חגיגת נדל"ן בקטאר

אף שפרויקטים רבים אינם מבוצעים כמתוכנן, קבלנים וקונים רבים נשארים מעודדים לגבי יכולת השגשוג של השוק עתיר האנרגיה של קטאר, שרק לאחרונה הושפע מהמשבר הכלכלי סוכן נדל"ן מקומי: "אנחנו מקבלים המון פניות, הן מצד תושבים זרים והן של מקומיים שמחפשים השקעה. אלו זמנים מלהיבים לעבוד כאן בנדל"ן"

בעוד שרוב העולם מנסה להתאושש מהמיתון הכלכלי בשנה האחרונה, מדינת חצי-האי המזרח-תיכונית קטאר, ששוכנת באמצע החוף המערבי של חצי-האי ערב בשכנות לסעודיה, מושפעת מהמשבר רק באחרונה.

קטאר נשארה ללא פגע מהמשבר הפיננסי, בעיקר מפני שהיא מחזיקה ב-5% ממאגרי הגז הטבעי המוכחים בעולם, ויושבת על שדה הגז הגדול ביותר בעולם. במונחי תמ"ג לנפש היא ניצבה בראש רשימת המדינות של קרן המטבע העולמית ב-2008. תגובת ממשלתה למשבר היתה האצה ולא צמצום של ההשקעה הציבורית, שמסתעפת יותר ויותר מהאנרגיה ומחזקת את הכלכלה המקומית.

חוקי אחזקת הנדל"ן לתושבים זרים הוקלו ב-2004, מה שהצית פיתוח משמעותי של נדל"ן למגורים. העובדה הזו, ביחד עם השקעות אדירות רבות אחרות בנפט וגז, עסקים, תיירות, חינוך, בילוי וספורט, אומרת שנוכחותה של קטאר על המפה העולמית עולה במהירות. אך ההיקף המצומצם של השוק למשקיעים זרים, ביחד עם גילו הצעיר, הפכו את המחירים לתנודתיים מאוד באחרונה.

"השוק היה איטי למדי, בייחוד בחודשים האחרונים, אבל בזמן האחרון יש יותר פעילות", אומר אב שר מסוכנות הנדל"ן מיראז' בבירה דוחא. "אנחנו לא יכולים להכחיש שהמשבר העולמי משפיע על קטאר, אבל לא בצורה חריפה כמו במקומות אחרים. המחירים כאן ירדו ב-15%-20% ואחת הסיבות לכך היא הקושי להשיג משכנתאות בחודשים האחרונים".

"מצד שני", הוא ממשיך, "היריד האחרון של נדל"ן והשקעות בינלאומיות בקטאר שנערך במאי והיה היריד השנתי הרביעי היה חיובי מאוד, והשתתפו בו כ-300 חברות מקומיות, אזוריות ובינלאומיות. זה היה חיובי מאוד במונחי מספרי המשתתפים והמכירות. שוק הדירות מיד שנייה מצליח מאוד, בייחוד באזור ה-Pearl".

Pearl הוא מיזם פיתוח ענק, אחד משלושה אזורים בקטאר שבהם יכולים זרים לקבל זכויות קניין בלי בעיות. הוא מורכב מאיים מלאכותיים בשטח של כ-40,000 דונם בשוליים של דוחא, מצפון למרכז העיר, ומקושר אליה בדרך מגושרת. סיום העבודות מתוכנן לשנת 2011. בסך הכל מתוכננים 16,000 וילות, קוטג'ים טוריים ודירות שבהם יתגוררו 41,000 בני אדם, עם 20 ק"מ של חוף, פארקים, שלושה מלונות חמישה כוכבים, חנויות, מסעדות, בתי ספר, שלוש מארינות ועוד מתקנים. דירות של שני חדרי שינה מתחילות במחיר של כ-2 מיליון ריאל קטארי או 500,000 דולר.

נדיר להשגה

האזורים האחרים שבהם זרים יכולים לקנות נכסים עם זכויות קניין הם West Bay Lagoon, קומפלקס שמורכב ממגדלי מגורים, מלונות פאר, מרכז מסחרי ומתקני בידור בסמוך ל-Pearl, ובארווה אל-חור, עיר חוף ענקית שנבנית במרחק 57 ק"מ מצפון לדוחt. מגרשים ב-West Bay Lagoon נדירים כעת להשגה.

יש עוד כמה אזורים בקטאר שבהם זרים יכולים להחזיק נכסים על בסיס החכרה לטווח ארוך. הם כוללים את Lusail שלאורך החוף מצפון ל"פנינה". עיר חוף חדשה זו תתבסס גם היא על ייבוש שטחי ים ויצירת איים מלאכותיים שיהיו מקושרים על-ידי תעלות. כאן ייבנו מגורים ל-200,000 תושבים, ביחד עם עסקים, בתי מלון, בתי ספר, שטחי קניות, רובע בידור, לגונה עם שני מסלולי גולף ושתי מארינות. גם כאן תאריך ההשלמה המתוכנן הוא שנת 2011, אבל כמו הרבה דברים בקטאר, העבודות אינן מחויבות למעשה ללוח זמנים הדוק.

