מורן: "קיומן של חברות צעירות לא מובטח - אבל נצליח במודו"

מודו מפרסמת את המשמעות האמיתית של הקושי בגיוס הכספים הנדרשים לה ■ החברה תפטר כ-110 עובדים, כ-90 מתוכם בישראל, ותמנה לאחר מכן כ-130 עובדים ■ מורן: "לצערי לא הגענו עדיין למקום של יציבות"

לאחר מספר ימים של הערכות שונות מפרסמת היום מודו את המשמעות האמיתית של הקושי בגיוס הכספים הנדרשים לה להמשיך דרכה. החברה תפטר כ-110 עובדים, כ-90 מתוכם בישראל, ותמנה לאחר מכן כ-130 עובדים.

הקשיים לא מפחידים את דב מורן, שעומד מאחורי החברה, שאומר בראיון ראשון לאחר המהלך: "לצערי לא הגענו עדיין למקום של יציבות. גם אם-סיסטמס לא הייתה בהתחלה המקום הכי יציב בעולם והיו תקופות שלא הייתה לי כסף לשלם משכורות. היו גם תקופות בתחילת הדרך באם-סיסטמס שהגעתי לידי רעב. עם מודו ניסינו לצאת בגדול, ואני מאמין שהחברה תגיע למעמד של חברה גדולה ויציבה אבל חלק מהסיכונים שקיימים בחברה בתחילת הדרך הם שקיומה והמשך פעילותה אינם מובטחים. תמיד אמרתי שמודו אינה סטארט-אפ אבל אני מכיר שבכל זאת זה מה שאנחנו. אני מקווה שאלו יהיו הפיטורים האחרונים".

יש את ההרגשה שדב מורן של אם-סיסטמס לא היה מפטר כל כך בקלות, מה השתנה?

"נשארתי אותו בנאדם", מזדעק מורן, "גם במודו ובכל חברה רצינית עובדים לפני הכל. כך זה צריך להיות. אבל בכל חברה צריך לבדוק את הביצועים וגם באם-סיסטמס היו פיטורים נקודתיים של עובדים שלא התאימו. אני לא חושב שהפיטורים האלו היו נדרשים במידה שהיה ניתן לגייס את הכסף שאנחנו נדרשים לגייס. אני גם מאמין שהחברה לא תישאר ככה. אני מאמין שנגיע לפסים של צמיחה וגידול ומאמין שרבים מאלה שפיטרנו נצליח לקלוט בחזרה".

יש שינוי בשאיפות לגבי החברה?

"אני עדיין רואה את אותן המטרות. אבל זה אולי עניין של זמן ושל היקף הצלחה. מה שדחף אותי זה להקים חברה גדולה. אני לא עושה את זה בכדי להיות יותר עשיר, להשיג יותר הערכה או מתוך שעמום. יש לי מטרות, ואני חושב שבאופן עקרוני, זה יקרה, זה עניין של זמן".

חזית בעבר כי החברה תמכור בכמיליארד דולר בתוך חמש שנים, אלו עדיין אותן שאיפות?

"בשנת 2001, כשהתחיל המשבר הקודם, נגררתי לאמירה שלמרות הקשיים (הייתה אז נפילה של יותר מחצי במכירות של אם-סיסטמס ש.ש), נמכור בתוך חמש שנים במיליארד דולר, זה נאמר קצת בצחוק ובכל זאת קרה".

"לגבי מודו, אמרתי את מה שאמרתי ברצינות, ואני עדיין חושב כך. היינו אז לפני המשבר מה שיצר עיכוב מסוים. קשה לגייס כסף גדול לחברה שרוצה להיות גדולה. אם-סיסטמס עד שנת 2000 גייסה פחות מ-20 מיליון דולר ואז גייסנו עוד 150 מיליון דולר וזה נתן לנו את האפשרות לצמוח למיליארד דולר מכירת ב-2006. יש חברות שצריכות את ההשקעה הכספית בכדי לצמוח. אם אתה רוצה להקים בניין עם יסודות יציבים צריך הרבה כסף. צריך יותר, ואני מאמין שנעבור את הדבר הזה ויהיה בסדר".

אתם צריכים גיוס של כ-50 מיליון דולר, יש סיכוי שתצליחו?

"אנחנו בתהליך גיוס של כספים שיוביל אותנו לפחות עד 2011. אני מצפה שבתחילת 2010 כאשר נהיה עם הדור הבא של המוצר יהיו הסכמים עם חברות במדינות יותר מרכזיות, וזה יהיה יותר אטרקטיבי למשקיעים. מעריך שנוכל לגייס מספיק כסף שיספיק עד ל-IPO. המצב הכלכלי אינו טריוויאלי, אין בהיי-טק הישראלי אין גופי השקעה גדולים".