הצעת חוק הוגשה בכנסת: לבטל את עמלות העו"ש בבנקים

בשבוע שעבר פתחה המועצה לצרכנות בקמפיין לביטול עמלות העו"ש הבסיסיות תחת הכותרת: "הבנקים חולבים אותנו! עמלת עו"ש? לא בא בחשבון!"

הצעת חוק הבנקאות לביטול עמלות עו"ש הוגשה היום (ג') בכנסת ביוזמת המועצה לצרכנות, כשעליה חתומים נציגי סיעות שונות - ח"כ פאינה קירשנבוים (ישראל ביתנו), ח"כ כרמל שאמה (ליכוד), ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי), ח"כ איתן כבל (עבודה), ח"כ אילן גילאון (מרצ), ח"כ נחמן שי (קדימה), ח"כ יצחק וקנין (ש"ס), ח"כ דב חנין (חד"ש), ח"כ אורי אורבך (הבית היהודי), ח"כ מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה), ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו) וח"כ יואל חסון (קדימה).

בשבוע שעבר פתחה המועצה לצרכנות בקמפיין לביטול עמלות העו"ש הבסיסיות תחת הכותרת: "הבנקים חולבים אותנו! עמלת עו"ש? לא בא בחשבון!", כאשר לצידה עו"ד דרור שטרום, לשעבר הממונה על הגבלים עסקיים, שנימק בדו"ח מפורט את הצידוקים לדרישה. עוד קודם לכן נאספו למעלה מ-700 אלף מכתבים התומכים במאבק של המועצה לצרכנות לביטול עמלות העו"ש בחקיקה.

הצעת החוק מבקשת כי לא תיגבה עמלה מלקוח עבור שירותים בסיסיים בחשבון עו"ש, לרבות עמלת מינימום, בין אם הפעולה נעשית על ידי פקיד בנק, בין אם באמצעות מוקד טלפוני מאויש ובין אם בערוץ ישיר. בשירותים הבסיסיים נכללות 13 פעולות - הפקדת ומשיכת מזומן; הפקה ומסירה של תדפיס לבקשת לקוח; העברה או הפקדה לחשבון אחר; פדיון שיק, לרבות משיכה בשיק עצמי; הפקדת שיק, לרבות באמצעות תיבת שירות; תשלום שובר; פריטת מזומן; זיכוי חשבון באמצעות מסלקה; חיוב בכרטיס אשראי; שאילתת מידע בכל נושא; משיכת שיק; חיוב על פי הרשאה לחיוב חשבון או הוראת קבע.

"המצב היום בלתי נסבל", אומר ח"כ ד"ר דב חנין (חד"ש), מהחתומים על ההצעה. "הבנקים גובים מאנשים עמלות בהיקפים שאי אפשר לתפוס ולאותם אנשים אין מנוס אלא לשלם עמלות אלה. ניסיונות קודמים להסדיר את העניין בחקיקה לא צלחו ולכן יש להחזיר את הנושא לטיפולה של הכנסת". ח"כ אורי אורבך (הבית היהודי) הוסיף, כי "עמלות העו"ש הפכו לעמלות עושק ומהוות כפל קנס על הציבור שמפקיד את כספו בבנקים. ביד אחת הבנקים מלווים את הכסף לציבור וגובים עליו עמלות וריבית וביד השני הגובים עמלות גבוהות על חשבון העו"ש עצמו".

ח"כ נחמן שי (קדימה) הסכים אף הוא כי "מערכת הבנקאות בישראל נהנית מרווחים גבוהים ביותר, המבוססים על רווח כפול ומשולש של כספי המשתמשים בשירותי הבנקאות. ראוי לבחון עלויות אלה על מנת להוזילן ולהקל על הציבור הרחב".