הממשל מזים השמועות: פגישת אובמה נתניהו "חיובית מאוד"

רם עמנואל, ראש מטה הבית הלבן, שיבח את ראש הממשלה בנאום בוושינגטון ■ הקטין בחשיבות המחלוקת ההתנחלויות

רם עמנואל, ראש מטה הבית הלבן, הזים הערב (ג) את השמועות על כישלון הפגישה בין ראש הממשלה ,בנימין נתניהו, והנשיא ברק אובמה, אמש.

"זו היתה 'פגישה חיובית', שהתמקדה בדרכים לקידום תהליך השלום", אמר עמנואל בנאום בעצרת הכללית של הפדרציות היהודיות, שמתקיימת בוושינגטון.

"מאז מנחם בגין האמין כל מנהיג ישראלי בחשיבות המו"מ לשלום ואיש מהם לא ראה בכך 'תיאטרון', הצגה ריקה ואני סבור שנתניהו מאמין בכך אף הוא", אמר עמנואל.

בעקבות האיפול הכמעט מוחלט שהטילו הבית הלבן ופמליית ראש הממשלה על הפגישה אמש, לרבות החלטה חפוזה לבטל תדרוך לכתבים ישראליים, נפוצו מיד בוושינגטון ההערכות שהשיחה היתה קשה ומתוחה והשתיקה הרועמת בעקבותיה נועדה לחסוך מבוכה מנתניהו וקשיים פוליטיים מבית מאובמה.

אבל נאום עמנואל הערב פיזר את העננים הכבדים. זה היה נאום פרו ישראלי חזק עם מאמץ מודגש להקטין בחשיבות המחלוקת בין ירושלים וושינגטון על ההתנחלויות. וכאמור, הוא כלל אפילו שבח לנתניהו.

בחלק "האופרטיבי" של הנאום חזר עמנואל על הצהרתו של אובמה שמטרת מדיניותו המזרח תיכונית היא להגיע לשתי מדינות, שיחיו זו בצד זו: ישראל, מדינה יהודית, שתוכל להבטיח ביטחון תושביה ומדינה פלסטינית רציפה, בגבולות 67, שתוכל לממש את הפוטנציאל שלה.

למטרה זו אפשר להגיע רק במו"מ ללא "תנאים מוקדמים", אמר עמנואל. הוא מנה ארבעה עקרונות שעליהם צריך מו"מ כשה להישען:

* המו"מ צריך להתייחס לבעיות של מעמד קבע , לרבות הפליטים, הגבולות וירושלים.

* מחויבות להכרה הדדית, התנערות מטרור וטיפוח תרבות שלום.

*כל סוגיה, כל מחלוקת חייבות להיפתר רק באמצעות מו"מ. יש להימנע מפעולות חד צדדיות.

* מו"מ של ישראל על בסיס של רצון טוב משני הצדדים יוכל להוביל לפיתרון שיאפשר קיום מדינה פלסטינית בת קיימא מצד אחד וקיום מדינת ישראל עם גבולות בטוחים מצד שני. במילים אחרות, השלום חייב להיות מבוסס על אינטרסים משותפים של שני הצדדים.

עמנואל ציין כי יש גורמים מסוימים שאינם רואים בעין יפה את מאמצי ממשל אובמה לקיים דיאלוג עם מדינות ערביות ומוסלמיות . גורמים אלה רואים בכך ביטוי לירידה במעמדה של ישראל בארצות הברית ולצמצום התמיכה בה. אין דבר שרחוק יותר מהמציאות, להיפך: רק באמצעות דו שיח עם העולם הערבי והמוסלמי יכולה ישראל להשיג שלום בטוח.

"אני יודע שיש רבים שמותחים עלינו ביקורת בגלל העמדה שלנו נגד ההתנחלויות", אמר עמנואל. "אני רוצה להדגיש שממשל אובמה ממשיך מדיניות של ממשלים קודמים בסוגיה זו, ולאחר הכול גם המדיניות של ממשלת ישראל כפי שבאה לידי ביטוי במפת הדרכים". הוא הדגיש כי לא צריך להפריז בחשיבות המחלוקת בהקשר של המאמץ הכללי להשגת שלום.

עמנואל אמר שיש גורמים בשני הצדדים שמוכנים לוותר על פיתרון של שתי מדינות. "הנשיא מבין זאת, אך צריך לחשוב מה יקרה כאשר נזנח את המאמץ להגיע לשתי מדינות. מבחינת ישראל המשמעות היא שתצטרך לחיות בין שכנים עוינים עם נשק שנעשה מתוחכם יותר. בהיות ישראל מדינה דמוקרטית, האוכלוסייה היהודית תמצא את עצמה במיעוט בין הים לירדן. ומבחינת הפלסטינים, פשוט לא תהיה להם מדינה", אמר עמנואל.

"ישראל אינה צריכה לצעוד לבדה בדרך להשגת שלום", אמר עימנואל. "ארה"ב תצעד עימה והיא קוראת לפלסטינים להתנער מאלימות והסתה ולמדינות ערב לתמוך בפלסטינים ולסייע להם לבנות מוסדות שלטוניים".

עמנואל אמר כי למשפחתו יש שורשים עמוקים בירושלים. לאחר מלחמת ששת הימים לקחה אמו את בניה לביקור בישראל מידי שנה במשך שנים רבות ועתה הוא עצמו עומד לקחת את בנו לחגוג את בר המצווה בישראל.