"ירושלים היא בירת פלסטין; הר הבית כבר חלק מפלסטין"

כך אמר לגלי צה"ל זיאד אבו-זיאד, חבק הקבינט הפלסטיני, בעקבות הדיווחים כי האיחוד האירופי מתכוון להכיר בירושלים כבירת פלסטין ■ יו"ר הכנסת רובי ריבלין: "ירושלים היא קו אדום"

על רקע הדיווחים לפיהם האיחוד האירופי מתכוון להודיע בשבוע הבא על חלוקת ירושלים ולהכיר במזרח ירושלים כבית פלסטין, אמר היום (ג') יו"ר הכנסת, רובי ריבלין, כי נושא חלוקת ירולים אינו עומד כלל על הפרק וכי חלוקה העיר דווקא תנציח את הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

"בוקר טוב לכם מירושלים השלמה בירת ישראל", פתח ריבלין את דבריו בראיון לגלי צה"ל. כאשר נשאל האם המאבק על ירושלים הוא קו מאסף, ענה ריבלין: "אם אכן אנו רואים בזה קו מאסף אנו בצרה צרורה. אני פוגש ראשי מדינות ואנשים האחראים על המדיניות והם מבינים שירושלים לא יכולה להיות מחולקת אלא אם אנו מבקשים להנציח סכסוך. הם מבינים בריאל-פוליטיק ורוצים להביא שלום לאזור; שלום שבו ירושלים מחולקת ייצור הר געש המועד להתפרצויות".

האיחוד האירופי הכין טויטה התומכת בהצהרה הקוראת לחלוקת העיר ואשר מכירה במזרח ירושלים כבירת פלסטין. בעקבות התנגדות ישראל ומאבק פנימי באיחוד האירופי, מכין האיחוד טיוטה נוספת, אולם ההערכה היא כי גם זו תהיה קשה לישראל. הנשיאה התורנית של האיחוד האירופי היא שבדיה.

"תושבי ירושלים כולם חיים יחד בעצה אחת ובאינטרס אחד", הוסיף ריבלן. "אומות כל העולם מגיעות לירושלים והיא לא יכולה להיות מחולקת מבחינת הריבונות כי זה יביא לכאוס ולמצב שבו ננציח סכסוך. אנו חייבים לדעת שיש קווים אדומים וירושלים היא קו אדום". בהתייחסו להודעת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בדבר הקפאת הבנייה בהתנחלויות ל-10 חודשים, אמר ריבלין: "אני יכול להבין את הלחצים; עת צרה היא ליעקב ואני מקווה שנצא ממנה".

במקביל, אמר חבר הקבינט הפלסטיני זיאד אבו-זיאד לגלי צה"ל, כי ירושלים היא בירת פלסטין והר הבית שייך לפלסטינים.

"הר הבית הוא חלק מפלסטין, הוא היה שלנו כל הזמן ואנו לא מבקשים דבר שלא שייך לנו", אמר אבו-זיאד. "יהודים החלו להתפלל בכותל המערבי מהמאה ב-13 ולפני כן לא התפללו בכותל ולא ראו בו מקום קדוש. רק אחרי גירוש ספרד חכמים עשו מהכותל מקום קדוש. אין לי בעיה לראות יהודים מתפללים בכותל, זו זכותם; אפשר למצוא פתרון לכותל שירצה גם את היהודים וגם את המוסלמים".

בתגובה למאמץ של שבדיה נשיאת האיחוד האירופי התורנית להכיר במזרח ירושלים כבירת פלסטין, אמר סגן השר לפיתוח הנגב והגליל, איוב קרא, כי "המהלך השבדי אינו מועיל למו"מ ורק מוציא את האיחוד האירופי מעמדת מתווך הגון. שבדיה יכולה באותה מידה להכריז על שטוקהולם כבירת פלסטין ועל אבו מאזן כמלך שבדיה. אני מקווה כי שאר מדינות האיחוד ינהגו בהיגיון ולא יטו אחר פוליטיקה זולה".