סקר: נתוני התעסוקה בארה"ב יגיעו לתחתית ברבעון הראשון של 2010

האיגוד הלאומי לכלכלה ועסקים בארה"ב חוזה כי התמ"ג של ארה"ב יצמח בקצב של 3% ברבעון הרביעי ויציג קצב צמיחה שנתי של 3.2% ■ "על אף שעד כה ההתאוששות לא נגעה לתעסוקה, הנתון הזה צפוי להשתנות בתקופה הקרובה" ■ שיעור האבטלה הגיע ל-10.2% באוקטובר

כלכלנים מעריכים כי הירידה הנמשכת באבטלה שמכבידה על ההתאוששות של הכלכלה הגדולה ביותר בעולם, תיבלם בתחילת 2010. עם זאת, אותם כלכלנים צופים גם כי הצרכנים לא ימהרו לפתוח את הארנקים במשך תקופה ארוכה.

בעוד שנתוני מאקרו רבים מצביעים על סופו של המיתון, נתוני התעסוקה נותרים עגומים. שיעור האבטלה בארה"ב זינק ל-10.2% באוקטובר - הרמה הגבוהה ביותר מזה 26 שנה. נכון לעכשיו, כ-9 מיליון איש בארה"ב מקבלים דמי אבטלה.

התחזית לחודש נובמבר של האיגוד הלאומי לכלכלה ועסקים בארה"ב (NABE), שמתפרסם היום, מראה כי הכלכלנים צופים כי אובדן מקומות העבודה יגיע לשיא במהלך הרבעון הראשון, כשמשם המצב ילך וישתפר. מהרבעון הראשון ואילך המעסיקים צפויים לגייס עובדים ולהעלות משכורות. נציין כי לרוב, נתוני התעסוקה מגיבים באיחור לתוצאות של נתוני מאקרו אחרים, כמו תמ"ג, צריכה פרטית ובנייה.

"על אף שעד כה ההתאוששות לא נגעה לתעסוקה, הנתון הזה צפוי להשתנות בתקופה הקרובה", אמרה לין ריזה, הנשיאה של האיגוד הלאומי לכלכלה ועסקים בארה"ב וכלכלנית באוניברסיטת פוינט לומה נזרן. "בתוך מספר חודשים, חברות צריכות להתחיל לגייס עובדים במקום לפטר אותם", הוסיפה ריזה.

הכלכלנים ב-NABE חוזים כי התמ"ג של ארה"ב יצמח בקצב של 3% ברבעון הרביעי ויציג קצב צמיחה שנתי של 3.2%. החיסכון הפרטי בארה"ב צפוי להגיע ל-4% ב-2010 - הרמה הגבוהה ביותר מאז 1998.