הבועה החדשה של סין: מחיר השום זינק פי-15

סין היא הייצואנית הגדולה בעולם של צמח התבלין הידוע בסגולותיו הרפואיות ■ השום נחשב לאמצעי הגנה יעיל נגד שפעת החזירים, ולכן אוגרים בתי הספר שום כדי להזין בו את התלמידים.

סין, שכבר מתמודדת עם בועת נדל"ן מדאיגה, ניצבת כעת מול בעיה חדשה: מחירו המאמיר של אחד ממוצרי המזון הפופולריים ביותר במדינה: השום. המחיר הסיטונאי של השום בסין, יצרנית השום הגדולה בעולם, זינק פי-15 בערים גדולות כמו בייג'ין מחודש מארס השנה.

השום נחשב לאמצעי הגנה יעיל נגד שפעת החזירים, ולכן אוגרים בתי הספר שום כדי להזין בו את התלמידים. מלאי השום התכווץ בגלל שאיכרים בסין ובמדינות אחרות בעולם צמצמו את השתילה בעקבות קריסת המחירים עקב המשבר הפיננסי.

בזכות הנזילות

75% מהשום בעולם מיוצר בסין. ארגנטינה וספרד ניצבות במקומות השני והשלישי ברשימת ייצואניות השום הגדולות. האמרת מחירי השום מזכירה את שיגעון הצבעונים בהולנד של המאה ה-16, כאשר סוחרים עשירים השקיעו את חסכונות חייהם ברכישת פקעות, וייתכן שבועת השום הנוכחית בסין נובעת פשוט מהשקעות ספקולטיביות.

ג'רי לו, אסטרטג סין במורגן סטנלי, שאוסף מידע מהסיטונאים הגדולים במדינה, טוען שספקולנטים, שמנצלים את הנזילות השופעת בסין, נכנסו לשוק השום הקטן יחסית, כדי לבצע מניפולציות במחירים. הערכתו של לו עולה בקנה אחד עם דיווחים מג'ינשיאנג במחוז שנדונג, מעוז גידול השום בסין.

בדיווחים מהמחוז נאמר כי אזלו המזומנים בכספומטים שפועלים באזור בגלל המסחר הקדחתני בשום. "אתה צריך מחסן, הרבה מזומנים וכמה משאיות. כך זה עובד", אומר לו, בתארו את האופן שבו מבצעים הספקולנטים את עסקאות המסחר בשום.

בין המחסנים

הוא מסביר כי מה שעושים הספקולנטים "זה לצבור כמה שיותר מלאי, ואז להעלות את המחיר. אפשר לעשות מיליוני דולרים רק מהובלה של השום ממחסן אחד למחסן שני". לו אמר שסיטונאי שום מספרים סיפור דומה: כנופיות שצברו מזומנים ואשראי מעסקאות נדל"ן וממניות בחלקים אחרים של סין, נכנסות לשוק השום כדי לעשות את המכה הבאה.

בשוק הבשר והירקות דגו רואד בשנחאי טען בעל הבסטה ז'נג ווידונג שזרים מייבאים שום סיני כדי להיאבק בשפעת החזירים במדינותיהם, ושהדבר מחריף את המחסור בשום בסין עצמה. ז'נג דורש דולר אמריקני אחד תמורת קרוב לחצי קילו שום. לדבריו, לקוחות רבים קונים ממנו כמויות כאלה.