אובמה לסינים: "חופש באינטרנט הוא מקור כוח עצום למדינות"

בביקור הראשון שלו באסיה: "הידוק הקשר המסחרי בין ארה"ב לסין יביא לשגשוג כלכלי לשתי המדינות; ארה"ב אינה מנסה לרסן את צמיחתה של סין; חופש הביטוי הוא זכות בינלאומית ואינו אידיאל אמריקני"

"הידוק הקשר המסחרי בין ארה"ב לסין יביא לשגשוג כלכלי לשתי המדינות" כך אמר היום (ב') נשיא ארה"ב, ברק אובמה, במהלך פגישה שערך עם סטודנטים בשנגחאי במסגרת ביקורו באסיה. אובמה הבהיר כי יחסי מסחר מאוזנים יתרמו יותר לצמיחת שתי המדינות.

לפי האומדנים של ממשל אובמה, עלייה של 1% ביצוא האמריקני לאסיה תאפשר ייצור 250 אלף מקומות עבודה בארה"ב.

"ארה"ב אינה מנסה לרסן את צמיחתה של סין" אמר אובמה ובירך אותה על היותה מדינה חזקה ומשגשגת בקהילה הבינלאומית.

אובמה התייחס גם לסוגיית זכויות האדם וחופש הביטוי. "ארה"ב אינה מנסה לכפות צורת שלטון על מדינות אחרות", אמר, ובאותה נשימה הדגיש כי עקרון חופש הביטוי הוא זכות בינלאומית ואינו אידיאל אמריקני.

אובמה גם כן התייחס לחופש האינטרנט. "אני מעודד חופש באינטרנט ומאמין כי זרימה חופשית של מידע באינטרנט מחזקת את המדינות", אמר אובמה. "ארה"ב מאפשרת גישה לא מוגבלת לאינטרנט ולדעתי זה מקור לכוח עצום. חופש זה מאפשר לי לשמוע ביקורת ועוזרת לי להיות מנהיג יותר טוב", הוסיף.

אובמה ציין כי המאבק בשינוי האקלים הוא האתגר הקריטי ביותר לשתי המדינות. "אם סין וארה"ב לא ישתפו פעולה, לא יהיה ניתן לפתור אתגרים גלובליים", אמר לסטודנטים הסיניים. "מדינות בעולם ממתינות לראות מה יעשו ארה"ב וסין לפני ועידת האקלים בקופנהאגן".

במקביל לביקור בן ארבעה ימים של אובמה בסין במטרה לקדם יחסים מאוזנים יותר בין שתי המדינות, אמר שר המסחר הסיני היום (ב') כי הלחץ הבינלאומי להתחזקות היואן "לא הוגן". נציין כי הבנק המרכזי של סין (PBOC) מחזיק ברצועת ניוד של 0.5% על היואן - מדיניות שזוכה לביקורת נוקבת מצד ארה"ב ואירופה.

"השאיפה לחזק את המטבע הסיני כאשר הדולר נחלש אינה תורמת להתאוששותה של הכלכלה העולמית ואינה הוגנת", אמר דובר משרד המסחר הסיני. "אנו מוכרחים לספק סביבה יציבה מבחינת תנאים מאקרו כלכליים ומדיניות שער החליפין".

בהמשך ביקורו צפוי אובמה להיפגש עם הנשיא הסיני הו ג'ינטאו ועם ראש הממשלה ון ג'יאבאו, עמם ידבר על הסחר בין סין לארה"ב.