באפט: העסקים התייצבו, אך הכלכלה תתאושש רק בעוד שנתיים

הזהיר מהידרדרות הדולר: "אנחנו לא יכולים לצבור גירעונות כאלה בלי להסתכן בהשלכות בעתיד" ■ בשבוע שעבר ברקשייר התאוויי הסכימה לשלם 26.4 מיליארד דולר תמורת 77% שעדיין לא היו בבעלותה בחברת פסי הרכבת ברלינגטון נורת'רן סנטה פה

המיליארדר וורן באפט, 79, אומר שלמרות שעסקיו התייצבו לאחר המשבר הפיננסי החמור, יש רק מעט מאוד עליות במחירי המניות, ועונת חג המולד וראש השנה האזרחית אינה צפויה להיות טובה. הביקוש הצרכני יתאושש, וקרוב לוודאי שהכלכלה תתאושש רק בעוד שנתיים ולא בעוד שנה, אמר באפט בראיון לצ'ארלי רוז.

בתשובה לשאלתו של רוז אם חלפה "הפאניקה הכלכלית", אמר באפט: "הפעילויות שלנו התייצבו... יש מעט מאוד עליות קטנות". בחודש שעבר הראו נתונים ראשוניים שפרסם הממשל שברבעון השלישי צמחה כלכלת ארה"ב לראשונה מאז הרבעון השני של 2008. עם זאת, העפיל שיעור האבטלה בארה"ב בחודש שעבר ל-10.2% - הנתון הדו-ספרתי הראשון ב-26 השנים האחרונות.

בשבוע שעבר ביצע באפט הימור גדול על כלכלת ארה"ב כאשר חברת ההשקעות שלו, ברקשייר התאוויי, הסכימה לשלם 26.4 מיליארד דולר תמורת 77% שעדיין לא היו בבעלותה בחברת פסי הרכבת ברלינגטון נורת'רן סנטה פה.

באפט, המשקיע הנערץ ביותר בעולם, צפה פיחות בערך הדולר מכיוון שממשל ארה"ב מדפיס כסף. "השאלה היא עד כמה יירד ערכו", אמר באפט. ממארס איבד הדולר 15% מערכו לעומת סל שכולל את ששת המטבעות העיקריים, וכעת הוא נסחר בירידה של יותר מ-37% לעומת השיא שנרשם ב-2001.

לדברי באפט, מצבו של הדולר יוביל לכך שהקונגרס ייאלץ להעלות מסים ולצמצם את הגירעון התקציבי שתפח לשיא של 1.4 טריליון דולר בשנת הכספים שהסתיימה בסוף ספטמבר.

הקונגרס יקבע

"בסופו של דבר הקונגרס הוא שיקבע את שווי הדולר בטווח הארוך. אם הם יאמצו מדיניות שתאלץ אותנו להדפיס יותר מדי דולרים, למחזר אג"ח וכולי, הדולר יאבד הרבה מערכו". באפט הסביר כי "הם חייבים להעלות מסים כי ההכנסות יגדלו בכל מקרה כשהמיתון יסתיים, והם יצטרכו לצמצם את הגירעון התקציבי".

הגירעונות התקציביים האדירים עלולים להרתיע את המשקיעים, שחוששים שהממשל ייאלץ להנפיק אג"ח נוספות כדי לממן את הגירעון התקציבי. הבית הלבן הודיע כי בכוונתו להשתמש בתקציב 2011 לשיפור המצב הפיסקלי. "אנחנו לא יכולים לצבור גירעונות פיסקליים כאלה בלי להסתכן בהשלכות רבות בעתיד", אמר באפט.