האם מצבה של הכלכלה האמריקנית באמת משתפר?

יש המעריכים כי הכלכלה האמריקנית זקוקה ל-150 אלף עבודות חדשות בכל חודש רק כדי לעמוד בגידול הטבעי של האוכלוסיה ■ אילן שטרק מאוסקר גרוס ישראל: "ניתן להסיק ממחזורי עסקים קודמים שכאשר שיעור האבטלה החל לרדת מרמות גבוהות (מעל 8%) הירידה המשיכה במשך מספר רבעונים"

נתוני התעסוקה שפורסמו בסופ"ש, הצביעו על אובדן של 11 אלף מקומות עבודה בלבד בנובמבר - המספר הקטן ביותר מאז סוף 2007, בעוד שאנליסטים חזו גריעה של 100 אלף מקומות עבודה ויותר מכך. בנוסף לכך, על אף הירידה הנמשכת של מקומות העבודה, שיעור האבטלה ירד ל-10% מ-10.2%.

עם זאת, אין זה אומר שהכלכלה האמריקנית יצאה מכלל סכנה. נזכיר כי גם לפני כחצי שנה, בין יוני ליולי, שיעור האבטלה ירד לפני שהוא חזר לעלות במשך שלושה חודשים ברציפות. לא יהיה זה פשוט להשיג ירידה נמשכת בשיעור האבטלה; כלכלנים מעריכים כי הכלכלה האמריקנית זקוקה ל-150 אלף עבודות חדשות בכל חודש רק כדי לעמוד בגידול הטבעי של האוכלוסיה.

מנגד, יש המצביעים על השיפור במצבה הכלכלי של ארה"ב; "ראוי לציין כי שיעור האבטלה נפל לרמה של 10% (בחודש שקדם לו רמה של 10.2%) על אף שתוספת המשרות הלא חקלאיות היה שלילי. ישנן סיבות מרובות לחשוד בעליה שהייתה באוקטובר, ובעיקר בהפרש בין התעסוקה העונתית לתעסוקה הלא-עונתית", אומר אילן שטרק, מנהל חדר עיסקות בבית ההשקעות האמריקני אוסקר גרוס ישראל.

"ההפרש הצטמצם בחודש זה ל-0.6% אך עדיין יש סיבות להאמין כי 10% היא רמת אבטלה גבוהה מדי. ניתן להסיק ממחזורי עסקים קודמים שכאשר שיעור האבטלה החל לרדת מרמות גבוהות (מעל 8%) הירידה המשיכה במשך מספר רבעונים".

נציין כי שוק העבודה נוהג להגיב באיחור לשיפור במצב הכלכלי משום שעסקים ממתינים לסימנים ברורים ומוצקים המעידים על התאוששות לפני שהם מתחילים לגייס עובדים. על כן, המגמה החיובית בכלכלה האמריקנית צריכה להמשיך לפני שנראה גיוסים לרוחבה של הכלכלה האמריקנית.

להלן גרף של נתוני התעסוקה מאז סוף 2007 ועד היום. באדיבות משרד העבודה האמריקני.

תעסוקה ארהב

נתוני התמ"ג של הרבעון השלישי אומנם על צמיחה חיובית ברבעון השלישי, לאחר התכווצות של 3.7% מאז תחילת המשבר, אך נראה כי מה שעומד מאחורי נתון זה הוא הממשל האמריקני ותוכניות התמריצים שלו. כך לדוגמה, תוכנית ה"מזומן תמורת גרוטאה" (Cash for Clunkers) היתהה אחת מהתורמות העיקריות לנתוני התמ"ג החיוביים, וסיומה עלול להביא לצמיחה יציבה פחות.

להלן גרף של נתוני הצמיחה בארה"ב במהלך השנתיים האחרונות, באדיבות משרד המסחר של ארה"ב.

תעסוקה ארהב

לסיכום; אין ספק כי חל שיפור משמעותי במצבה הריאלי של הכלכלה האמריקנית, הן בתחום התעסוקה והן מבחינת התמ"ג; אך יש להיזהר משימחה מוקדמת מדי. הכלכלה האמריקנית יוצאת מהמשבר הקשה ביותר מאז "השפל הגדול" של שנות ה-30.