צירוף מקרים? גם עובדי הביטוח הלאומי מאיימים בעיצומים

אתמול הכריזה ההסתדרות על שורה של סכסוכי עבודה, וגורמים באוצר טוענים כי הכל נובע משיקולים פוליטיים של עופר עיני

שעות ספורות לאחר שגורמים במשרד האוצר טענו כי שורת סכסוכי העבודה שהכריזה ההסתדרות אינה מקרית והיא חלק מאסטרטגיה פוליטית של עופר עיני לחימום יחסי העבודה במשק, נודע כי עובדי הביטוח הלאומי שוקלים לחדש בשבוע הבא את העיצומים.

לדברי ירון צרפתי, יו"ר הוועד הארצי בביטוח הלאומי, אין שום קשר בין הדברים: "לאורך כל המו"מ בעניין הסכם העבודה שלנו ההסתדרות היוותה גורם מפשר ולא מתסיס". בשיחה עם "גלובס" הסביר צרפתי כי חודש ימים אחרי שנחתם מזכר הבנות עם הנהלת המוסד לביטוח הלאומי, התברר לעובדים כי תוכנות המחשב החדשות שההנהלה מתכוונת להטמיע במערכות המוסד צפויות ליצור עומסים רבים הן על העובדים והן על קבלת הקהל. "גילינו למשל שתוכנת הצ'ק ליסט תותקן בכל הסניפים המרכזיים, בעוד שנאמר לנו בהתחלה כי חצי מהתוכנות יותקנו ביחידות המקצועיות בלבד", טוען צרפתי. "התוכנות האלה מטילות על העובדים מטלות רבות נוספות, שגם יצרו עומסים וגם יפגעו בשירות", הוא מוסיף.

נזכיר כי עובדי המוסד לביטוח לאומי נקטו בעיצומים קשים עד לפני כחודש, כאשר בין היתר הם סירבו ליישם את חוק לרון, שנועד לעודד יותר נכים להשתלב בשוק העבודה מבלי לשלול להם את כל הקצבה. אחרי מו"מ ארוך, נחתם מסמך עקרונות בין העובדים וההנהלה, שכולל תוספות שכר, הטבות שונות ותוספת כוח אדם. ואולם, הסכם סופי בעניין לא נחתם, וביום שני הקרוב תתכנסת מועצת העובדים הארצית לדיון בעניין. "יחסי האמון בין הוועד להנהלה מעולם לא היו גרועים יותר", אמר צרפתי.

"אסטרטגיה פוליטית"

יצוין כי גורמים באוצר טענו היום כי עיני מחמם את המשק על רקע כוונתו להתמודד בעתיד על ראשות מפלגת העבודה, וכעת הוא "מכין את הקרקע" (בהסתדרות הכחישו בתוקף). אתמול הכריזה ההסתדרות על שורה של סכסוכי עבודה, כאשר העיקרי שבהם הוא ברשויות המקומיות. הסכסוך ברשויות הוכרז בשל הלנות שכר חוזרות ב-20 ישובים בפריפריה ובמגזר הערבי, ובהסתדרות מאיימים כי לא יהססו להשבית את הרשויות אם לא יהיה שינוי במצב.

"ישנה אפשרות יותר מסבירה שבקרוב נהיה עדים לעשרות רשויות מקומיות חלשות, בעיקר מהפריפריה, שאינן מסוגלות לשלם שכר בגלל אי העברת מענקי איזון מהממשלה", אמר אתמול יו"ר הסתדרות המעו"ף, ארנון בר דוד. "לכן", הוסיף בר דוד, "הכרזנו סכסוך כדי להתכונן לכל תרחיש אפשרי".

ההסתדרות הכריזה כאמור על מספר סכסוכי עבודה נוספים: בחברת התחבורה "דן" הוכרז סכסוך בשל מבוי סתום במו"מ על תנאי העסקתם של עובדים אשר נבצר מהם להמשיך לעבוד כנהגים בשל אובדן כושר עבודה זמני או לצמיתות. בנוסף, ההסתדרות טוענת כי הנהלת החברה מתנכלת לעובדים ואף בולשת אחריהם.

סכסוכים נוספים הוכרזו בעיריית קריית גת, עיריית ר"ג ובבתי החולים הממשלתיים לבריאות הנפש, זאת בשל הוצאת עבודות למיקור חוץ. גם באוניברסיטת בן גוריון הוכרז סכסוך עבודה בשל כוונת ההנהלה להפריט באופן חד צדדי את המכון לביוטכנולוגיה ואת מרכז הספורט במקום. הסכסוך האחרון הוכרז בכל ענף התובלה, בעקבות סירוב התאחדות מפעלי ההובלה בישראל לחדש את ההסכם הקיבוצי עם ההסתדרות.

סכסוכי העבודה האלה הוכרזו כשברקע מתנהלים שני מאבקים גדולים: הן של קלדניות בתי המשפט והן של עובדי קופת חולים כללית. לפחות על פניו, נראה כי חלה הידרדרות ביחסי העבודה במשק, וזאת כאשר עופר עיני מרבה לעקוץ לאחרונה את שר האוצר, יובל שטייניץ. אתמול אף נודע כי עיני נפגש עם אורי יוגב, יועצו הכלכלי של ראש הממשלה, והדבר עשוי להתפרש כעוד "מסלול עוקף שטייניץ", כפי שטענו בעבר בכירי האוצר.