רק חיתוך מס אגרסיבי יוזיל את מחירי הרכב

למרות הרעש האדיר שנוצר באחרונה סביב הורדת מס הקנייה לרכב חדש, שום "תיקון מס קל" לא יצליח להוריד באמת את שרשרת הערך של רכב חדש

גם מי שאין לו עניין ברכב לא יכול היה שלא להיחשף בשבועות האחרונים לרעש האדיר שנוצר סביב סוגיית המיסוי לרכב. הורדת מס הקנייה, שינוי שיטת שווי השימוש ו"המס הירוק" התערבבו זה בזה לבליל גדול, ויצרו את הרושם שכל שינויי הרגולציה יביאו לשינויים דרמטיים במחירי כלי הרכב, ואולי אפילו יקרבו אותם יותר לכיסו של הלקוח.

אבל האמת היא שבערכים מוחלטים ההשפעה הכוללת של שינויי המיסוי על המחירים ברוב פלחי השוק שולית.

הדרך הטובה ביותר להמחיש זאת היא להוריד את מסך המסתורין סביב שרשרת הערך שעוברים כלי הרכב החדשים מהמפעל של היצרן עד ללקוח.

נקודת המוצא היא המחיר בו נמכר הרכב ליבואן. מחיר זה מכונה FOB (Free on board) והכוונה היא למחיר הסיטונאי, כפי שהוא מוכן למשלוח ארצה. במשפחתית 1.6 בסיסית מתוצרת יפן, שמחירה בארץ נע סביב 114 אלף שקל, מחיר FOB טיפוסי נע בין 9,000 עד 12 אלף דולר (בממוצע), משהו כמו 44-36 אלף שקל.

זהו הערך ה"אמיתי" של רכב מקטגוריה זו, ולמעשה המחיר ליבואן הישראלי יכול להיות אפילו נמוך יותר אם מדובר ברכב שנמצא לפני החלפתו. כבר שמענו גם על מחירי FOB של 8,000 דולר פלוס מינוס.

לאוזניים ישראליות מחירים אלו נשמעים נמוכים עד כדי הגזמה, אבל הם לא אמורים להפתיע. בארה"ב, למשל, עולה משפחתית 1.6 חדשה "מהניילונים" דוגמת ניסן טידה פחות מעשרת אלפים דולר, אחרי הרווח של הדילר.

בישראל, כאמור, זוהי רק נקודת המוצא. לאחר מכן מגיע תור השחרור מהמכס וכאן נכנסים למשחק שערי החליפין, שעל-פיהם נקבע גובה המס. המכס מעדכן את השערים באופן תכוף, ובשוק סוער כמו הנוכחי ההבדלים בשערי החליפין יכולים להגיע ל-2% ואף יותר תוך מספר שבועות. אומנם 2% הם לא הרבה כשמדברים על 9,000 דולר, אבל צריך לזכור שכל שינוי בשער מוכפל ומועצם על-ידי המיסוי הכבד.

מס גם על התובלה הימית

עכשיו הגענו למיסוי עצמו. מס הקנייה עומד לאחר ההורדה על 83%. על זה יש להוסיף עוד 7% מכס, שמוטל על מכוניות מתוצרת יפן וקוריאה כיוון שמדינות אלו אינן חתומות על אמנת סחר עם ישראל.

זה עוד לא הכול. המכס ממהר להטיל את מס הקנייה הכבד גם על עלות התובלה הימית, שנאמדת בכ-700 דולר בממוצע לרכב שמגיע מיפן. אם ניקח מחיר ממוצע של 42 אלף שקל כולל הובלה, ונוסיף לו את מס הקנייה והמכס, הגענו לסביבות 83 אלף שקל.

עכשיו מגיע תור "המס הירוק" שמפצה את היבואן בהחזר שקלי קבוע, שנע סביב 9,000 שקל לרכב משפחתי ששייך לקבוצה ירוקה 5. זהו קיזוז מכובד, אך צריך לזכור שהוא שקלי וקבוע בעוד ששאר הגורמים צמודים למט"ח וממוסים בהתאם.

הגענו למשהו כמו 75 אלף שקל, אבל זה לפני מע"מ שמוסיף עוד 16.5%. מהמרווח בין המחיר אחרי מס לבין מחיר המחירון, חייב היבואן גם להעניק הנחה לחברות הליסינג, שבלעדיהן אין קיום לרכב משפחתי. הנחה זו נעה בין 10% ל-20%.

המספרים הללו הם רק בקירוב, אך התמונה הכללית ברורה. שינוי אחוזים בודדים במיסוי הם חסרי ערך עבור הלקוח הפרטי, שבינו לבין הנחה משמעותית מפריד מסך כבד של רכיבי מיסוי ושערי מטבע שמזינים ומעצימים זה את זה. רק חיתוך משמעותי של המסים יוכל יצור שינוי שהלקוח יבחין בו בכיסו.