משרד התחבורה נערך ליישום מיידי של הרפורמה בייבוא האישי

החליט שלא להסדיר משפטית את מעמדם של "יועצי הייבוא האישי" ולדחות, בינתיים, קביעת מנגנון סנקציות על הפרות ייבוא והגבלת נסיעה ברכב ייבוא אישי ליבואן ולבן המשפחה בלבד

משרד התחבורה משלים את ההיערכות לקראת "רפורמת הייבוא האישי" עליה הוכרז לפני מספר חודשים. הרפורמה נקבעה בעקבות המלצות הוועדה הבין משרדית לבדיקת נושא הייבוא האישי, אולם שר התחבורה החליט שלא לקבל כמה מהמלצות היסוד ובנוסף לדחות היישום של המלצות נוספות לשלבים מאוחרים יותר, בשל המורכבות של יישומן.

ההמלצות, שכבר הוחל ביישומן, כוללות הערכות לפישוט והאצת הליכי הייבוא האישי. לשם כך ביצע המשרד בשבועות האחרונים מספר שינויים ובהם תוספת תקני כוח אדם, שדרוג מערכות המחשב, הקלות באגרה על בקשה לייבוא אישי ושיפור התקשורת עם משרדי ממשלה אחרים. בנוסף נערך המשרד לאפשר ייבוא של כלי רכב מתוצרת ארצות הברית בתקינה האמריקנית, שמיוצרים על ידי יצרנים לא-אמריקניים.

כפי שפורסם בעבר, הורה שר התחבורה להמשיך ולאפשר את הייבוא האישי של כלי רכב בני עד שנתיים, ולא עד שנה אחת כפי שהמליצה הוועדה. בנוסף החליט משרד התחבורה להתיר יבוא של שני כלי רכב על שם אדם אחד לתקופה של שנתיים. במשרד טוענים גם כי התקבלה ומיושמת ההמלצה של הוועדה להגביל מכירה (העברת בעלות) של רכב בייבוא אישי בפרק זמן של שנתיים ממועד ייבואו. עם זאת, בדיקת "גלובס" מגלה כי בפועל עדיין מתבצעת בשטח מכירה של כלי רכב מייבוא אישי בטרם חלפו שנתיים ממועד ייבואם.

בתחום האכיפה, פועל משרד התחבורה לאשר משפטית את תקנה 309, שמחייבת ביצוע בדיקת רכבים לכלי רכב מייבוא אישי.

מנגד, עדיין לא נקבע מועד לביצוע פעולות אכיפה וסנקציות על יבואן אישי במקרה של הפרת התקנות, כפי שהמליצה הוועדה במקור. במשרד התחבורה מגדירים את הנושא "מורכב" ולא נוקטים בלוח זמנים ליישום מערך האכיפה והסנקציות. כמו כן נודע כי המשרד עדיין לא החליט האם ליישם את ההמלצה לאסור נהיגת רכב המיובא בייבוא אישי על מי ידי שאינו היבואן או בן משפחה וגם לא להסדיר משפטית את פעילותם של "היועצים" והמתווכים בתחום הייבוא האישי. בענף הרכב מציינים כי תקנות אלו היוו תקנות ליבה בהמלצות הוועדה המשרדית ובלעדיהן ספק אם הרפורמה תוכל להגביר את האכיפה כפי שהצהיר המשרד שבכוונתו לעשות. נודע כי בין השאר נבחנת פניה לערכאות משפטיות כנגד הרפורמה.