פועלים: ממליצים לרכוש אופציות כהגנה בשל ירידת סטיות התקן

סטיות התקן באופציות המעו"ף, המשקפות את מדד הפחד המקומי, ירדו השבוע לרמה של כ-18% בלבד, הרמה הנמוכה ביותר מאז אוגוסט אשתקד ■ ממליצים להמשיך ולהחזיק בפוזיציה מנייתית ארוכת טווח

כלכלני בנק הפועלים אומרים בסקירתם השבועית כי הרגיעה ממשיכה לחזור לשווקים.
שבוע המסחר האחרון התאפיין בעליות שערים מתונות, אולם הסממן המאפיין ביותר הוא שובה של הרגיעה היחסית לשוקי המניות. הביטוי ההולם ביותר לרגיעה בזירה המנייתית הוא "מדד הפחד" המקומי, שירד משמעותית בעיקר בשבוע האחרון.

סטיות התקן באופציות המעו"ף, המשקפות את מדד הפחד המקומי, ירדו השבוע לרמה של כ-18% בלבד, הרמה הנמוכה ביותר מאז אוגוסט אשתקד (לפני קריסת ליהמן ברדרס, הארוע המכונן של המשבר האחרון). זאת, במקביל להמשך העליות בבורסה, כשמדד המעו"ף מצוי ברמתו הגבוהה ביותר מאז יולי אשתקד. בפועלים ממליצים לנצל את הירידות שנרשמו בסטיות התקן ולרכוש אופציות מעו"ף בהתאם לפוזיציה המנייתית, על מנת לבטח את תיק ההשקעות.

על אף העליות החדות שנרשמו בחודשים האחרונים, אשר מעלות להערכתנו את הסבירות למימוש רווחים בטווח הקרוב, אנו סבורים כי בהשוואה גלובלית תמחור השוק המקומי עודנו סביר בהשוואה גלובלית. מדד תל אביב 100 נסחר כיום במכפיל 17.4 על הרווח החזוי לו ב-4 הרבעונים הקרובים. מכפיל זה נמוך מהממוצע בארה"ב, וגבוה מהממוצע באירופה בהתאם למיצוב המסורתי של שוק המניות המקומי.

בפן הכלכלי, נמשכת המגמה החיובית: במישור המאקרו, אומדני הלמ"ס, המשקפים צמיחה של 2.2% בתמ"ג ברבעון השלישי, מאששים את ההערכות כי המשק המקומי נחלץ מהמיתון. במישור המיקרו, חלק נכבד מדוחות החברות, המתפרסמים בימים אלו, מגלמים שיפור בהשוואה לרבעונים האחרונים.

לאור האמור לעיל, ממליצים כלכלני בנק הפועלים להמשיך ולהחזיק בפוזיציה מנייתית ארוכת טווח, תוך דגש על התאמת מידת החשיפה לרמת הסיכון של הלקוח. לאור הירידה בסטיות התקן באופציות המעו"ף, מתחת לרף ה-20%, ממליצים לרכוש הגנה על תיק ההשקעות במחירים אטרקטיביים. בנוסף, על מנת לפזר את הסיכון בתיק הנכסים, ממשיכים להמליץ על פיזור גיאוגרפי של הרכיב המנייתי. מבין השווקים הגלובליים, מעניקים בפועלים משקל יתר למניות בארה"ב ובשווקים המתפתחים כגון סין וברזיל (אם כי בהם הסיכון גבוה יותר מטבע הדברים).

על שוק אגרות חוב השקליות אומרים הכלכלנים כי במגמה קצרת הטווח ישנה עדיפות לאפיק השקלי על פני הצמוד. ציפיות האינפלציה הנגזרות משוק אגרות החוב, נותרו גבוהות ונמצאות ברמה של 2.4%-2.8% בטווחים הקצרים (עד 3 שנים) ו- 2.8% בטווחים הארוכים. לאור האמור, ובהתחשב בצפי למדדים נמוכים בחודשים הקרובים, סבורים כי יש לתת עדיפות לאפיק השקלי על חשבון האפיק הצמוד.

בהתייחסם לשוק המט"ח מעריכים בפועלים כי השקל צפוי להיסחר בתקופה הקרובה במגמה מעורבת, כשבראש ובראשונה הוא יושפע מהתפתחויות במסחר בדולר ובשוקי המניות ברחבי העולם. כמו כן יושפע השקל מגורמים מקומיים מנוגדים. מחד, הגורם העיקרי התומך בהיחלשות השקל הוא רכישות הדולרים על ידי בנק ישראל. מאידך, בין הגורמים התומכים בהתחזקות השקל ניתן למנות את הגידול בעודף בחשבון השוטף, הכלכלה היציבה בישראל ואת הציפיות להעלאת ריבית נוספת ע"י בנק ישראל ובעקבותיה, הרחבת הפער בין הריבית השקלית והדולרית.

ממליצים להחזיק מט"ח בשיעור של כ- 10%, תוך פיזור מטבעי כולל אירו וליש"ט, על חשבון הדולר, בעקבות הירידה באטרקטיביות של המטבע האמריקני כמטבע מקלט