ארה"ב נגד יוזמה פלסטינית חד-צדדית להקמת מדינה

אך דובר הסטייט דיפרטמנט חמק מהתחייבות להטיל וטו על יזמה כזו במועצת הביטחון ■ "הקמת מדינה פלסטינית תושג רק באמצעות מו"מ בין שני הצדדים

ממשל אובמה הכריז אמש (ב'), כי הוא מתנגד ליזמה פלסטינית חד-צדדית להקמת מדינה, אך לא הבטיח באופן חד-משמעי שארה"ב תטיל וטו על יזמה כזו במועצת הביטחון, אם היא תועלה לדיון בגוף זה.

בתדרוך לכתבים בוושינגטון אמר דובר משרד-החוץ האמריקני, ג'ון קלי, כי ארה"ב מחויבת לרעיון של מדינה פלסטינית, אך הסתייג מהאפשרות שמדינה כזו תוקם באופן חד-צדדי.

"עמדתנו ברורה", אמר הדובר. "אנו תומכים בהקמת מדינה פלסטינית רציפה ובת-קיימא. אך אנו סבורים שהדרך הטובה ביותר להשיג מטרה זו היא באמצעות מו"מ בין שני הצדדים. ואנו מבינים שאנשים יכולים להיות מתוסכלים (אך) אנו משוכנעים שיש להגיע לכך באמצעות מו"מ".

האם ארה"ב תטיל אפוא וטו על יזמה כזו (במועצת הביטחון)? נשאל הדובר.

תשובתו: "אינני עומד לומר שאנו עומדים להטיל וטו על משהו שאפילו הועלה כהצעה לדיון (במועצה)".

כזכור, אמר ביום א' מנהל המו"מ מטעם הפלסטינים, סאעב עריקאת, כי הפלסטינים "ילכו למועצת הביטחון כדי לבקש הכרה במדינה פלסטינית עצמאית, שבירתה מזרח ירושלים וגבולותיה הם הקו הירוק". בעקבות זאת הזהיר ראש המשלה, בנימין נתניהו, שכל פעולה פלסטינית חד-צדדית תביא לפירוק המסגרת של הסכמים קודמים ותוביל לפעולות חד-צדדיות של ישראל.

דובר הסטייט דיפרטמנט אמר, כי הוא אינו מודע לכך שהפלסטינים ביקשו תמיכה אמריקנית ליזמה להקים מדינה באופן חד-צדדי.

סנטור ג'ו ליברמן, המבקר עתה בישראל, יחד עם מחוקקים אמריקניים אחרים, אמר אתמול בירושלים, כי קרוב לוודאי שארה"ב תטיל וטו במועצת הביטחון על הצעה להקים מדינה פלסטינית באופן צדדי.

וסנטור אחר, טד קאופמן, אמר: "ההצעה הזו מתה בלידתה. היא לא תגיע לשום מקום".