

המוצרים שנכללו בסל הם 1 ק"ג מלפפון; 1 ק"ג עגבנייה; ברנפלקס תלמה 500 גרם; מארז נקניקיות טירת צבי 1 ק"ג; שניצל צמחי זוגלובק; קפה טייסטרס צ'ויס 200 גרם; קפה שחור צלופן 100 גרם עלית; תה ארל גריי ויסוצקי 50 שקיות; מעדן מילקי שטראוס; גבינה גוש חלב 200 גרם; שמן קנולה עץ הזית 1 ליטר; אורז פרסי קלאסי סוגת 1 ק"ג; פסטה פרפקטו אסם 500 גרם; קמח 1 ק"ג; יין מרלו כרמל סלקטד; קוקה-קולה 1.5 ליטר; ביסלי אסם 200 גרם; חטיף צ'יפס אסם 200 גרם; מיקס חטיפי שוקולד עלית 390 גרם; חיתולי האגיס 54 יחידות; נוזל ניקוי רצפות סנו 2 ליטר; אבקת כביסה סנו מקסימה 2.5 ק"ג; שמפו פאנטן 750 מ"ל.

עיקרי דברים

* התחרות מצמצמת את הפערים, כך שההפרש בין הסל הזול ליקר עומד על כ-6% בלבד.

* שיעור הירידה הגדול ביותר נרשם במגה בול, שהצליחה לעמוד בהבטחת המיתוג מחדש.

* הסל הזול ביותר נמצא ברמי לוי, והסל של שופרסל דיל יקר ממנו ב-5 שקלים בלבד.

* תוצאות הקרב הצמוד בין הרשתות הגדולות: מגה בול יקרה משופרסל דיל ב-4.50 שקלים.

פערי מחירים בולטים

* מיקס חטיפי שוקולד עלית:

2008 - 17 שקל

2009 - 21 שקל

הפער: -20%

איפה? שופרסל דיל

* מרלו כרמל סלקטד:

2008 - 33 שקל

2009 - 25 שקל

הפער: -25%

איפה? מגה בול

* חיתולי האגיס:

2008 - 64 שקל

2009 - 50 שקל

הפער: -22%

איפה? שופרסל דיל

* אבקת כביסה סנו מקסימה:

2008 - 30 שקל

2009 - 22 שקל

הפער: -27%

איפה? רמי לוי

* אורז פרסי קלאסי סוגת:

2008 - 10 שקל

2009 - 8 שקל

הפער: -20%

איפה? שופרסל דיל, מגה בול, רמי לוי

* שניצל צמחי זוגלובק:

2008 - 35 שקל

2009 - 27 שקל

הפער: -27%

איפה? שופרסל דיל

33