בני גנץ על דו"ח מקינזי: "כוח האדם בצה"ל זה לא העיקר"

ההמלצות יחסכו לצה"ל 1.3-1.6 מיליארד שקל בשנה ■ בין ההמלצות: יצירת אגף תשתיות מאוחד, הקמת צוותי רכש אינטגרטיביים ושיפור תהליכי אחזקה ■ הבינוי, הרכש והאחזקה הם 39% מתקציב הביטחון

"מדובר באחת מהעבודות העמוקות ביותר שנעשו במערכת הביטחון. העבודה הזו עושה את כל הסיבוב - מתחיל בצה''ל, הולך למשרד הביטחון וחוזר לצה''ל. אני לא זוכר עבודה כה רצינית, מקיפה ועמוקה בחיי המערכת. חלק ממסקנות הדו''ח משנות את גבולות הגזרה בין צה''ל למשרד הביטחון", כך פתח היום (ד') מנכ''ל משרד הביטחון, פנחס בוכריס, את מסיבת העיתונאים לרגל הצגת דו''ח מקינזי להתייעלות במערכת הביטחון. משרד הביטחון שילם לחברת מקינזי 22 מיליון שקל עבור הייעוץ והליווי ביישום ההמלצות, סכום נמוך יחסית.

"בסופו של דבר המבחן הוא מבחן המימוש והיישום", אמר בני גנץ, סגן הרמטכ''ל. תוכנית ההתייעלות מבוססת על שלוש אבני יסוד כפי שנחשף ב"גלובס": רכש, בינוי ואחזקה, המהווים כ-40% מתקציב הביטחון.

"מה שמעניין אותנו כרגע זה התהליכים והתוצרים ולא כוח אדם. אין ספק שהדברים יגיעו גם לשם אך זה לא העיקר", אמר גנץ לגבי הפיטורים הצפויים במערכת בעקבות הרפורמה המקיפה והשינויים המבניים. בעקבות חשיפת "גלובס" הופנו שאלות רבות בנושא עמדת האוצר לגבי התוכנית. "האוצר בירך על התוכנית, לרבות הממונה על אגף התקציבים (אודי ניסן, א.פ.). הוא ציין בעצמו כי התוכנית איננה פשוטה ליישום. בניגוד למה שפורסם, התוכנית הזו איננה עבודה בעיניים ואין פיצוץ בין האוצר למערכת הביטחון. זה שיש ויכוחים זה חלק מהתהליך", ציין בוכריס.

ממשרד האוצר ביקשו למסור בתגובה לדברים כי "על פי החלטת ממשלה ובהתאם להמלצות דו"ח ברודט, נדרש אישור משרד האוצר לכל תוכנית התייעלות של מערכת הביטחון. עקרונות התוכנית, שהוצגו לנו לאחרונה, מייצגים התקדמות משמעותית אם כי התוכנית עדיין אינה כוללת התייחסות למלוא הנושאים שהוצגו בדו"ח ברודט. יצוין כי התוכנית להעלאת גיל הפרישה, גם אם אינה מופיעה בתוכנית, נדונה בין משרדי האוצר והביטחון בימים אלה".

תגובת צה"ל ומשרד הביטחון: "מסקנות דו''ח מקינזי הוצגו לראש אגף התקציבים במשרד האוצר, ד''ר אודי ניסן, ביום 5.11.2009 בשעה 15:00 בלשכת מנכ''ל משרד הביטחון, פנחס בוכריס. בפגישה נכחו בוכריס, תא"ל יעקב אייש, ראש תוכנית 'עת האסיף' בצה"ל, מנכ"ל מקינזי, מר דיוויד צ'ין, הגברת חמדה מרק - היועצת הכלכלית למשרד הביטחון ותא"ל מהרן פרוזנפר, היועץ הכספי לרמטכ"ל. לפיכך, הטענות לפיהן לא התקבל הדו''ח באוצר בשקר יסודן".

הנושאים שנבחנו עבור מערכת הביטחון בדו"ח מקינזי המתפרסם היום - בינוי, רכש ואחזקה - מהווים 39% מתקציב הביטחון. הציפיות המוצהרות של מערכת הביטחון הן שיישום מלא של כל ההמלצות, שכבר אומצו, יתבצע במהלך 2010 ויביא בעתיד לחיסכון כספי של 1.3 עד 1.6 מיליארד שקל בשנה.

עם זאת, בהמלצות, כמו גם בתוכנית היישום, אין כל התייחסות לשינויים הנדרשים בכוח האדם במערכת ובעיקר לא לעלויות שייגרמו בגין פיטורים ושינויי משרות הקשורים למימוש ההמלצות.

התוכניות עליהן מודיע היום משרד הביטחון וצה"ל מתייחסות אך ורק לשלושת המרכיבים הללו - בינוי, רכש ואחזקה. נכון לשנה הנוכחית, בגין בינוי מוציאה המערכת (משרד הביטחון והצבא) כ-3.3 מיליארד שקל בשנה. לרכש שוטף - מוצרים, שירותים ותחמושת - מוציאה מערכת הביטחון כ-12 מיליארד שקל בשנה , וזה איננו כולל פרויקטים מיוחדים וגדולים כמו מטוסים, צוללות, אוניות ומזל"טים. לאחזקה מוציאה המערכת 4 מיליארד שקל.

ההמלצות בנוגע לתחום הבינוי הן סגירת שני גופי הבינוי הקיימים ויצירת אגף תשתיות אחד במשרד הביטחון עם אחריות מלאה על כל תהליכי הבינוי, כולל עלות ואיכות. כמו כן מומלץ על מיקור חוץ מלא של פרויקטי הבינוי, תוך העברת סיכוני בינוי לספקים מהמגזר הפרטי. ההמלצות בנוגע לרכש הן כי לכל אחת מקטגוריות הרכש, כמו מזון, חימוש יבשה, יוקם צוות רכש אינטגרטיבי משותף לצבא ולמשרד הביטחון, שיישא באחריות לעלות, איכות וזמן אספקה, ויהיה בעל סמכות לכל אורך התהליך. בתוך כך, כחלק משיפור הליכי הרכש, יצומצם כוח האדם במשלחת לניו יורק ב-30%. ועדת ההיגוי הציבה יעד חיסכון שנתי של 800 מיליון עד 1 מיליארד שקל, המהווים כ-8% מכלל עלות הרכש.

בתחום האחזקה זוהו כמה הזדמנויות מהותיות לשיפור. ההמלצות מדברות על מתודולוגיית "ניהול רזה" ועל שיפור כלי ניהול ותהליכים. יעד החיסכון השנתי שהוצב, ביישום מלא, הוא 140-170 מיליון שקלים.