כלכלת אירופה יוצאת מהמיתון: צמחה ב-0.4% ברבעון השלישי

במונחים שנתיים, התמ"ג במרחב האירו התכווץ ב-4.1% ■ הצמיחה מגיעה לאחר נסיגה של 0.2% ברבעון השני וחרף ציפיות לצמיחה גבוהה מעט יותר -0.5% ■ הצמיחה - הודות לייצוא מגרמניה ומצרפת

לאחר שחוותה את המיתון הקשה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה, כלכלת אירופה יוצאת מהמיתון - 14 הכלכלות המרכיבות את מרחב האירו צמחו בשיעור משוקלל של 0.4% ברבעון השלישי. במונחים שנתיים, התוצר המקומי הגולמי במרחב האירו התכווץ ב-4.1%.

הצמיחה מגיעה לאחר נסיגה של 0.2% ברבעון השני וחרף ציפיות לצמיחה גבוהה מעט יותר, בשיעור 0.5%. הסיבה לחזרה למתווה של צמיחה הינה בשל הייצוא מגרמניה ומצרפת, אשר קיזז את ההוצאה הפרטית של צרכני היבשת, אשר נמצאת בנסיגה.

כלכלות אירופה תופסות תאוצה לאחר ההתערבות הממשלתית שנקטו בצעדים הכוללים חבילות תמריצים למדינות השונות והזרמת מיליארדי אירו לשווקים בידי הבנק המרכזי האירופאי, במטרה לעודד מתן הלוואות. בעוד שאמון הצרכנים ביבשת ביחס לתחזית הכלכלית נמצא ברמתו הגבוהה ביותר מזה 13 חודשים, גאות בשיעורי האבטלה, תפוגת חבילות התמריצים והתחזקותו של האירו ממשיכים להוות איום להתאוששות הכלכלית.

מוקדם יותר פרסמה גרמניה את נתוני התוצר שלה עצמה - עלייה של 0.7% ברבעון השלישי לעומת צפי השוק לעלייה של 0.8%. מאז הרבעון השלישי של 2008, התכווצה הכלכלה הגרמנית ב-4.8%. באיטליה עלה התמ"ג ב-0.6%, נמוך מהציפיות, ובצרפת עלה ב-0.3% לעומת ציפיות לירידה של 1.9% ולאחר ירידה של 2.8%.

מדד המחירים לצרכן הצרפתי עלה באוקטובר ב-0.1%, בהתאם להערכות המוקדמות. בספטמבר ירד המדד ב-0.2%. מדובר בירידה שנתית של 0.2%; ב-12 החודשים שהסתיימו בספטמבר ירד המדד בשיעור כפול.

בשוויץ מדד מחירי הצרכן והייבוא ירד ב-0.4% באוקטובר, לעומת ציפייה כי יעלה ב-0.1%. בספטמבר עלה המדד ב-0.2%. הדבר הוביל לירידה שנתית גבוהה מהצפוי, 4.7%- בהשוואה ל-4.1%-, לאחר ירידה של 4.9% בשנה שהסתיימה בספטמבר.