מהנדס החשמל שיבו מיראן רכש ב-Lusail דירה של שלושה חדרי שינה על הנייר לפני שנה כהשקעה, והוא עדיין ממתין להשלמתה. "הדירה שלי עדיין לא בנויה. מבטיחים לי שהיא תהיה מוכנה בעוד שנה", אומר מיראן, ששילם 2.4 מיליון ריאל מקומיים (600,000 דולר) על חוזה חכירה ל-99 שנה. הוא עדיין מאמין שקטאר היא מקום נהדר לקניית נכסים. "אני גר כאן שנים, וזה מקום מאוד בטוח ונוח, שצומח במהירות", לדבריו.

זמנים מלהיבים

קארל בישופ מסוכנות הנדל"ן המקומית קוריאו אופטימי מאוד לגבי שוק הדיור: "אנחנו מקבלים המון פניות, הן מצד תושבים זרים והן של מקומיים שמחפשים השקעה. אלו זמנים מלהיבים לעבוד כאן בנדל"ן. השוק בקטאר מצומצם בהרבה מהשוק של דובאי, לדוגמה. אני לא חשוב שהוא יהיה אי פעם כמו דובאי, שבה היתה צניחת מחירים, מאחר שקבלנים בעלי שם מפוקפק בנו דירות באיכות גרועה שנשארו ריקות. זה מקום נהדר לטווח הארוך. 50% מהלקוחות שלנו הם זרים, שמעוניינים באזורים כמו Pearl והמפרץ המערבי. אתר האינטרנט שלנו מקבל 10,000-15,000 כניסות בחודש, 80% מחו"ל".

אחרי תקופה של עבודה בסיטי של לונדון, בישופ, בן 33, עבר ביחד עם אשתו הולי, יועצת ניהול, לדובאי לפני שלוש שנים, והזוג התיישב בקטאר ב-2007.

"עזבנו את דובאי לקראת סוף הבום שלה", הוא אומר, "ראיתי דברים מטורפים, כמו אנשים שעומדים בתור כדי לקנות דירות ואחר כך מוכרים אותן מיד ברווח של 10% לאנשים שעומדים בסוף התור. זה היה משוגע ולא יכול היה להימשך. השאלה לא היתה אם זה יקרוס אלא מתי".

"השנה, המחירים התייצבו בתחתית ואנחנו מקבלים סוג שונה של משקיעים, שמחפשים השקעה לטווח ארוך ולא רווח מיידי קל. אם אתה מוכן לחכות, להחזיק את הנכס במשך חמש שנים, אתה תיהנה מהשבחת ערך רצינית", הוא אומר.

"השכירות כאן יקרה מאוד - אפילו דירה בדרגה לא גבוהה עולה משהו כמו 2,250 דולר בחודש. תשלומי המשכנתאות בדרך כלל גבוהים באותה מידה, ולכן עדיף לקנות ולא לשכור", אומר בישופ.

תשואות ההשכרה הגבוהות הן אחד הדברים שמושכים את המשקיעים, והגאות הצפויה של האוכלוסייה תהיה ערובה נוספת לכך ששוק הנדל"ן המקומי צפוי לצמוח בצורה בריאה. לפי האומדנים האחרונים, אוכלוסיית קטאר גדלה ל-1.5 מיליון נפש, במחציתם בבירה דוחא ובסביבתה - לעומת כ-800,000 נפש בלבד במפקד האוכלוסייה האחרון שנערך ב-2004.

המחירים יכולים להיות שונים מאוד גם באותה שכונה, מאחר שכמה קבלנים וסוכנים מנסים לשווק דירות מעל למחיר השוק, ולכן משתלם לבדוק היטב את ההיצע בסביבה.

הקונים יכולים לצפות למחיר של כ-520,000 דולר לדירת שני חדרי שינה במתחם כמו ה-Pearl, אבל, כפי שאומר בישופ, "תמורת הסכום הזה אתה גר באזור פיתוח מדהים בבירה של המדינה המובילה בעולם בתמ"ג לנפש".

ג'ון ווטס עזב את בריטניה ביולי 2007, אחרי שעבד כיועץ מיוחד לראש הממשלה טוני בלייר, כדי לנהל את המשרד של חברת יחסי הציבור הבינלאומית בראון לויד ג'יימס בקטאר. "אחרי שנתיים של חיים כאן, אני עדיין נדהם מהעוצמה והמגוון של הכלכלה המקומית, מרמת החיים ומהכנסת האורחים שבה המקומיים נוהגים בנו", הוא אומר. "זו מדינה בטוחה, שקל להתמצא בה ועם היצע הולך וגדל של תרבות ובילויי פנאי". *