אירופה בעקבות דובאי: המדדים המובילים מאבדים כ-1%

אירופה פתחה בירידות ■ בורסת אבוד דאבי נפלה ב-8.3% ■שיעור האינפלציה ב-16 המדינות החברות בגוש האירו עלה ב-0.6% בנובמבר לאחר נסיגה של 0.1% באוקטובר

שוקי אירופה נסחרים בירידות שערים, על רקע הירידות החדות הבוקר בבורסות של איחוד האמירויות ולקראת פתיחת המסחר בוול סטריט.

שוקי אסיה ננעלו בעליות שערים חדות באסיה לאחר שאיחוד האמירויות (UAE) הבטיח להעניק ערבות לבנקים של נסיכויות המפרץ הפרסי, והקטין בכך את החששות מפני התרחבות הבעיות של דובאי וורלד לחברות אחרות. מחירי האג"ח ועלויות הביטוח כנגד חדלות פרעון (CDS).

נזכיר כי בשבוע שעבר, דובאי וורלד, חברת האחזקות הריבונית של דובאי, ביקשה דחייה של שישה חודשים על תשלום התחיבויותיה, הנאמדות בכ-60 מיליארד דולר. החדשות הציתו גל של ירידות שערים ביום שישי.

ברקע, בארה"ב התפרסמו הנתונים המוקדמים של תחילת עונת הקניות המסורתית של חג המולד ביום שישי השחור. לפי נתוני איחוד הקמעונאים מתברר שההוצאה הממוצעת לקונה ירדה והצרכנים העדיפו פריטים זולים יותר. 195

מיליון אמריקנים ביקרו בחנויות ובאתרי קניות באינטרנט ביום שישי השחור השנה לעומת 172 מיליון אשתקד, ההוצאה הממוצעת לאדם ירדה ל-343 דולר בהשוואה ל-372 דולר אשתקד. נתוני התאחדות הקמעונאים מראים עוד כי היקף המכירות עלה במהלך כל סוף השבוע האחרון והסתכםו ב-41.2 מיליארד דולר, בהשוואה ל-41 מיליארד דולר בסוף השבוע המקביל אשתקד. נתונים אלה מבוססים על סקר שנערך בסוף השבוע (בין חמישי לשבת) בקרב כ-5,000 צרכנים בארה"ב.

מדד MSCI אסיה פסיפיק טיפס ב-2.8% ל-117.14 נקודות - העלייה החדה ביותר מזה שבעה חודשים. מדד ניקיי ננעל בעלייה של 2.91% על 9,345.55 נקודות. החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט עולים ב-0.6% לאחר שהבנק המרכזי של איחוד האמירויות הכריז כי לווים יוכלו לקחת הלוואות ב-0.5% בלבד מעל הריבית הבין בנקאית לשלושה חודשים העומדת על 1,919 נקודות.

בורסת אבו דאבי (סימול: ADI) נופלת ב-8.2% ביום המסחר הראשון שאחרי ההודעה על משבר החוב בדובאי לרמה של 2,670 נקודות.

עלייה בשיעור האינפלציה של אירופה

שיעור האינפלציה ב-16 המדינות החברות בגוש האירו עלה ב-0.6% בנובמבר לאחר נסיגה של 0.1% באוקטובר. כך פרסמה הלשכה המרכזית לסטיסטיקה של האיחוד האירופי(אירוסטט). התוצאה הפתיעה את האנליסטים בסקר של דאו ג'ונס שחזו ירידה נוספת של 0.1% במדד המחירים לצרכן (CPI) בנובמבר. אנליסטים בסקר של רויטרס חזו עליית מחירים של 0.4%.

העלייה בשיעור האינפלציה נבעה בין השאר כתוצאה מעליית מחיר הנפט. מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה בינואר עולה ב-0.6%, במסחר האלקטרוני בניו יורק ל-76.5 דולר לחבית.

הבנק המרכזי של אירופה (ECB) בניהולו של ז'אן קלוד טרישה, הציב לעצמו יעד אינפלציוני של פחות מ-2%. נראה כי בהיעדר לחצים אינפלציוניים משמעותיים, טרישה יותיר את הריבית על 1% עמוק אל תוך שנת 2010.

התמ"ג של הודו עלה -7.9%

התמ"ג של הודו צמח בקצב שנתי של 7.9% ברבעון הפיסקלי השני של יולי עד ספטמבר, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ואחרי צמיחה של 6.1% ברבעון של אפריל עד יוני. אנליסטים בסקר של דאו ג'ונס חזו תוצאה של 7.3%.

התפוקה התעשייתית ביפן עלתה ב-0.5% באוקטובר - הרבה פחות מתחזיות השוק לגידול של 2.5%. על פי הנתונים המעודכנים התפוקה התעשייתית עלתה ב-2.1% בספטמבר.

"מדד הייצור התעשייתי הגיע לתחתית בפברואר ומאז עלה ב-55% לעומת הנסיגה של יוני 2008 עד פברואר 2009", אמר ג'ונקו נישיאוקה, כלכלן בכיר ב-RBS יפן.

בזירת המטבעות, הדולר נופל ב-0.6% ל-86.12 ין לדולר. ביום שישי המטבע היפני עלה לשיא של 14 שנה ביחס לדולר ועורר גל של ספקולציות באשר לאפשרות להתערבות של הבנק המרכזי של יפן (BOJ) בשוק המט"ח.

סנדס צ'יינה נופלת ביותר מ-10%

סנדס צ'יינה (סימול: 1928 בהונג קונג) יורדת ביותר מ-10% לאחר שגייסה 2.5 מיליארד דולר בהנפקה השביעית בגודלה השנה. סנדס צ'יינה שהונפקה במחיר של 10.38 דולר הונק קונג (1.34 דולר), נסחרת במחיר של 9.31 דולר הונג קונג ב-30 הדקות הראשונות של המסחר. השוק חזה הנפקה חלשה של מפעילת הקזינו האמריקנית, לאס וגאס סנדס , שבשליטת המיליארדר היהודי שלדון אלדסון, כשהמניות נסחרות מתחת למחיר של 9 דולר למניה במסחר הלא רשמי של המניה ביום שישי.

מניית DP וורלד, מחברת האחזקות דובאי וורלד, נופלת ב-14.9%. מניית נשונל בנק אול אבו דאבי צונחת ב-9.7% בשל חשיפה של 345 מיליון דולר לדובאי וורלד.

מניות הבנקים, הנפגעות העיקריות מנפילת השווקים ביום שישי, מצליחות למחוק את הירידות; מיצובישי UFJ , מיזוהו טרסט אנד בנקינג , בנק אוף צ'יינה , HSBC .

גם היצואניות היפניות שנפגעו קשות ביום שישי מצליחות להתאושש מהנפילות ביום שישי; סוני , פיוניר .