ישראל לא עומדת ביעדים: מעט מדי עמדות מחשב לתלמידים

דו"ח ועדת החינוך של הכנסת: מספר התלמידים הממוצע לעמדת מחשב בישראל גבוה: 12.9

ישראל נחשבת למעצמת היי-טק, אבל דור העתיד שלה, תלמידי בתי-הספר, נמצאים מאחור בכל הקשור לנגישות טכנולוגית. על-פי דו"ח שמפרסמת היום (ב') ועדת החינוך של הכנסת, מספר התלמידים הממוצע לעמדת מחשב בישראל הוא 12.9 (נכון ליוני השנה). זהו שיפור לעומת יוני 2008, אז עמד היחס על 15.5 תלמידים למחשב אך מנגד, הנתונים רחוקים מלהשביע רצון. בשנת 1993 הציג משרד החינוך תוכנית-אב, המבוססת על מסקנות ועדה בראשות נשיא מכון ויצמן דאז, פרופ' חיים הררי, במסגרתה תהיה בכל בית-ספר עמדת מחשב אחת לכל 10 תלמידים. בהמשך, ניסו במשרד להמשיך עם התוכנית ולצמצם בחצי את מספר התלמידים לעמדה. היעדים לא הושגו.

בישראל יש 1,839 בתי-ספר עם כ-863 אלף תלמידים שעדיין לא הגיעו ליחס של עמדת מחשב אחת לעשרה תלמידים - יעד שמערכת החינוך הציבה לפני 16 שנה. על-פי הדו"ח, חסרות עוד 44 אלף עמדות מחשב כדי לסגור את הפערים בבתי-ספר אלה. טייבה היא הרשות המקומית בה יחס תלמידים-עמדת מחשב הוא הגבוה ביותר בישראל - 36.5. אחריה ניתן למצוא, בין היתר, את אום אל-פחם (29.5) ואת בני ברק (27.5). היחס הנמוך ביותר הוא ברמת נגב (4.2) ובבית שאן (4.9). בבתי-הספר קיימים הבדלים מהותיים ברמות המחשוב, לפעמים אפילו באותה רשות מקומית. הבדלים אלה מרחיבים את הפערים הדיגיטליים ומשפיעים על יכולתם התלמידים להשתלב בעתיד בחברה.

ד"ר איציק תומר, סמנכ"ל משרד החינוך, אמר היום בדיון בוועדה כי בשבועות הקרובים יציג שר החינוך, גדעון סער, תוכנית למחשוב בתי-הספר שעלותה נאמדת ב-4 מיליארד שקל. יו"ר ועדת החינוך, ח"כ זבולון אורלב, סאמר כי "מערכת המחשוב בבתי-הספר בישראל היא מהמפגרות בעולם המערבי".