רווחי לאומי למשכנתאות ירדו ב-12%; "מוסר התשלומים עלה"

מדו"חות בנק לאומי למשכנתאות עולה עוד, כי היקף המשכנתאות החדשות שניתנו עמד בכל השוק על 27.6 מיליארד שקל, עלייה של 5% ■ ההערכות הן כי חלק ניכר מהצמיחה היא מחזור משכנתאות קיימות לאור הריבית הנמוכה

בנק לאומי למשכנתאות סיים את תשעת החודשים הראשונים של 2009 עם רווח של 93 מיליון שקל, ירידה של 12.3% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. ברבעון השלישי של 2009 הסתכם הרווח הנקי ב-29 מיליון שקלים בהשוואה ל-47 מיליון שקלים ברבעון המקביל אשתקד. מנכ"ל הבנק הוא שוקי בורשטיין.

דו"חות בלמ"ש מאפשרים הצצה אל נתונים רשמיים של שוק המשכנתאות בשנת 2009. מהנתונים עולה כי היקף המשכנתאות החדשות שניתנו עמד בכל השוק על 27.6 מיליארד שקל בהשוואה ל-26.3 מיליארד שקל, עלייה של 5%. ככל שהשנה התקדמה כן עלה היקף ההלוואות שניתנו. ברבעון הראשון עמד היקף ההלוואות על 7 מיליארד שקל, ברבעון השני צמח השוק והגיע ל-9.3 מיליארד שקל וברבעון השלישי היתה עלייה נוספת של 21.5% והיקף ההלוואות החדשות הגיע ל-11.3 מיליארד שקל. ההערכות הן כי חלק ניכר מהצמיחה היא מחזור משכנתאות קיימות לאור הריבית הנמוכה.

הירידה בריבית בנק ישראל גרמה לירידה בריבית על המשכנתאות. מנתוני בלמ"ש עולה כי ההלוואה צמודת המדד הממוצעת עמדה על 3.02% בהשוואה ל-3.74% אשתקד. הלוואות אלו היו 35% מההלוואות שניתנו בתקופת הדו"ח. עם זאת המרווח, קרי ההפרש בין מחיר הכסף שמגייס הבנק למחיר ההלוואה, כמעט ולא וירד ועמד על 0.59% בהשוואה ל-0.6% בשנה קודמת.

"עלייה במוסר התשלומים"

האשראי לציבור של הבנק הגיע בסוף הרבעון השלישי ל-42.3 מיליארד שקל, עלייה של 6.5% מסוף 2008. למרות העלייה באשראי לציבור ירד הרווח מפעולות מימון, זאת כתוצאה מהריביות הנמוכות במשק. ירידה זו קוזזה בחלקה על ידי ירידה משמעותית בהפרשה לחובות מסופקים. הבנק לא הפריש כלל לחובות מסופקים לעומת 94 מיליון שקלים בתקופה המקבילה אשתקד. בבנק הביעו שביעות רצון מכך שהיקף הפיגורים בתשלומי המשכנתאות לא עלה למרות המיתון והעלייה באבטלה ומציינים כי יש "עלייה במוסר התשלומים של הלווים".

לאומי למשכנתאות הוא השחקן השני בנתח השוק. היקף הלוואות המשכנתא החדשות מכספי בנק עמד על 6.15 מיליארד שקל בהשוואה ל-6.24 מיליארד שקל, ירידה של 1.4%. מחזורי המשכנתאות עלו ב-71% והגיעו ל-1.6 מיליארד שקל בהשוואה ל-933 מיליון שקל בתקופה המקבילה. היקף ההלוואות כולל מחזורים עלה ב-8%.