משבר דובאי: הבנקים הובילו את אירופה לירידות החדות ביותר מזה 7 חודשים

המדדים המובילים נפלו בכ-3.3% ■ הבנקים באירופה חשופים לדובאי ב-40 מיליארד ד' ■ קרדיט סוויס נפלה ב-5.4% ■ בדרך לחדלות פירעון? דובאי הקפיאה את תשלום החובות של דובאי וורלד

בורסות אירופה סיימו את המסחר בירידות חדות בהמשך לירידות הבוקר באסיה ובדומה לפתיחת המסחר השלילית בדרום אמריקה, כל זאת לאחר שממשלת דובאי הודיעה על הקפאת תשלום החובות של דובאי וורלד, חברת האחזקות הריבונית של הנסיכות.

בין בעלי החוב של דובאי, נציין את רויאל בנק אוף סקוטלנד, HSBC, דויטשה בנק , ברקליס וקרדיט סוויס. על פי ההערכות של כלכלני קרדיט סוויס, היקף החשיפה של כל מערכת הבנקאות האירופית לחוב של דובאי מסתכם בכ-40 מיליארד דולר, מסך של כ-60 מיליארד הדולרים אותם מבקשת דובאי למחזר ואינה מוצאת אצל מי, מה שמעמיד אותה בסכנה של חדלות פירעון. נציין כי בפעם האחרונה שעמדה מדינה בסכנה של חדלות פירעון היה זה בעת המשבר בארגנטינה ב-2001.

המסחר בבורסת לונדון (LSE) אשר 20% ממנה מוחזקים ע"י בורסת דובאי, הופסק בשל בעיות טכניות למשך כ-3.5 שעות. עם התחדשות המסחר בבורסה המרכזית של לונדון נופל הפוטסי ב-2.7%.

הירידות שנרשמו בסיום המסחר בבורסות אירופה הובילו אותן לרמתן הנמוכה ביותר מזה שלושה שבועות, כאשר שיעור הירידה הערב הוא החד ביותר שנרשם באירופה מזה 7 חודשים, כאמור את ירידות השערים מובילות מניות הבנקים.

נציין כי מדד "הפחד" האירופי, ה-Vstoxx המודד את סטיית התקן של מדד הדו ג'ונס אירו סטוקס 50, זינק הערב ב-28% לרמה של 30.35%, העלליה החדה ביותר שרשם מאז ה-16 באוקטובר 2008, אז הגיע לשיא של 87.5%. נציין כי ממצוע סטיות התקן על האופציות באירופה עומד בעשור האחרון על 26%.

נציין כי היום לא יתקיים מסחר בוול סטריט בשל חג ההודיה. מחר הוא "יום שישי הטוב", בארה"ב והמסחר בוול סטריט יינעל ב-20:00, שעון ישראל.

שוקי אסיה ננעלו בירידות שערים לאחר שהדולר נפל לשפל של 14 חודשים ביחס לין, מה שמביא להתחזקות המתכות ונפילת חברות היצוא ביפן וסין. הדולר יורד כעת ב-0.63% ל-86.82 ין לאחר שמוקדם יותר נפל ב-0.92% ביחס למטבע היפני.

הדולר נפל לרמה הנמוכה ביותר ביחס לין מאז יולי 1995 לאחר שהפדרל ריזרב הודיע אתמול כי "ירידת הדולר הינה על פי הסדר הנכון", רמז לכך שאין בכוונתו של ה'פד' להעלות את הריביות בטווח הקרוב.

חולשתו של הדולר מאיימת לפגוע ברווחיותן של היצאוניות האסייתיות לאחר שמדד MSCI אסיה פסיפיק טיפס השנה ב-32% עם מכפיל של 1.5, לעומת 1.03 במארס.

הפרוטוקולים של ישיבת הועדה המוניטרית של הבנק המרכזי של יפן (BOJ) מה-30 באוקטובר מצביעים על כך שבכירי הבנק עשויים להאריך את התוכנית למתן הלוואות בריבית נמוכה שצפויה היתה לפקוע עם סיומה של השנה הפיסקלית, במארס 2010.

הבנקים הבריטים יתמודדו עם משטר נוקשה במיוחד להגבלת בונוסים

על פי דו"ח ממשלתי שכתב יועץ בכיר במורגן סטנלי, דוד ווקר, בנקים בריטיים ייאלצו להתמודד עם משטר להגבלת הבונוסים של הבכירים מהקשים ביותר בעולם. הבנקים צריכים לדחות את תשלומי הבונוסים של הבכירים בחמש שנים ולשמור הכוח לקחת בחזרה בונוסים אלה, טען ווקר בדו"ח הסופי לממשלה הבריטית שפורסם היום (ה').

HSBC , הבנק הגדול ביותר של אירופה, התנגד להצעות אלה וטען כי במקומן צריכה לבוא דרישה לקיים קוד תגמול הוגן לשירותים הפיננסיים.

"אם הצעותיי ייושמו, יהיה לנו משטר קשוח יותר מאשר של כל סמכות שיפוט בעולם", אמר ווקר אתמול בראיון טלפוני. "אלא אם כן, מדיניות התגמול תיאכף, לאחר מכן חברות פשוט לא ייעשו את זה", הסתייג ווקר

בדרך לחדלות פירעון? דובאי מקפיאה את תשלום החובות של דובאי וורלד

דובאי וורלד, חברת האחזקות של ממשלת דובאי, הדהימה את המשקיעים כשהודיעה אמש (ד') על הקפאת תשלום חובות החברה למשך שישה חודשים. ההכרזה עוררה חששות מפני חדלות פירעון של אחת מחברות האחזקה הגדולות ביותר במזרח התיכון.

היקף החוב של דובאי וורלד, שפיתחה פרוייקטים יוקרתיים ברחבי העולם, עומד על 22 מיליארד דולר, כרבע מסך כל החוב של דובאי העומד על 80 מיליארד דולר.

ההחלטה על הקפאת החוב עוררה זעם בקרב משקיעים שבמשך חודשים קיבלו הבטחות מידי נציגי הממשל בדובאי, כי העיר תעמוד בכל התחייבויותיה על אף המשבר הפיננסי וקריסת שוק הנדל"ן העולמי. ממשלת דובאי הודיעה כי חברת הייעוץ הפיננסי דלוייט תעמוד מאחרוי המהלך לארגון מחדש של החברה ופריסה מחדש של החובות.

בעקבות הסכנה לחדלות פרעון של דובאי וורלד, מניות הבנקים שהלוו לה כספים מאבדות גובה: HSBC , ברקליס , סטנדרד צ'רטרד , דויטשה בנק , רויאל בנק אוף סקוטלנד .

חברות הכרייה ממשיכות להתחזק

היצואניות היפניות איבדו גובה לאור חולשתו של הדולר: טויוטה , הונדה , קנון .

מניות הכרייה ממשיכות לעלות לאור חולשתו של הדולר והפחד הנמשך מהיווצרות אינפלציה: BHP ביליטון , ניוקרסט מיינינג , סומיטומו מטאל , אקסטרטה .