זירת המט"ח: הדולר היציג התחזק ב-0.475% ל-3.811 שקלים

בשבוע האחרון התחזק הדולר ב-1% ■ האירו היציג התחזק ב-0.729% ונקבע ברמה של 5.6765 שקלים, למרות שבעולם יורד שערו בכ-0.3% כנגד הדולר ל-1.487 דולר לאירו ■ בנק הפועלים: ממליץ להחזיק מט"ח בשיעור של כ-10%

שערו של השקל נחלש היום אל מול שני המטבעות המרכזיים, הדולר והאירו. עם קביעת השערים היציגים ע"י בנק ישראל התחזק הדולר ב-0.475% ונקבע ברמה של 3.811 שקלים, הפעם האחרונה בה נקבע השער היציג מעל לרמה של 3.8 שקלים היתה ב-3 בנובמבר, זאת לאחר שאתמול התחזק שערו של הדולר ב-0.61% והיציג נקבע ב-3.793 שקלים. במהלך השבוע האחרון התחזק שערו של הדולר כנגד השקל בכ-1%.

האירו היציג התחזק בשיעור חד יותר של 0.729% ונקבע ברמה של 5.6765 שקלים. אתמול נחלש האירו ב-0.08% ושערו היציג נקבע ב-5.6354 שקלים. גם שערו של האירו התחזק במהלך השבוע האחרון ב-1% כנגד השקל.

בעולם נחלש האירו כנגד הדולר ב-0.3% ונסחר ברמה של 1.487 דולר.

סקירות סוף השבוע של הבנקים

בסקירה השבועית של בנק לאומי אומרי הכלכלנים כי בסיכום שבועי התחזק הדולר בכ- 0.6% מול השקל ונותר כמעט ללא שינוי מול האירו. במבט לעתיד להערכתם, בטווח הקצר, המשך תוואי ההתאוששות הכלכלית בעולם המלווה בגידול בתיאבון לסיכון של המשקיעים יביא לחולשה במטבע האמריקני. בין הגורמים העשויים לפגוע בתיאבון לסיכון הם מצביעים על הרמה הגבוהה בה נמצאים שווקי המניות והמשך העלייה במחירי הסחורות.

וכלכלני בנק הפועלים מתייחסים לזירת המט"ח המקומית בסקירתם השבועית ואומרים כי הדולר התחזק השבוע מול השקל, במקביל למגמת המסחר של הדולר מול רוב המטבעות העיקריים בשוק המט"ח הבינלאומי. למעט חריגות בודדות, היציג ממשיך לנוע בטווח שבין 3.7 - 3.8 שקלים לדולר, במהלך החודשיים וחצי האחרונים.

במהלך שלושת השבועות האחרונים בנק ישראל נמנע מלהתערב במסחר ושוק המט"ח הישראלי הושפע בעיקר מהמגמה העולמית. להערכתם, השקל צפוי להיסחר בתקופה הקרובה במגמה מעורבת, כשבראש ובראשונה הוא יושפע מהתפתחויות במסחר בדולר ובשוקי המניות ברחבי העולם.

כמו כן יושפע לדעתם השקל מגורמים מקומיים מנוגדים. מחד, הגורם העיקרי התומך בהיחלשות השקל הוא רכישות הדולרים על ידי בנק ישראל. מאידך, בין הגורמים התומכים בהתחזקות השקל ניתן למנות את הגידול בעודף בחשבון השוטף, הכלכלה היציבה בישראל ואת הציפיות להעלאת ריבית נוספת ע"י בנק ישראל ובעקבותיה, הרחבת הפער בין הריבית השקלית והדולרית. בפועלים ממשיכים להמליץ להחזיק מט"ח בשיעור של כ- 10%, תוך פיזור מטבעי כולל אירו וליש"ט, על חשבון הדולר, בעקבות הירידה באטרקטיביות של המטבע האמריקני כמטבע מקלט.