במגזר הבנייה בסין מזהירים: בשוק הנדל"ן נוצרת בועה גדולה

"מחירי נכסים צריכים לעלות רק מפני שאנשים משתמשים בשטחים שהם קונים, אך כעת אנחנו רואים יותר ויותר בניינים ריקים בכל רחבי המדינה ובכל מגזר של הנדל"ן"

אחד הקבלנים הגדולים בסין מזהיר מפני היווצרות בועה גדולה בשוק הנדל"ן כתוצאה מתוכנית התמריצים הממשלתית, שמתבססת על אשראי זול. ז'נג שין, מנכ"לית סוהו צ'יינה, אחת החברות הקבלניות הפרטיות המצליחות בסין, אמרה ל"פייננשל טיימס" שבועת הנכסים מובילה להשקעות פרועות במגזר הנדל"ן, שמאיימות על צמיחתה של סין בטווח הארוך.

"מחירי נכסים צריכים לעלות רק מפני שאנשים משתמשים בשטחים שהם קונים, אך כעת אנחנו רואים יותר ויותר בניינים ריקים בכל רחבי המדינה ובכל מגזר של הנדל"ן", אמרה ז'נג.

להערכותיה של ז'נג שותף גם פאן גנג, חברת בוועדת המדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי, שהזהיר אתמול (ד') שהנדל"ן בערים כמו בייג'ין, שנחאי ושנזן יקר מדי ויש סכנה מוחשית של בועת מחירים.

מחירי הנכסים ב-70 הערים הגדולות ביותר בסין עלו באוקטובר ב-3.9% לעומת אוקטובר 2008, בעוד שבספטמבר נרשמה עלייה שנתית של 2.8% במחירים.

אנליסטים אומרים שהעלייה הזו נובעת בעיקרה מהרחבה חסרת תקדים של ההלוואות על-ידי בנקים בעידוד הממשלה. בנוסף, הממשלה מעניקה הקלות מס, ריבית נמוכה ותשלומי המקדמות הם קטנים יחסית.

ההשקעה בפיתוח נדל"ן עלתה בעשרת חודשי השנה הראשונים ב-18.9% בהשוואה שנתית, והואצה ביחס לעלייה של 17.7% בהשקעה הזו בחודשים ינואר-ספטמבר.

ז'נג אמרה שהפעילות הספקולטיבית הנוכחית צריכה לשגר אזהרה חריפה לתעשייה עצמה ולכלכלה בכללותה. "במנהטן, שיעורי הנכסים הפנויים הם 10%-15% והם מרגישים כאילו השמיים נפלו. בפודונג (רובע העסקים המרכזי של שנחאי), שיעור הנכסים הפנויים יכול להיות אפילו 50% והם עדיין ממשיכים לבנות גורדי שחקים", אמרה הקבלנית.

"כשאתה מביט על נתוני התמ"ג, סין נראית כמו מנוע כלכלי חדש, אך כשאתה בודק איך נוצרה הצמיחה, ע"י כל-כך הרבה השקעה בזבזנית, אתה פחות אופטימי", אמרה ז'נג.